Landelijk Aktie Komitee Scholieren
LAKS: Liever een goed boek dan een gratis boek
Het LAKS vindt dat het huidige plan voor gratis schoolboeken
heroverwogen moeten worden. Het huidige plan brengt te grote risico's
met zich mee voor de kwaliteit van het onderwijs. Uit een eerste
inventarisatie onder scholen concludeert het LAKS dat de levensduur
van boeken omhoog moet. Ook wordt innovatie met leermiddelen geremd,
krijgt de docent minder te zeggen en gaat de prijs in plaats van de
kwaliteit een leidende rol spelen. Er moet een oplossing worden
gevonden waarin de kwaliteit van het onderwijs niet lijdt onder de
gratis schoolboeken.
"De scholier heeft veel liever een goed dan een gratis boek", aldus
Sywert van Lienden, voorzitter LAKS. "De kans dat de kwaliteit van de
schoolboeken minder wordt is levensgroot. Er wordt in dit plan vooral
gedacht aan de portemonnee van de ouder, niet aan het onderwijs van de
scholier. Daarnaast blijft het absurd om 300 miljoen euro uit de
onderwijsbegroting te halen voor gratis schoolboeken. Dit terwijl het
plan duidelijk een inkomensmaatregel is en de nood op kwaliteitsgebied
hoog is".
De gevolgen van de plannen zijn concreet dat boeken anderhalf tot twee
keer langer mee moeten gaan, van bijvoorbeeld 4 naar 6 jaar. Dit remt
innovatie, en brengt de kans met zich mee dat de geleerde stof al
verouderd en achterhaald is als de scholier het nog moet gebruiken.
Ook zijn er te grote verschillen in de prijzen van boekenpakketten. De
gemiddelde prijs van 308 euro is fictie. De prijzen zitten gemiddeld
tussen de 200 en 500 euro. Door deze grote verschillen zullen sommige
ouders toch bij moeten betalen, en anderen zullen verdienen op het
boekenpakket.
Het LAKS heeft het principe van gratis onderwijs altijd ondersteund,
maar dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.
Op dit moment bestaat al een regeling voor de tegemoetkoming in de
schoolmiddelen (waaronder de schoolboeken), de WTOS. Lage inkomens
worden dus al gecompenseerd.
Het verbeteren van de kwaliteit is vele malen belangrijker in de ogen
van de scholieren dan het hebben van gratis schoolboeken. Het is
verbazingwekend hoe het advies van de Raad van State over de gratis
schoolboeken aan de kant wordt gezet. Iedereen in de politiek zou er
na het rapport van de commissie Dijsselbloem van overtuigd moeten zijn
dat er juist geïnvesteerd moet worden in de kwaliteit van het
onderwijs!