Kennisnet
Inzet virtuele omgevingen waardevol voor het onderwijs
26 februari 2008
Dit concludeert stichting Kennisnet in het rapport `Best practice,
virtuele omgevingen in het onderwijs'. Het rapport beschrijft de
resultaten van een pilot onder scholen voor het voortgezet onderwijs.
In deze pilot gingen de scholen aan de slag met Active Worlds of
Second Life om te kijken of deze omgevingen geschikt zijn voor gebruik
in het onderwijs. Uit de pilot blijkt dat virtuele omgevingen een
waardevolle aanvulling kunnen zijn op het onderwijs. Daarbij is het
van belang dat het werken in de virtuele omgeving gekoppeld wordt aan
concrete lesstof.
Opzet pilot
Zeven scholen uit het VO hebben deelgenomen aan de pilot, vier ervan
experimenteerden met Active Worlds, de overige drie met Second Life.
Vanuit Kennisnet werden training en (technische) ondersteuning
geboden. Tijdens de pilot is informatie verzameld via observaties, een
enquête en interviews. De pilot is uitgevoerd in het kader van het
project virtuele omgevingen van het SURFnet/Kennisnet
Innovatieprogramma.
Praktische handvatten
Op grond van de bevindingen van de experimenten geeft het rapport
praktische handvatten voor scholen die zelf aan de slag gaan met
virtuele omgevingen, op het gebied van techniek, organisatie, praktijk
en didactiek.
Bijvoorbeeld:
* Test de omgeving vooraf goed en maak afspraken met systeembeheer
over ondersteuning.
* Maak een aparte plek in de ELO (elektronische leeromgeving) aan
voor deelnemende leerlingen en docent.
* Stel een plan op met heldere doelen.
* Baken een deel af in de virtuele omgeving waarin leerlingen kunnen
experimenteren.
* Maak een plattegrond van de omgeving met de te bouwen objecten en
een bijbehorende taakverdeling.
* Koppel het project aan concrete lesstof.
* Houd de opdracht klein.
* Maak leerlingen positief afhankelijk van elkaar, dit bevordert de
samenwerking.
Het rapport
Het complete rapport `Best practice, virtuele omgevingen in het
onderwijs' is te downloaden vanaf
www.virtueleomgevingen.nl/kennisnetpilot/muveonderwijs. Hier is ook
een samenvatting van het rapport beschikbaar.
virtueleomgevingen.nl/kennisnetpilot/muveonderwijs