LEI

Gunstige concurrentiepositie Nederlands fruit (persbericht)

26 feb 2008
Onderdeel: LEI

Nederland is een relatief kleine speler met een gering aandeel in de totale productie en consumptie van fruit. Toch heeft Nederland een relatief sterke positie op exportmarkten van ondermeer aardbeien, appels en peren. De concurrentiekracht van de Nederlandse fruitsector is gunstig: voor appels, peren en aardbeien geldt dat de productiviteit en innovatiekracht van de Nederlandse teelt hoog zijn. Ook vormen handel en logistiek pluspunten. De relatief hoge arbeidskosten, kosten van gewasbescherming, water en energie, toename van transportkosten en congestie op de wegen beïnvloeden de positie van Nederland negatief. Dit blijkt uit de Concurrentiemonitor Fruit, een studie naar de concurrentiepositie van appels, peren en aardbeien, uitgevoerd door het LEI, onderdeel van Wageningen UR, in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De onderzoeksmethode maakt periodieke benchmarking met andere landen mogelijk op basis van secundaire databronnen.

Ondanks een afname van areaal en aantal bedrijven in de Nederlandse fruitteelt, zijn de geproduceerde volumes en de productiewaarde van de fruitteelt sinds 1980 niet gedaald. De totale productie van vers fruit in Nederland schommelt al sinds de jaren zestig rond de 600 miljoen kilo en de productiewaarde is geleidelijk iets gestegen. In 2006 bestond de Nederlandse fruitteelt voor 90% uit appels, peren en aardbeien. De grootste concurrenten van Nederland voor appels en peren zijn Chili, Argentinië, Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en Polen. Voor aardbeien is Spanje de belangrijkste concurrent.

Aardbeien
De aardbeienteelt beslaat in 2006 ongeveer 13,5% van het areaal fruit in de open grond en ruim 83% van het areaal fruit onder glas en tunnels. De Nederlandse productie en zelfvoorzieningsgraad (175% in 2005) nemen de afgelopen jaren toe. De Nederlandse concurrentiepositie bij aardbeien verbetert geleidelijk. Spanje blijft met een veel hogere productie en export van aardbeien de belangrijkste speler, maar Nederland doet het relatief goed wat betreft productiviteit, toegevoegde waarde en groei van de export. Doordat de vraag wereldwijd toeneemt, terwijl de vraag in eigen land gelijk blijft, wordt export voor Nederland steeds belangrijker.

Appels
Door assortimentsvernieuwing (ingegeven door veranderende smaak van de consument), de hoge productiviteit en positie als (re-)exporteur is de concurrentiekracht van de Nederlandse appelsector gemiddeld tot goed. In vergelijking met grote producenten zoals Chili, Argentinië, Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en Polen is de concurrentiepositie wel verslechterd. Van september tot maart heeft Nederlands product een sterke positie in de markt, doordat het goede Nederlandse product in overvloed aanwezig is, de oogstseizoenen van de concurrenten verschillen en de bewaarmogelijkheden vooralsnog beperkt zijn.

Peren
De positie van Nederland bij peren is sterker dan bij appels, als gevolg van een uitstekende productietechniek en rassenkeuze. Dit komt onder andere tot uitdrukking in een stijgende export. Deze sterke positie komt mede voort uit de grote rol als doorvoerland voor peren uit het zuidelijk halfrond. Hierdoor kan Nederland het hele jaar door aan afnemers leveren. De perenteelt in Nederland zal de komende jaren toenemen op basis van het nieuwe aangeplante areaal: export van nationaal product zal hierdoor steeds belangrijker worden. Vernieuwing van het assortiment zorgt ook bij peren de afgelopen jaren voor verbetering van de concurrentiekracht.

Rapport 2.08.01 Concurrentiemonitor Fruit; Een studie naar de concurrentiepositie van appels, peren en aardbeienÂ

Â

Contact
Michiel van Galen
michiel.vangalen@wur.nl
070 3358203