Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 3 maart 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGTL-2008/935 - Onderwerp
Navigatiesystemen, verkeersinformatie

Geachte voorzitter,

Tijdens het Algemeen Overleg Nationaal WegenBestand van 30 januari 2008 heb ik toegezegd u nader te informeren over een aantal onderwerpen. Hierbij treft u een beschrijving aan van de stand van zaken rond verkeersinformatie (Commissie Laan), navigatiesystemen (Connekt) en een reactie op het rapport van de Stichting Onderzoek Navigatiesystemen.

Stand van zaken verkeersinformatie (Commissie Laan) Als uitwerking van de beleidsnota Reisinformatie uit 1996 is een commissie ingesteld onder leiding van de heer drs. J. Laan. In het (in 2004 aangepaste) instellingsbesluit1 is aangegeven dat de taken van de commissie zich richten op het adviseren van de Minister omtrent de uitvoering van beleid op het gebied van actuele verkeersinformatie. Door de commissie Laan is een waardevolle rapportage met verbetervoorstellen opgeleverd in 2004. Naar aanleiding hiervan heeft u op 26 mei 2004 een brief ontvangen waarin wordt ingegaan op dit advies en waarin de afspraken die zijn gemaakt rond reisinformatie staan beschreven2, met name over de taakverdeling tussen markt en overheid.


1 Staatscourant, 7 december 2004, nr. 236, pag. 14
2 Vergaderjaar 2003-2004, Kamerstuk 29 200 XII, nr. 134 Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGTL-2008/935

Voorbeelden van resultaten (mede) naar aanleiding van dit advies zijn:
· De aanpak van de totale keten van verkeersinformatie: van meetlus naar weggebruiker. Dit is een gezamenlijke aanpak van markt en overheid.
· Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW): vanaf begin 2009 krijgen weggebruikers betere en nauwkeurigere verkeersinformatie. Daartoe heb ik op 3 december 2007 een samenwerkingsovereenkomst getekend met wethouders, gedeputeerden en bestuurders van deelnemende steden, provincies en regio's. In de NDW werken deze partijen samen aan een landelijk dekkend systeem voor het inwinnen, verzamelen en verspreiden van verkeersgegevens op de belangrijkste wegen van rijk, provincie en gemeenten. Daarnaast worden de NDW gegevens vooral gebruikt om verkeersmanagement van A naar B te regelen.

Goede informatie is een belangrijk onderdeel in de reis van deur tot deur. Nieuwe ontwikkelingen zoals de opkomst van navigatiesystemen bieden kansen om de actuele reisinformatie voor weggebruikers te verbeteren. Ik verwacht dan ook dat op dit terrein, nu en in de toekomst, veel winst valt te behalen. Ik hecht daarbij aan zeer goede afspraken tussen overheid en bedrijfsleven, waarbij oog is voor ieder zijn rol. In het kader van de uitwerking van de actielijnen uit het Beleidskader Benutten3 zal ik derhalve samen met de partijen mogelijkheden voor verbetering in beeld brengen. Ik kom daar bij de uitwerking van de korte termijn agenda van de mobiliteitsvisie op terug.

Stand van zaken navigatiesystemen
Mede naar aanleiding van de adviezen van de commissie Laan vindt de dialoog tussen marktpartijen en overheden over praktische samenwerking rond navigatiesystemen plaats bij Connekt. Deze organisatie is een publiek-privaat samenwerkingsverband gericht op het verbinden van overheden, bedrijven en kennisinstellingen bij mobiliteitsvraagstukken. Concreet faciliteert Connekt in dit geval het maken van afspraken tussen wegbeheerders en marktpartijen over routekeuze voor vrachtverkeer in navigatiesystemen.

Om hierbij gepaste stappen te kunnen nemen is in opdracht van mijn Ministerie allereerst uitgebreid onderzoek verricht onder alle wegbeheerders naar de aard en omvang van sluipverkeer door navigatiesystemen. Dit onderzoek wordt momenteel afgerond. Vooruitlopend hierop kan ik u wel alvast een aantal conclusies hieruit mededelen.

