Gemeente Zandvoort


3 maart 2008

Wethouder beantwoordt parkeervragen CDA

Wethouder Verkeer en Parkeerzaken, W. Tates, heeft de parkeervragen van het CDA beantwoord. Onlangs kregen de gemeenteraadsleden de antwoorden toegemaild. Hieronder volgt de brief.

Geachte leden van de gemeenteraad,

Naar aanleiding van een aantal vragen van de fractie van het CDA in de gemeenteraad van Zandvoort, doe ik u middels dit schrijven de antwoorden toekomen. Wellicht zijn de antwoorden naar aanleiding van de commissie behandeling van 15 januari en de raadsvergadering van 29 januari achterhaald en op dit moment minder relevant. Aangezien u niet heeft aangegeven geen belangstelling te hebben voor de antwoorden van uw eerder gestelde vragen, doe ik u die alsnog toekomen.

Hieronder volgt een weergave van de vragen met daaronder per vraag het antwoord op de betreffende vraag.


1) U besluit om bij 85% parkeerdruk in de nacht als uitgangspunt om een parkeerregime in te voeren. Is dat juist of zijn er meer uitgangspunten om een regime in te voeren? In principe zijn de resultaten van parkeerdrukonderzoeken aanleiding om parkeerregulering in te voeren. Parkeerdrukonderzoeken worden periodiek uitgevoerd of naar aanleiding van maatschappelijke wensen. Het invoeren van parkeerregulering in woonwijken is maatwerk, zo zal voorafgaand aan invoering de belanghebbenden geraadpleegd worden.


2) Is het de bedoeling dat tijdens de werkzaamheden aan het LDC men gaat parkeren in de woonwijk Zandvoort-Zuid? Indien door de bouwwerkzaamheden in het LDC tijdelijk minder parkeerplaatsen beschikbaar zijn, zal de parkeervraag van locatie waar de werkzaamheden plaatsvinden zich naar de aangrenzende gebied verplaatsen. Mogelijkheid is ook om medewerkers te dirigeren naar het De Favaugeplein.


3) Bent u met pension/hotel eigenaren in overleg geweest over een oplossing voor het Parkeerprobleem in woonwijk Zandvoort-Zuid? In het verleden zijn daar pogingen toe ondernomen. De hotel en pensioneigenaren waren toen niet bereid te investeren in een regeling de gasten te laten parkeren op P-Zuid.


4) Wilt u dat gasten van pensions/hotels in de woonwijken gaan parkeren? Hoe denkt u de parkeerproblematiek voor de hotels / pensions op te lossen, door te stellen dat maar 1 vergunning per 2 kamers toe te staan, terwijl wij weten dat er meer behoefte is? Het is niet wenselijk dat hotel en pensiongasten parkeren in de woonwijken. Vandaar dat aan hotels en pensions alleen PAP-vergunningen worden verstrekt. Door een maximum te stellen aan aantal vergunningen dat aan de hotels en pensions worden verstrekt, zoekt het college naar een balans aan het toewijzen van parkeergelegenheid aan de verschillende doelgroepen.


5) Hoe gaat u om met de kamerverhuurbedrijven in Zandvoort, ten aanzien van parkeervergunningen? Hotel- en pensionhouders gevestigd in de wijk komen in aanmerking voor maximaal 1 bedrijfsvergunning per 2 kamers, indien zij bedrijfsmatig nachtverblijf verstrekken aan 5 personen of meer en beschikken over een "gebruiksvergunning voor logiesgebouwen" en toeristenbelasting voor nachtverblijf betalen. Deze vergunningen zijn niet kenteken gebonden.


6) Bent u van plan het parkeerterrein "De Zuid" te betrekken bij het parkeerbeleid vanaf 1 januari 2009? Ja, hier zal praktisch mee omgegaan worden. Indien de gemeentelijke organisatie in de toekomst ingericht is om parkeerregulering op het Friedhoffplein te faciliteren zal dat gedaan worden


7) Is het vanuit toeristisch oogpunt verstandig om betaald parkeren in te voeren in de winter? Vanuit financieel oogpunt is het gewenst om extra middelen te hebben voor het kunnen dragen van de lasten die de parkeergarage met zich mee brengt. Vanuit toeristisch oogpunt zal het niet werven. Anderzijds vraagt het college zich af of dit daadwerkelijk een (grote) negatieve invloed heeft. Tot nu toe merken wij niet dat parkeren een elastische product is (dit houdt in dat als er een prijsstijging of prijsdaling is dat dit leidt tot minder of meer parkeren, zodanig dat dit leidt per saldo tot minder inkomsten dan wel meer inkomsten).


8) Waar in Zandvoort is een experiment geweest in de wintermaanden met betaald parkeren? Van 2000 tot 2003 is betaald parkeren van kracht geweest op de Boulevards in de wintermaanden.


9) Waarom volgt u het advies van Goudappel Coffeng niet om de scheiding tussen de zomer en de winter te handhaven? Om financiële redenen. Zie ook antwoord vraag 7.


