Sociaal plan KPN Contact afgewezen
De leden van ABVAKABO FNV werkzaam bij KPN Contact hebben massaal
gereageerd op het onderhandelingsresultaat voor een nieuw sociaal plan
KPN Contact. De leden die hebben gereageerd hebben het resultaat in
ruime meerderheid afgewezen (bijna 70%). Gezien deze massale afwijzing
kan ABVAKABO FNV niet overgaan tot ondertekening van het nieuwe
sociaal plan KPN Contact.
Vergoeding te karig
Een opmerking die door veel leden is gemaakt, heeft betrekking op de
vergoedingen in het sociaal plan.
De vergoedingen zijn naar de mening van onze leden veel te karig en
zouden gebaseerd moeten worden op de kantonrechtersformule. De huidige
vergoedingsregelingen, de som van de eenmalige uitkeringen en de
maandelijkse aanvullingen op de sociale zekerheid, leveren een te lage
vergoeding. Daar komt bij dat de aanvullingsduur bij werkloosheid
gemaximeerd is op 36 maanden, terwijl de maximale uitkeringsduur 38
maanden bedraagt.
Daarnaast zijn er veel opmerkingen gemaakt over de vergoedingsregeling
in het geval er sprake is van verhuizing van de werkzaamheden. In het
sociaal plan zijn afspraken gemaakt over een extra tegemoetkoming in
geld en een tegemoetkoming in tijd. De leden zijn het er niet mee eens
dat de vergoeding in tijd is gemaximeerd op schaal J en dat de
vergoeding in geld beperkt is.
Tenslotte zijn er ook opmerkingen geplaatst over de definitie van
directe medewerkers, specifieke aandacht voor werknemers met een
handicap en de uitkeringen voor werknemers die arbeidsongeschikt zijn.
Ledenraadpleging
ABVAKABO FNV heeft ook veel vragen gekregen van anders-georganiseerden
over de raadpleging van de leden over het onderhandelingsresultaat.
Iedere vakorganisatie besluit, geheel voor eigen rekening, of en op
welke wijze de leden worden geraadpleegd. ABVAKABO FNV is conform het
eigen huishoudelijk reglement en de statuten verplicht om een
verlenging, of een wijziging van een cao of sociaal plan inhoudelijk
voor te leggen aan de leden. Vervolgens wordt er op basis van de
uitslag van de stemming een besluit genomen of er tot ondertekening
kan worden overgegaan.
ABVAKABO FNV zal alle opmerkingen over het sociaal plan KPN Contact
inbrengen in het overleg met de werkgever.
03-03-2008 | Meer over: contactcentra, kpn contact, telecom |
ABVAKABO FNV