Uit dit onderzoek komt naar voren dat navigatiesystemen in bepaalde gevallen route- adviezen kunnen geven die door wegbeheerders als ongewenst worden gezien. Dit is met name het geval als verouderde kaarten worden gebruikt en als wordt gekozen voor de optie voor kortste route, in plaats van de snelste route. Specifiek voor vrachtverkeer werd als probleem geconstateerd dat er geen systeem beschikbaar was waarin alle relevante wegkenmerken voor vrachtverkeer zijn verwerkt.

Tegelijkertijd wordt echter ook duidelijk dat de markt zich nadrukkelijk in de goede richting beweegt. Zo levert gebruik van de meest recente kaarten en de keuze voor de


3 Vergaderjaar 2007-2008, 31 305, nr. 4

---

VENW/DGTL-2008/935

snelste route niet alleen minder onjuiste maar ook minder ongewenste routes op. Verder zijn kaartenmakers hard aan het werk om gegevens voor vrachtverkeer te verzamelen en zijn er navigatiesystemen op de markt die deze gegevens kunnen gebruiken voor hun route-advies. Dit proces is echter nog niet voltooid.

Om tot afspraken te komen over de verdere invulling van de benodigde gegevens voor vrachtverkeer heeft Connekt op mijn verzoek een platform opgericht waar vertegenwoordigers (koepels) van wegbeheerders samen met marktpartijen werken aan het structureren van verdere gegevensuitwisseling over geschikte routes. Betrokken marktpartijen hebben hier positief op gereageerd en hun deelname toegezegd. Eerder heb ik al bestuurlijke overeenstemming bereikt met de vertegenwoordigers van decentrale overheden over het inzamelen van de benodigde gegevens. In maart komen wegbeheerders en marktpartijen in dit platform bij elkaar. Hierbij worden ook recente ontwikkelingen in de markt meegenomen. Via de brancheorganisaties die aan het traject deelnemen kunnen ook de eindgebruikers worden bereikt.

Weggebruikers kunnen zelf ook helpen voorkomen dat ze op ongeschikte wegen terecht komen door een geschikt navigatiesysteem met recente kaarten te gebruiken en door te kiezen voor de snelste route in plaats van de kortste. Het rijden met een navigatiesysteem is ook een van de mogelijke opdrachten bij het onderdeel "Zelfstandig route rijden" van het vernieuwde rijexamen.

Zoals ik eerder heb aangegeven is het uitwisselen van gewenste routes een proces dat pas op middellange termijn en op geleidelijke wijze tot eindresultaten zal kunnen leiden. Dit vanwege de vele betrokken partijen en de lange keten van te nemen stappen bij achtereenvolgens wegbeheerders, kaartenmakers, systeemfabrikanten en eindgebruikers.

Reactie onderzoek navigatiesystemen
Onder de recente publicaties over navigatiesystemen bevindt zich ook het onderzoek van de Stichting Onderzoek Navigatiesystemen, waarop u mijn reactie heeft gevraagd. In deze publicatie wordt geconcludeerd dat bepaalde navigatiesystemen zouden moeten worden verboden omdat deze in een aantal specifieke gevallen een ongewenst advies geven. Ik deel deze conclusie niet. Hoewel ook uit het eerder aangehaalde onderzoek van mijn ministerie aanwijzigen komen dat navigatiesystemen in sommige specifieke gevallen minder gewenste adviezen kunnen geven, kan hier nog niet uit worden afgeleid dat navigatiesystemen per saldo onveilig zijn.

Uit ander onderzoek, zoals van TNO, komen aanwijzingen dat navigatiesystemen door het beperken van omrijden en zoekgedrag juist een positieve invloed kunnen hebben op de verkeersveiligheid. Ik sta positief tegenover het verantwoord gebruik van navigatiesystemen en ik word hierdoor gesterkt door de constructieve opstelling die marktpartijen in deze tonen. Verder ligt er in deze, zoals hierboven beschreven, ook een eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker voor goed gebruik van navigatiesystemen. Als wegbeheerders van mening zijn dat doorgaand verkeer op bepaalde locaties niet gewenst is, zoals in het genoemde onderzoek wordt betoogd, dan kunnen zij hiertoe ook passende verkeerskundige maatregelen nemen.
---

VENW/DGTL-2008/935

De bevindingen van verschillende onderzoeken op dit gebied zullen worden meegenomen in de dialoog tussen wegbeheerders en marktpartijen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---