BlueEFFICIENCY in Mercedes-Benz C-Klasse zorgt voor 12 procent minder
verbruik
(3/3/2008)
Komend voorjaar wordt het leveringsprogramma van de C-Klasse
uitgebreid met drie extra zuinige BlueEFFICIENCY-sedans. Dankzij een
reeks doordachte maatregelen en technologieën kon het verbruik bij de
C 180 KOMPRESSOR en de C 200 CDI met twaalf procent worden verminderd,
uiteraard zonder concessies op het gebied van comfort en veiligheid.
De BlueEFFICIENCY-uitvoering van de C 200 CDI met 100 kW/136 pk-motor
verbruikt slechts 5,1 liter per 100 km, terwijl de C 180 KOMPRESSOR
BlueEFFICIENCY met 115 kW/156 pk-motor voor diezelfde afstand 6,5
liter benzine verbruikt. Dit komt voor beide modellen overeen met
respectievelijk 135 gram en 156 gram CO2-uitstoot per kilometer. Het
derde BlueEFFICIENCY-model van de C-Klasse dat in Genève wordt
getoond is de C 350 CGI met directe benzine-inspuiting. Deze
uitvoering met zescilindermotor verbruikt zoân tien procent minder
brandstof dan de sedan met de huidige V6-motor.
Voor de nieuwe BlueEFFICIENCY-modellen hebben de technici van
Mercedes-Benz gekeken naar alle aspecten om het gewicht, de Cw-waarde
en de rolweerstand nog verder te verminderen en om het ingebouwde
energiemanagement van de autoâs te verbeteren. Volgens de NEDC-cyclus
leidden al deze maatregelen samen tot een besparing van 0,9 liter per
100 km voor de C 180 KOMPRESSOR en 0,6 liter per 100 km voor de C 200
CDI.
De specialisten in Sindelfingen hebben diverse verbeteringen aan de
lichtgewicht constructie van de C-Klasse doorgevoerd, die afhankelijk
van het model leidden tot een gewichtsvermindering tussen de 19 en 32
kg. Dit is bijvoorbeeld te danken aan een nieuw ontwikkelde voorruit
van gelamineerd glas, die zoân 1,2 kg minder weegt dan voorheen. Net
zoals bij de luxueuze Maybach bevindt zich tussen de verschillende
glaslagen een membraan van plastic dat windgeruis tegenhoudt. Hierdoor
kon de voorruit dunner worden uitgevoerd, zonder dat dit leidde tot
meer geluid in het interieur. Ook het geluidsisolerende materiaal
tegen het schutbord werd geoptimaliseerd met behulp van speciale
materialen en geavanceerde rekenmethodes. Gesmede lichtgewicht velgen
hielpen ook om gewicht te besparen. Per velg wegen deze zoân 1,8 kg
minder dan lichtmetalen velgen, zodat er voor de hele auto ruim zeven
kg wordt bespaard. Deze nieuwe velgen (6J x 16 ET 39) worden standaard
geleverd op de BlueEFFICIENCY-varianten van de C 180 KOMPRESSOR en de
C 200 CDI.
Nieuw ontwikkelde banden met 17 procent minder rolweerstand
Naast het gewicht is er vooral veel aandacht besteed aan het
verminderen van de rolweerstand en het verbeteren van de
aërodynamica. In samenwerking met Michelin werden lichtgewicht banden
met een 17 procent lagere rolweerstand ontwikkeld, terwijl rij- en
remgedrag onveranderd blijven. De lagere rolweerstand helpt ook om het
verbruik te verminderen. In de C-Klasse worden deze banden nu voor het
eerst in de serieproductie toegepast. Per set banden wordt hiermee ook
rond de 1,7 kg gewicht bespaard, hetgeen vooral te danken is aan de
rubbersamenstelling.
Met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van 0,27 behoort de
C-Klasse toch al tot de aërodynamisch beste sedans in zijn klasse. In
de BlueEFFICIENCY-uitvoeringen van de C 180 KOMPRESSOR en de C 200 CDI
is deze waarde nog verder verminderd. Dit is gerealiseerd door de
bodemplaat vlakker te maken, waardoor lucht beter onder de auto door
kan stromen, het gedeeltelijk afsluiten van de grille, waardoor er
minder lucht de motorruimte instroomt, het afdichten van naden, het
verbeteren van de behuizing van de buitenspiegels, het verlagen van de
carrosserie met 15 millimeter en de nieuw ontworpen velgen. Hierdoor
kon de Cw-waarde met zeven procent worden verminderd tot 0,25.
