Leefbaar Rotterdam

dinsdag, februari 26, 2008

De open armen van de gemeente

Tot half januari konden Rotterdammers op de website ambtenaarhuisrotterdam.nl aangeven welke overheidsdiensten of
-functies zij als overbodig beschouwen. Er zijn een kleine honderd meldingen binnen gekomen. Deze zijn vandaag door Leefbaar Rotterdam raadslid Robert Simons aan wethouder Baljeu aangeboden.

Behalve meldingen die de overbodigheid van bepaalde diensten aankaarten, zijn er ook opvallend veel meldingen binnen gekomen over de klantvriendelijkheid en de deskundigheid van de verschillende onderdelen van de Rotterdamse overheid. Simons: Nog steeds teveel mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd.

De meldingen zijn verzameld in het rapport Paarse krokodillen in Rotterdam. In dit rapport geeft Robert Simons ook enkele aanbevelingen mee aan het stadsbestuur over hoe de dienstverlening aan de Rotterdammers kan worden verbeterd. Simons: Voor iedere organisatie is het van belang om te weten hoe je klanten over je denken. In het geval van de gemeente zijn dit de Rotterdammers. De meldingen zijn dus gratis adviezen, waarmee je je voordeel kan doen.

Alhoewel gemeentesecretaris Van Gils - de hoogste ambtenaar van de gemeente - de actie van Leefbaar Rotterdam betreurt, heeft wethouder Baljeu aangegeven dat zij het een goed initiatief vindt en dat de klachten en suggesties serieus worden genomen. Wat Robert Simons betreft geeft dat hoop. Maar ik zal op de uitvoering letten. Want het kan natuurlijk niet bij woorden blijven, de mensen in de stad zullen de verandering ook moeten merken, aldus Simons.

Eén concrete verandering die volgens Simons de dienstverlening zou verbeteren, is het verruimen van de openingstijden van de gemeente: De gemeentelijke loketten zeven dagen per week en s avonds open. Dan kunnen mensen buiten werktijd altijd bij hun gemeente terecht om zaken te regelen. Laat de gemeente er zijn voor alle hardwerkende Rotterdammers. Biedt hen deze service.