Reclamespot Humanistisch Verbond niet kwetsend


AMSTERDAM, 20080303 -- Het Humanistisch Verbond is verheugd, maar niet verrast dat de Reclame Code Commissie een klacht over de reclamespot van het Humanistisch Verbond "Zonder uw steun is het humanisme aan de goden overgeleverd" heeft afgewezen.

Kern van de klacht is dat klager zich als christen gekwetst voelt door de reclame-uiting van het Humanistisch Verbond (HV), omdat naar zijn mening het humanisme wordt vergeleken met zijn religie en deze laatste als minderwaardig zou worden neergezet. Daarnaast acht klager de reclame-uiting onder andere misleidend.

De Reclame Code Commissie is van oordeel dat het Humanistisch Verbond in beginsel de vrijheid heeft om als levensbeschouwelijke organisatie zijn denkbeelden te uiten en dat de reclame-uiting geen teksten bevat die de Commissie als kwetsend beoordeelt. Ook acht de Commissie de uiting niet misleidend en evenmin in strijd met artikel 14 van de Reclame Code over vergelijkende reclame.

Het Humanistisch Verbond is niet verbaasd over de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Het onderscheidende van het humanisme is dat het niet godsdienstig is, hetgeen niet hetzelfde is als anti religieus. Het Humanistisch Verbond acht de vrijheid van godsdienst, van levensbeschouwing een groot goed. Het betreurt het dat klager zich gekwetst voelt, maar ziet hiervoor noch in de reclame-uitingen, noch in de activiteiten of diensten van het Verbond enige aanleiding.

De letterlijke tekst van de radiospot is: "Het geluid van religies klinkt steeds vaker en steeds harder. Humanisten geloven in de kracht van mensen. Voor nog geen vier euro vijftig per maand helpt u ook dat geluid vaker te laten horen. Zonder uw steun is het humanisme aan de goden overgeleverd. Doe mee. Kijk voor informatie op www.humanistischverbond.nl. Geloof in de kracht van mensen. Humanistischverbond.nl."

Het Humanistisch Verbond ziet het als zijn taak om een humanistisch geluid te laten horen. Zeker wanneer humanistische waarden als zelfbeschikking, vrijheid, verantwoordelijkheid en gelijkheid onder druk staan. Met zijn reclame-campagne wil het Verbond de vereniging versterken. De campagne loopt nu anderhalf jaar en heeft bijgedragen aan een significante ledenwinst van 10%.