abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 maart 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/2020 2070812130
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Roemer over de reizigersgroei
van de NS in 2007.
1. Wat is uw mening over de vandaag gepresenteerde jaarcijfers van de NS, en de
reizigersgroei van 3% in het bijzonder?1
1. Het algemene beeld van de prestaties van NS in 2007 is positief. Op verreweg de
meeste indicatoren scoort NS beter dan de gestelde doelen. De stijgende lijn van de
afgelopen jaren wordt doorgezet. Zo is de punctualiteit flink verbeterd (87% op de
drieminutennorm), evenals het algemeen klantoordeel (70% van de reizigers geeft NS
een 7 of hoger). Er zijn nog wel enkele uitzonderingen op de goede resultaten, zoals
bijvoorbeeld de treinuitval (1,6%, het doel was 1,5%) en informatievoorziening bij
ontregelingen op het station (76%, het doel was 80%).
Op het vlak van de groei van het reizigersvervoer heeft NS positieve cijfers laten zien.
Het gerealiseerde aantal reizigerskilometers op het hoofdrailnet betrof in 2007
15,1 miljard; dat is hoger dan de ambitie van 14,98 miljard reizigerskilometers die NS
in het vervoerplan 2007 had uitgesproken.
1
http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1199702793427&pagename=www.ns.nl%2FArtikel%2FNieuwsArtikel&c
=Artikel
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2008/2020
2. Hoe verhoudt deze groei zich tot de ambities zoals vastgelegd in het regeerakkoord
van 5% reizigersgroei per jaar?
2. In de eerste plaats wil ik benadrukken dat de groeiambitie van het kabinet geldt voor
de gehele kabinetsperiode. Dat is ook de scope van het Actieplan `Groei op het spoor'
(zie kamerstuk 29644 nr. 85), dat ik op 19 november gepresenteerd heb. Daarin zijn
concrete maatregelen opgenomen die het kabinet in de periode 2008-2012 neemt om
ervoor te zorgen dat de trein aantrekkelijker wordt voor steeds meer mensen.
Daarnaast heb ik al meerdere keren aangegeven dat de groeiambitie van het kabinet
voor het OV per spoor een forse ambitie is. Samen met de partijen uit de spoorsector,
decentrale overheden, andere departementen, consumentenorganisaties en het
bedrijfsleven werk ik daar hard aan.
NS heeft aangegeven2 dat zij voor de komende jaren een gemiddelde jaarlijkse groei
van 2,5% verwacht. Daarbovenop zijn dus de maatregelen uit het Actieplan
noodzakelijk om de groeiambitie te kunnen waarmaken.
Ik vind het een veelbelovende ontwikkeling dat het groeicijfer reeds in 2007 hoger lag
dan de gemiddelde groeiverwachting van NS en de ambitie die NS in het vervoerplan
2007 specifiek voor het afgelopen jaar had uitgesproken. Vooral als men zich
realiseert dat het Actieplan in het najaar van 2007 is gepresenteerd en het overgrote
deel van de maatregelen uit het Actieplan tussen 2008 en 2012 uitgevoerd zullen
worden.
3. Wat ziet u als belangrijkste oorzaak voor het niet halen van uw doelstellingen op dit
gebied in het afgelopen jaar?
3. Zoals ik in het antwoord op vraag 2 heb gemeld, betreft de scope van de groeiambitie
de gehele kabinetsperiode.
De voornaamste verklaring voor de demping van de groei in 2007 is een terugloop
van het aantal reizigerskilometers door studentenkaarthouders, terwijl in 2005-2006
sprake was van een forse stijging bij deze groep. Deze terugloop is waarschijnlijk het
gevolg van de demografische ontwikkeling van de groep jongste Nederlanders. Het
studentenvervoer betreft ongeveer een kwart van het totale reizigersvervoer per trein
en werkt derhalve aanzienlijk door in het totale groeicijfer.
4. Wat heeft u voor maatregelen op de korte termijn genomen om te proberen in 2008
alsnog deze groei te realiseren? Vindt u de door u genomen maatregelen voldoende?
Zo ja, waarom? Zo neen, waarom heeft u niet meer maatregelen genomen?
4. In het Actieplan `Groei op het spoor' heb ik aangegeven welke maatregelen op korte
termijn door het kabinet genomen worden om de groeiambitie in te vullen. In 2008
worden verschillende maatregelen uit het Actieplan uitgevoerd, waaronder een
vervolgaanbod voor ex-studenten, aanvalsplan `Weg met de weesfiets', uitbreiding
van de fietsenstallingen en treintraining voor senioren.
2 Zie NS-publicatie `Actieplan Spoor! De toekomst van het spoor', september 2007
---
VENW/DGP-2008/2020
5. Bent u bereid uw doelstellingen voor de komende jaren dusdanig bij te stellen zodat u
inzet op een reizigersgroei van 7% volgend jaar om de gemiste doelstellingen van dit
jaar te compenseren? Zo neen, waarom niet en wat is uw ambitie voor 2008 dan wel?
Zo ja, welke extra maatregelen gaat u nemen?
5. Zoals ik in het antwoord op vraag 2 benadrukt heb, is het streven naar een jaarlijkse
groei van 5% een forse ambitie. Ik vind het belangrijk om mij daarop te richten en mij
in te spannen om de maatregelen uit het Actieplan met goed gevolg tot uitvoering te
brengen.
6. Welke aanvullende maatregelen gaat u nemen om de volgende jaren wel een hogere
reizigersgroei te realiseren?
6. Zie het antwoord op vraag 2 en 4.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat