Uitnodiging aan de pers KLM Dialoog Event op 3 maart 2008

25/02/2008 16:56

Booij, Klusman en Van Bruggen

Uitnodiging aan de Pers

KLM Dialoog Event op 3 maart 2008;
een open gesprek over duurzaamheid en innovatie
met deelnemers uit bedrijfsleven, milieubeweging, wetenschap, journalistiek, politiek en overheid

Een verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij
KLM vliegt dagelijks betrouwbaar en verantwoord de aarde rond. En bij die verantwoordelijkheid hoort in toenemende mate ook onze zorg voor het klimaat en de natuur. Door jarenlange activiteiten op het gebied van duurzaamheid en projecten gericht op het behoud van onze aarde, mag KLM zich met recht 'best-in-class' noemen op het gebied van duurzaamheid en innovatie binnen de internationale luchtvaart.

In open gesprek met anderen
Maar KLM wil verder gaan. Naast dat we onze eigen visie hebben op het gebied van voortgaande duurzaamheid en innovatie, zijn we voortdurend in gesprek met allerlei betrokken partijen om samen stappen vooruit te blijven zetten. Voor het eerst brengt KLM verschillende partijen samen in een open dialoog. Daarom verwelkomen we op maandagmiddag 3 maart aanstaande tijdens het KLM Dialoog Event een grote groep zeer diverse experts op het snijvlak van luchtvaart, duurzaamheid en innovatie om ideeën uit te wisselen en visies te delen.

Over een nog innovatievere en duurzamer luchtvaart
De titel 'expert' definiëren we ruim: van wetenschappers en politici tot gebruikers en zelfs fervente niet-gebruikers van ons product. Zij zijn uitgenodigd om in het fraaie Kröller-Müller Museum in Nationaal Park De Hoge Veluwe met KLM en anderen de dialoog aan te gaan en hun visie met ons te delen. Hieronder treft u meer informatie over het programma en de inhoud van het KLM Dialoog Event.

Programma
11.00 uur Kröller-Müller Museum exclusief open voor KLM- genodigden 13.00 uur Welkom door de heer Peter Hartman, President Directeur KLM 13.15 uur Openingsgesprek Peter Hartman met de heer Johan van de Gronden, Directeur Wereld Natuur Fonds
13.30 uur Rondetafelgesprekken in de verschillende ruimtes van het Kröller-Müller Museum
15.00 uur Korte pauze
15.20 uur Terugkoppeling vanuit de rondetafelgesprekken:
'Hoe nu actief verder; rol van KLM'
15.45 uur Napraten tijdens borrel
17.00 uur Einde

Thema's Rondetafelgesprekken
Verwachtingen van een grote internationale onderneming
Elk groot bedrijf dient winst te blijven maken, terwijl van de maatschappelijke rol ook steeds meer verwacht wordt. Waar zit de balans? En hoe zit dat bij KLM?

Hoe compenseren we ultiem?
Bomen planten, zonne-, wind-, of biomassa-energie? De voor- en nadelen van compensatieprogramma's. Hoe pakt KLM dit aan?

Duurzaamheid gaat verder dan zuinig vliegen
Ook achter de schermen dient een bedrijf duurzaam te acteren. Alle ogen zijn vaak gericht op dat vliegtuig in de lucht. is er nog op andere plekken wat te winnen? Doet KLM daarin genoeg?

Single European Sky; waarom en hoe
In tegenstelling tot de Verenigde Staten van Amerika vliegen we in Europa nog bepaald niet in directe lijnen van vertrekpunt naar eindbestemming. Is hier veel te winnen, ligt hier een oplossing? Wat vindt KLM?

CO 2 & emissions trading; kans of bedreiging?
Er worden steeds meer beperkingen gesteld aan CO 2-uitstoot. Er wordt zelfs gehandeld in deze uitstootrechten. Wat is de rol van KLM hierin?

Natuur en biodiversiteit
KLM-piloten zien dagelijks vanuit hun vliegtuig het mooie van de natuur maar ook de bedreigingen. Het is niet louter genieten als je uit de cockpit kijkt,je peinst ook over de invloed van klimaatverandering op de natuur. Wat doet KLM actief met deze gevoelens?

Zal klimaatbescherming ons beperken of veranderen?
Nemen we klimaat- en natuurbescherming voldoende serieus als we niet minder gaan consumeren? Hoe moeten we ons aanpassen? Vindt KLM dat je verantwoord een vliegreis kunt boeken?

Op weg naar een groen vliegtuig! Toch?
UFO's, groene vliegende schotels. het klinkt allemaal ver weg. Gebeurt er voldoende op technisch ontwikkelingsgebied? Waarom is het schone vliegtuig er niet volgend jaar al? Draagt KLM bij aan voortgang op dit gebied?

Een zaak van de overheid of het bedrijfsleven?
Moeten overheden dwingen of prikkelen richting bedrijfsleven? Wie heeft welke rol? Wordt een bedrijf lui als de overheid het initiatief neemt? Benieuwd hoe KLM dit ziet?

Hoe inspireren we elkaar echt over duurzaam gedrag?
Uiteindelijk komt het aan op gedrag! En dan niet eenmalig. Hoe verankeren we duurzaam leven in onze genen? Hoe zorgen we dat we het allemaal echt eens zijn over wat we anders kunnen doen? Kan KLM inspirator zijn?






Noot voor de redactie:

Noot voor de pers (