Kennisnet

Inzet virtuele omgevingen waardevol voor het onderwijs

26 februari 2008

Dit concludeert stichting Kennisnet in het rapport `Best practice, virtuele omgevingen in het onderwijs'. Het rapport beschrijft de resultaten van een pilot onder scholen voor het voortgezet onderwijs. In deze pilot gingen de scholen aan de slag met Active Worlds of Second Life om te kijken of deze omgevingen geschikt zijn voor gebruik in het onderwijs. Uit de pilot blijkt dat virtuele omgevingen een waardevolle aanvulling kunnen zijn op het onderwijs. Daarbij is het van belang dat het werken in de virtuele omgeving gekoppeld wordt aan concrete lesstof.

Opzet pilot
Zeven scholen uit het VO hebben deelgenomen aan de pilot, vier ervan experimenteerden met Active Worlds, de overige drie met Second Life. Vanuit Kennisnet werden training en (technische) ondersteuning geboden. Tijdens de pilot is informatie verzameld via observaties, een enquête en interviews. De pilot is uitgevoerd in het kader van het project virtuele omgevingen van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma.

Praktische handvatten
Op grond van de bevindingen van de experimenten geeft het rapport praktische handvatten voor scholen die zelf aan de slag gaan met virtuele omgevingen, op het gebied van techniek, organisatie, praktijk en didactiek.

Bijvoorbeeld:


* Test de omgeving vooraf goed en maak afspraken met systeembeheer over ondersteuning.

* Maak een aparte plek in de ELO (elektronische leeromgeving) aan voor deelnemende leerlingen en docent.

* Stel een plan op met heldere doelen.

* Baken een deel af in de virtuele omgeving waarin leerlingen kunnen experimenteren.

* Maak een plattegrond van de omgeving met de te bouwen objecten en een bijbehorende taakverdeling.

* Koppel het project aan concrete lesstof.
* Houd de opdracht klein.

* Maak leerlingen positief afhankelijk van elkaar, dit bevordert de samenwerking.

Het rapport
Het complete rapport `Best practice, virtuele omgevingen in het onderwijs' is te downloaden vanaf
www.virtueleomgevingen.nl/kennisnetpilot/muveonderwijs. Hier is ook een samenvatting van het rapport beschikbaar.
virtueleomgevingen.nl/kennisnetpilot/muveonderwijs