BOVAG

03-03-2008
Uitvoering Kilometerbeprijzing zaak bedrijfsleven

RAI Vereniging (de belangenbehartiger van de fabrikanten en importeurs van o.a. personen-, vrachtautos en motorfietsen) en BOVAG (de brancheorganisatie van o.a. personenauto-, vrachtauto- en motorfietsverkopers) steunen staatssecretaris de Jager in zijn mening dat de Belastingdienst de kilometerbeprijzing niet hoeft uit te voeren.

Uitvoering door Multiple Service Providers
Het bedrijfsleven heeft in haar voorstellen voor de uitvoering van de kilometerbeprijzing steeds aangegeven dat de uitvoering een zaak zou moeten zijn voor private partijen, zgn. multiple service providers., verduidelijkt Peter Janssen, directeur RAI Vereniging, zijn steun aan de Jager. Net als in de (mobiele) telefonie kun je de uitvoering heel goed neerleggen bij degene die je ook de On Board Unit (het kastje dat de gereden kilometers, tijd en route registreert) levert. vult Koos Burgman, algemeen directeur BOVAG, aan.

Onderzoek V&W ondersteunt bedrijfsleven
De inning van de kilometerprijs vindt in dit voorstel plaats door private partijen. De automobilist bepaalt zelf bij wie hij of zij de OBU koopt en via diezelfde leverancier worden ook de rekeningen voor de gereden kilometers betaald. Onderzoek door het Ministerie van Verkeer & Waterstaat komt met diezelfde conclusie: Voor een kilometerprijs op lange termijn blijkt een Multiple Service Provider-organisatiemodel het gunstigst in kosten, efficiëntie, risicobeheersing, prestaties en kwaliteit voor de eindgebruiker. In deze voorkeurs-organisatievorm zijn er straks meerdere private aanbieders van een abonnement waarmee de automobilist kan deelnemen aan de kilometerprijs
Bron: Persbericht BOVAG-RAI
Datum: 03-03-2008