Open woordenboek Woordenboek
Nummerportabiliteit beter geregeld voor de consument dankzij OPTA
Print deze pagina
Datum publicatie website : 03-03-2008
Officiële publicatiedatum : 03-03-2008
Soort : Persbericht
Per 1 maart gaat OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie
Autoriteit, telefoonbedrijven aan nieuwe regels houden die de
telecomwaakhond heeft opgesteld om nummerportabiliteit beter te
regelen. Nummerportabiliteit betekent dat de consument het recht heeft
om zijn telefoonnummer mee te nemen bij het afsluiten van een nieuw
telefoonabonnement. De consument heeft dit recht tot op de laatste dag
van het contract met de oude aanbieder. Dankzij nummerportabiliteit
kunnen consumenten van aanbieder wisselen, zonder dat ze hun
persoonlijke telefoonnummer kwijt zijn. Hierdoor wordt een potentiële
overstapdrempel weggenomen.
Consumenten moeten het verzoek tot nummerportabiliteit bij hun nieuwe
aanbieder indienen bij het afsluiten van het nieuwe contract.
Aangezien de verwerking van een verzoek tot nummerbehoud tien
werkdagen in beslag kan nemen, kon voorheen de situatie ontstaan dat
pas na afloop van dit contract het verzoek tot nummerportabiliteit bij
de oude aanbieder bekend werd. Als dit telefoonnummer al een keer
eerder geporteerd was, bestond het risico dat deze oude aanbieder dit
nummer inmiddels al had teruggestuurd naar de allereerste aanbieder.
Hierdoor kon de consument dit nummer alsnog niet behouden. Dankzij de
nieuwe regels wordt het nummer tot een maand na afloop van het
contract vastgehouden door de oude aanbieder, zodat het nummer alsnog
aan de consument kan worden teruggegeven. Overstappen met behoud van
telefoonnummer is daardoor nu nog beter geregeld voor de consument.
Via ConsuWijzer geeft OPTA voorlichting aan consumenten over welke
stappen zij moeten nemen als zij willen overstappen met behoud van
telefoonnummer. ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten
van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking
tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische
Zaken vallen: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en
Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). ConsuWijzer bestaat uit een
website met informatie, tips, voorbeelden en doorverwijzingen naar
relevante instanties. ConsuWijzer is ook telefonisch bereikbaar via
088 - 0 70 70 70 (nationaal tarief).
Meer informatie voor de consument is te vinden op: www.consuwijzer.nl
Zoek op OPTA website