Gunstige concurrentiepositie
Nederlands fruit (persbericht)
26 feb 2008
Onderdeel: LEI
Nederland is een relatief kleine speler met een gering aandeel in de
totale productie en consumptie van fruit. Toch heeft Nederland een
relatief sterke positie op exportmarkten van ondermeer aardbeien,
appels en peren. De concurrentiekracht van de Nederlandse fruitsector
is gunstig: voor appels, peren en aardbeien geldt dat de
productiviteit en innovatiekracht van de Nederlandse teelt hoog zijn.
Ook vormen handel en logistiek pluspunten. De relatief hoge
arbeidskosten, kosten van gewasbescherming, water en energie, toename
van transportkosten en congestie op de wegen beïnvloeden de positie
van Nederland negatief. Dit blijkt uit de Concurrentiemonitor Fruit,
een studie naar de concurrentiepositie van appels, peren en aardbeien,
uitgevoerd door het LEI, onderdeel van Wageningen UR, in opdracht van
het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De
onderzoeksmethode maakt periodieke benchmarking met andere landen
mogelijk op basis van secundaire databronnen.
Ondanks een afname van areaal en aantal bedrijven in de Nederlandse
fruitteelt, zijn de geproduceerde volumes en de productiewaarde van de
fruitteelt sinds 1980 niet gedaald. De totale productie van vers fruit
in Nederland schommelt al sinds de jaren zestig rond de 600 miljoen
kilo en de productiewaarde is geleidelijk iets gestegen. In 2006
bestond de Nederlandse fruitteelt voor 90% uit appels, peren en
aardbeien. De grootste concurrenten van Nederland voor appels en peren
zijn Chili, Argentinië, Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en Polen. Voor
aardbeien is Spanje de belangrijkste concurrent.
Aardbeien
De aardbeienteelt beslaat in 2006 ongeveer 13,5% van het areaal fruit
in de open grond en ruim 83% van het areaal fruit onder glas en
tunnels. De Nederlandse productie en zelfvoorzieningsgraad (175% in
2005) nemen de afgelopen jaren toe. De Nederlandse concurrentiepositie
bij aardbeien verbetert geleidelijk. Spanje blijft met een veel hogere
productie en export van aardbeien de belangrijkste speler, maar
Nederland doet het relatief goed wat betreft productiviteit,
toegevoegde waarde en groei van de export. Doordat de vraag wereldwijd
toeneemt, terwijl de vraag in eigen land gelijk blijft, wordt export
voor Nederland steeds belangrijker.
Appels
Door assortimentsvernieuwing (ingegeven door veranderende smaak van de
consument), de hoge productiviteit en positie als (re-)exporteur is de
concurrentiekracht van de Nederlandse appelsector gemiddeld tot goed.
In vergelijking met grote producenten zoals Chili, Argentinië,
Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en Polen is de concurrentiepositie wel
verslechterd. Van september tot maart heeft Nederlands product een
sterke positie in de markt, doordat het goede Nederlandse product in
overvloed aanwezig is, de oogstseizoenen van de concurrenten
verschillen en de bewaarmogelijkheden vooralsnog beperkt zijn.
Peren
De positie van Nederland bij peren is sterker dan bij appels, als
gevolg van een uitstekende productietechniek en rassenkeuze. Dit komt
onder andere tot uitdrukking in een stijgende export. Deze sterke
positie komt mede voort uit de grote rol als doorvoerland voor peren
uit het zuidelijk halfrond. Hierdoor kan Nederland het hele jaar door
aan afnemers leveren. De perenteelt in Nederland zal de komende jaren
toenemen op basis van het nieuwe aangeplante areaal: export van
nationaal product zal hierdoor steeds belangrijker worden. Vernieuwing
van het assortiment zorgt ook bij peren de afgelopen jaren voor
verbetering van de concurrentiekracht.
Rapport 2.08.01 Concurrentiemonitor Fruit; Een studie naar de
concurrentiepositie van appels, peren en aardbeienÂ
Â
Contact
Michiel van Galen
michiel.vangalen@wur.nl
070 3358203
LEI