03-03-2008
Uitvoering Kilometerbeprijzing zaak bedrijfsleven
RAI Vereniging (de belangenbehartiger van de fabrikanten en importeurs
van o.a. personen-, vrachtautos en motorfietsen) en BOVAG (de
brancheorganisatie van o.a. personenauto-, vrachtauto- en
motorfietsverkopers) steunen staatssecretaris de Jager in zijn mening
dat de Belastingdienst de kilometerbeprijzing niet hoeft uit te
voeren.
Uitvoering door Multiple Service Providers
Het bedrijfsleven heeft in haar voorstellen voor de uitvoering van de
kilometerbeprijzing steeds aangegeven dat de uitvoering een zaak zou
moeten zijn voor private partijen, zgn. multiple service providers.,
verduidelijkt Peter Janssen, directeur RAI Vereniging, zijn steun aan
de Jager. Net als in de (mobiele) telefonie kun je de uitvoering heel
goed neerleggen bij degene die je ook de On Board Unit (het kastje dat
de gereden kilometers, tijd en route registreert) levert. vult Koos
Burgman, algemeen directeur BOVAG, aan.
Onderzoek V&W ondersteunt bedrijfsleven
De inning van de kilometerprijs vindt in dit voorstel plaats door
private partijen. De automobilist bepaalt zelf bij wie hij of zij de
OBU koopt en via diezelfde leverancier worden ook de rekeningen voor
de gereden kilometers betaald. Onderzoek door het Ministerie van
Verkeer & Waterstaat komt met diezelfde conclusie: Voor een
kilometerprijs op lange termijn blijkt een Multiple Service
Provider-organisatiemodel het gunstigst in kosten, efficiëntie,
risicobeheersing, prestaties en kwaliteit voor de eindgebruiker. In
deze voorkeurs-organisatievorm zijn er straks meerdere private
aanbieders van een abonnement waarmee de automobilist kan deelnemen
aan de kilometerprijs
Bron: Persbericht BOVAG-RAI
Datum: 03-03-2008
BOVAG