Gemeente Grave

Aanslag-/beschikkingsbiljetten gemeentelijke heffingen

Één dezer dagen vallen de aanslag-/beschikkingsbiljetten gemeentelijke heffingen weer op de deurmat. Op dit biljet kunt u de volgende belastingsoorten terugvinden: onroerende-zaakbelastingen, rioolrecht, afvalstoffenheffing, reinigingsrecht en hondenbelasting. Als u zakelijk gerechtigde bent, bij voorbeeld eigenaar, vruchtgebruiker of opstalhouder van een pand en/of een stuk grond staat op het biljet ook de WOZ-beschikking voor 2008 vermeld. Sinds 2007 wordt jaarlijks een nieuwe waarde bepaald.

U staat er vaak niet bij stil, maar dagelijks maakt u gebruik van gemeentelijke voorzieningen. De trottoirs, de straat, het rioolputje, de openbare verlichting, de sportvoorzieningen, de afvalinzameling, noem maar op. Al die voorzieningen kosten geld en moeten natuurlijk betaald worden. Voor het grootste deel van de gemeentelijke inkomsten zorgt de rijksoverheid. Ongeveer één vijfde deel bestaat uit eigen inkomsten. Deze komen bij de gemeente binnen door middel van heffingen. Dit zijn belastingen en retributies. Retributies zijn heffingen waar dienstverlening tegenover staat ( zoals de reinigingsrechten, afvalstoffenheffing en het rioolrecht). Dat is bij belastingen niet het geval. Deze worden geheven voor het algemeen functioneren van de gemeente. In de volksmond worden ook de retributies belastingen genoemd.

Voor uw aandeel in een aantal van deze heffingen ontvangt u voor het belastingjaar 2008 weer een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Op het aanslagbiljet kunnen de volgende heffingen voorkomen: onroerende-zaakbelastingen, reinigingsrechten, afvalstoffenheffing, hondenbelasting en rioolrecht.

Waardepeildatum en toestandspeildatum

Al sinds 2005 wordt het aanslagbiljet gecombineerd met de waardebeschikking Wet WOZ. U ontvangt dus geen apart beschikkingsbiljet. Sinds 2007 worden de WOZ-waarden ieder jaar opnieuw vastgesteld. De WOZ-waarden die nu op de beschikking staan afgedrukt zijn dus maar één jaar geldig. De waardepeildatum is 1 januari 2007. Dat betekent dat getaxeerd is naar het prijspeil 1 januari 2007, dus naar de waarde van het pand op die datum. Of het pand op die datum al bestond is daarbij niet van belang. Heeft uw pand in het jaar 2007 wijzigingen ondergaan, zoals een verbouwing, dan is de toestand van het pand op 1 januari 2008 aangehouden, maar de waardepeildatum is ook in die gevallen 1 januari 2007. Deze datum ligt nog maar één jaar voor het belastingtijdvak. Vorig jaar, in het belastingjaar 2007, was de prijspeildatum 1 januari 2005. De waardewijziging ten opzichte van de aanslag van vorig jaar heeft dus betrekking op een periode van twee jaar, namelijk van 1 januari 2005 en 1 januari 2007.

Tarieven verlaagd

Omdat de WOZ-waarde dit jaar wordt gebaseerd op verkoopcijfers rond de waardepeildatum 1 januari 2007 is voor veel objecten de WOZ-waarde hoger dan vorig jaar, toen er nog werd uitgegaan van waardepeildatum 1 januari 2005. Dit betekent niet dat er evenredig meer onroerende-zaakbelasting moet worden betaald. De gemeente heeft het tarief voor de OZB namelijk aangepast aan de waardestijging. Dit is gebeurd op basis van de gemiddelde stijging van woningen en niet-woningen, zodanig dat de opbrengststijging niet groter is dan het in de gemeentebegroting vastgestelde percentage van 4%.

Voorbeeld berekening aanslag OZB

De WOZ-waarde van een huis in 2007 (waardepeildatum 1 januari 2005) was 250.000.

Het OZB-tarief was 2,37 per 2.500 waarde van het huis. De aanslag OZB bedroeg 237,00.

Door stijging van de huizenprijzen is de WOZ-waarde van het huis voor 2007 met ca. 7% gestegen naar 267.000. Het OZB-tarief in 2008 is 2,30 per 2.500 waarde van het huis. De aanslag OZB in 2008 is dan 245,64.

Betaling

U hebt een aantal mogelijkheden om de belastingaanslag te betalen.


- Als u al een machtiging tot automatische incasso heeft afgegeven, dan wordt het totaalbedrag van de aanslag afgeschreven van uw bank- of girorekening in het aantal resterende volle kalendermaanden van het belastingjaar na dagtekening van het aanslagbiljet met een minimum van acht termijnen.


- Als u niet meedoet met automatische incasso, dan kunt u in maximaal twee termijnen betalen met de bijgevoegde acceptgiro's


- Als u nog niet meedoet met automatische incasso en u wilt alsnog meedoen, dan is dit mogelijk door het opsturen van de machtigingskaart. U vindt deze achter in de Belastinggids 2008.


- Bedragen kleiner dan 35,00 of van 2.500,00 of meer moeten altijd in één keer worden voldaan.

lnvorderingskosten

Betaalt u de belasting niet op tijd, dan ontvangt u een aanmaning en eventueel een dwangbevel. De kosten hiervoor moeten door u betaald worden.

Kwijtschelding

Als u denkt in aanmerking te komen voor kwijtschelding kunt u dit aanvragen met een speciaal aanvraagformulier, verkrijgbaar:


- het speciale aanvraagformulier;


- kaart in de Belastinggids invullen en opsturen;


- telefonisch aanvragen, (0486) 477 277;


- in het stadhuis aan de publieksbalie, tijdens openingstijden.

Als u een minimuminkomen heeft, komt u niet automatisch voor kwijtschelding in aanmerking. Ook andere zaken zijn bij de beoordeling van belang, zoals vermogen en eventuele schulden.

Het verzoek om kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen moet u uiterlijk binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet indienen.

Bezwaar

Bent u het niet eens met de aanslag-/ het beschikkingsbiljet, dan kunt u binnen zes weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij de heffingsambtenaar van de gemeente Grave, Postbus 7, 5360 AA Grave.

Meer informatie

Veel informatie over de Wet WOZ en gemeentelijke heffingen is opgenomen in de Belastinggids die u tegelijk met het aanslagbiljet ontvangt. Via het WOZ-portaal vindt u nog meer informatie. Of bel de publieksbalie (0486) 477 277.