Energiemanagement helpt brandstof te besparen
Naast de al genoemde maatregelen helpt ook een slim
energiemanagementsysteem om brandstof te besparen. Zo is de standaard
stuurbekrachtiging in de C-Klasse voorzien van een extra klep die de
pomp van de bekrachtiging uitschakelt wanneer deze niet in gebruik is,
bijvoorbeeld wanneer de auto een tijdlang rechtuit rijdt. Hierdoor kan
het verbruik met 0,14 liter per 100 km worden verminderd. Bij de
BlueEFFICIENCY-modellen van de C 180 KOMPRESSOR en de C 200 CDI is er
gekozen voor een langere eindoverbrenging en verbeterde lagers,
waardoor de weerstand in de versnellingsbak wordt verminderd.
Beide modellen zijn voorzien van een handgeschakelde
zesversnellingsbak. In de zesde versnelling draait de motor
aanzienlijk minder toeren, waardoor ook weer brandstof kan worden
bespaard. Een nieuw ontwikkeld display op het dashboard geeft aan
wanneer het tijd is om een andere versnelling in te schakelen om
brandstof te besparen. Ervaringen van de Mercedes-Benz âECO
Trainingâ-cursussen wijzen uit dat met een zuinige rijstijl tot 15
procent brandstof kan worden bespaard, zonder dat dit ten koste gaat
van het rijplezier. Ook het brandstofverbruik wordt op het dashboard
zichtbaar gemaakt door middel van een staafdiagram.
C 180 en C 200 CDI: hetzelfde vermogen, minder verbruik
Bij de motor van de C 180 KOMPRESSOR is de cilinderinhoud verkleind
van 1796 cc naar 1597 cc, waarbij het vermogen met 115 kW/156 pk en
het koppel met 230 Nm gelijk bleef. Samen met enkele aanpassingen voor
een betere verbranding leidde dit tot een mogelijke besparing van 0,35
liter per 100 km. Uiteindelijk verbruikt de C 180 KOMPRESSOR
BlueEFFICIENCY slechts 6,5 liter per 100 km, 0,9 liter of twaalf
procent minder dan de standaardversie. Bij de CDI-motor bleven
cilinderinhoud, vermogen en koppel gelijk. Voor de C 200 CDI
BlueEFFICIENCY bedraagt het verbruik 5,1 liter per 100 km, een
besparing van 0,6 liter of 10,5 procent.
Nieuwe C 350 CGI BlueEFFICIENCY komt eind dit jaar
Eind dit jaar worden de BlueEFFICIENY-modellen van de C-Klasse
aangevuld door de eerste benzinemotor met stroomgeleide directe
inspuiting. De nieuwe C 350 CGI BlueEFFICIENCY wordt nu al getoond op
de Autosalon van Genève. Ondanks meer vermogen (215 kW/292 pk in
plaats van 200 kW/272 pk) en een groter koppel (365 Nm in plaats van
350 Nm) verbruikt dit model rond de 8,4 liter per 100 km, bijna een
liter per 100 km minder dan de C 350 sedan met de huidige V6-motor. De
acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 6,2 seconden, de topsnelheid is
elektronisch begrensd tot 250 km/u.
Naast vierkleppentechniek, variabele aanpassing van de nokkenas voor
de in- en uitlaatzijde, een balansas en een intelligent
warmtemanagementsysteem dragen bij de C 350 CGI BlueEFFICIENCY ook een
nieuw ontwikkelde voorruit van gelamineerd glas, gesmede lichtgewicht
velgen en banden met lage rolweerstand bij tot een lager
brandstofverbruik.
Op een rij: de C-Klasse BlueEFFICIENCY-modellen
Lichtgewicht constructie:
* Gelamineerde voorruit met Maybach-technologie
* Isolatie van het schutbord met variabele dikte van het materiaal
* Gesmede lichtgewicht velgen
* Nieuw ontwikkelde banden
Aërodynamica:
* Vlakke bodemplaat
* Gedeeltelijk gesloten grille
* Naden rond de koplampen afgedicht
* Gestroomlijnde behuizing zijspiegels
* Lichtgewicht velgen met aërodynamisch ontwerp
* Verlaging van de carrosserie
Rolweerstand:
* Nieuw ontwikkelde banden met 17 procent minder rolweerstand
Energiemanagement
* Energiebesparing door uitschakelen stuurbekrachtigingspomp wanneer
mogelijk
Aandrijving:
* Kleinere viercilinder benzinemotor met hetzelfde vermogen
* Handgeschakelde zesversnellingsbak met overdrive-eigenschap
* Eindoverbrenging met verbeterde lagers
* Langere eindoverbrengingsverhouding
* Stroomgeleide directe inspuiting op de C 350 CGI (vanaf eind 2008)
Dashboard
* Schakeladvies en brandstofverbruik worden weergegeven
AutoRai