10) Hoe gaat u zorgen voor maatwerk in de verschillende wijken op het gebied van parkeren? Door met de belanghebbenden per wijk in contact te treden voorafgaand aan de invoering van parkeerregulering. Verder is de vraag of in het maatwerk juist niet te ver doorgeschoten wordt. Het parkeerbeleid moet ook helder en communiceerbaar zijn (dat houdt in dat er ook eenvoud zal moeten zijn).


11) Waarom heeft een bewoner met een oprit geen recht op een eerste vergunning? Omdat de bewoner een parkeerplek op eigen terrein heeft en die bedoeld is om een auto te stallen. Bovendien neemt een inrit een openbare parkeerplaats op straat in beslag.


12) Wat zijn de voordelen van een kraskaart?
Minder fraudegevoelig. Beter handhaafbaar.


13) Worden de bewoners van Zandvoort niet meer beperkt met een maximum aan kraskaarten? Ja. Het maximaal aantal uit te geven kraskaarten is ingesteld om een balans te zoeken de verdeling van de beperkt beschikbare parkeergelegenheid over de verschillende doelgroepen.


14) Wat is er mis aan het huidige systeem met bezoekerspassen en op welke manier heeft u dit geëvalueerd? Bezoekerpas is fraudegevoelig. Dit is geëvalueerd in een workshop tijdens het opstellen van de integrale visie parkeerbeleid met een medewerker van de afdeling Vergunningverlening en Handhaving. In het verleden zijn klachten binnengekomen over vermeend misbruik. Het aantonen van misbruik is complex en omslachtig.


15) Waarom zijn de personele organisatorische consequenties niet in kaart gebracht? Zij maken deel uit van de haalbaarheid. De vraag is gedeeltelijk terecht, maar de verschillende politieke keuzes in het parkeerbeleid hebben verschillende organisatorische consequenties. Vandaar dat eerst besluitvorming wordt afgewacht zodat daarna de consequenties volledig in beeld gebracht kunnen worden. Voor alle duidelijkheid: Bij invoering van het nieuwe beleid in nieuwe wijken zal relatief veel capaciteit nodig zijn. Daarom wordt voorgesteld dit in een projectachtige omgeving onder te brengen. Indien het beleid eenmaal is ingevoerd in de nieuwe wijken zal er meer reguliere capaciteit nodig zijn. Hier moet vooral gedacht worden aan handhavingscapaciteit en capaciteit bij de backoffice vergunningen.


16) U stelt dat de tariefswijziging noodzakelijk zijn om de exploitatietekort van de parkeergarage LDC te dekken (pagina 20). Hoe verklaart u dan, dat vanaf 2013 en volgende jaren, er toch een aanzienlijk overschot op de parkeerbalans is? De tariefswijzigingen zijn voorgesteld om het exploitatietekort dat vooral in de eerste jaren zal ontstaan te dekken. Het overschot op de parkeerbalans dat op de langere termijn zal ontstaan is bedoeld om exploitatietekorten te dekken die mogelijk bij de ontwikkeling van andere parkeergarages (o.a. Middenboulevard) zullen ontstaan.


17) Denkt u dat de tariefsverhoging voor PAP en BEL en het invoeren van de kraskaarten dat deze kostendekkend zijn? Het laatste besluit van de gemeenteraad inzake het vergunningenbeleid leest dat dit beleid kostendekkend moet zijn. Recentelijk is u een overzicht gestuurd waaruit u op kunt maken dat sinds 2000 (invoering van het beleid in 6 wijken) er geen sprake is van het halen van die budgettaire neutraliteit. Sinds de invoering in 2000 zijn de prijzen voor vergunningen niet bijgesteld (alleen bij de euro conversie zijn de tarieven enigszins omlaag gebracht). Met de nu voorgestelde verhoging denken wij wel te kunnen voldoen aan het uitgangspunt van budgettaire neutraliteit.


18) Als we over kostendekkendheid praten, hebben we het dan over het totaal (de totale parkeerbalans) of denkt u daar anders over? Kostendekkend: product vergunningenparkeren inclusief handhaving. De ¤ 1,13 mln. Is de afdracht aan algemene middelen van het deelproduct fiscaal parkeren.


19) Het college stelt dat thans de gemeentelijke organisatie op het gebied toezicht, handhaving en dienstverlening niet is ingesteld op het overnemen van parkeerterrein Zuid. Dat klopt. Afhankelijk van de wijze van organiseren van het parkeren aldaar zullen maatregelen genomen moeten worden. Grofweg ligt de keuze tussen een nieuw pachtcontract (uitbesteding), zelfs exploiteren (via een slagboom of via parkeerautomaten). In geval van eigen exploitatie zullen dan nieuwe keuzes gemaakt moeten worden.

19a) Waarom denkt het college wel te faciliteren van het parkeerterrein van Bloemendaal aan Zee? De buurgemeente Bloemendaal gaat zelf de terreinen exploiteren. Zij hebben gevraagd of de Gemeente Zandvoort behulpzaam kan zijn bij het leveren van expertise.

21) Waarom is vrij recentelijk het parkeerterrein van de Noordboulevard wel overgenomen? De belangrijkste reden is de financiële voordelen. Daarnaast waren er veel klachten op het gebied van klantvriendelijkheid. Met het overnemen is ook de eenduidigheid van parkeren gebaat.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,
Wethouder Verkeer en Parkeerzaken,

W.W.S. Tates