Ingezonden persbericht

Infobericht

SEAT-coureur Tom Coronel pakt eerste FIA WTCC punt in Curitiba Brazilië

De opening van het twaalf weekenden tellende FIA Wereldkampioenschap voor Toerwagens, kortweg WTCC 2008, vond plaats in het Braziliaanse Curitiba. Voor de Nederlandse SEAT Team Holland-coureur Tom Coronel betekende dit het begin van zijn vierde seizoen in deze klasse, waarin hij dit jaar met zijn Leon TFSi uitkomt voor het Spaanse Sunred Team. Met steun van zijn sponsors maakte de Huizenaar een overstap naar dit team dat op een steenworp afstand van SEAT's sportafdeling is gevestigd. De eerste race werd voorafgegaan door de nodige vrije trainingen, waarin de Nederlander één keer de snelste van het hele veld was. De tijdtraining bracht hem uiteindelijk een tiende startplaats, met de aantekening dat de eerste dertien rijders binnen een seconde van elkaar stonden. Voor Coronel eindigde de eerste race aanvankelijk met een negende plaats, maar tussen de beide races wees de wedstrijdleiding Jordi Gene aan als de veroorzaker van één van de crashes, waardoor hij een tijdstraf van 30 seconden kreeg. De Nederlander schoof daarmee een plaats op, hetgeen hem voor de tweede race de pole-position opleverde. Die eerste positie bracht hem niet het gehoopte succes. Als snel verloor hij de nodige plaatsen en halverwege de race reed hij op een negende positie die hij tot aan de finish wist te behouden.

Coronel is enthousiast na zijn eerste weekend: "Het is natuurlijk best spannend. Dit si de auto waar ik vorig jaar ook mee reed maar bij een ander team. Dit jaar komen we uit met Sunred en ik moet je zeggen dat is mij goed bevallen. Ik zag die mensen op donderdag voor het eerst ze spreken met elkaar Spaans en niet iedereen spreekt Engels. Dat is even wennen, maar het is een team met veel potentie. Maar de auto zag er niet alleen goed uit, hij voelde ook goed aan. Hij is op meerdere punten aangepast en daar moest ik wel even aan wennen. Verder was het voor mij goed om na een winterstilte weer iedereen te ontmoeten en lekker te racen. Vanaf de eerste training liep het lekker en de tijden waren goed. Soms reed ik wat langer op oude banden door om te kijken wat de auto daarop deed. Op het moment dat ik op nieuw rubber uitging was ik gelijk nog sneller. Wat je ziet is dat de verschillen heel erg klein zijn. In de tijdtraining had ik een goede slipstream van de andere SEAT's maar daarmee kwam ik niet verder dan de tiende plek. Maar met 13 man binnen seconden kan dat bijna niet anders. De eerste rollende start verliep goed, ik wilde aan de binnenkant van de bocht uitkomen en dat lukte. Later klom ik nog wat door het uitvallen van anderen en voor het overige ging het lekker en eindigde ik als negende. Later dus achtste en dat bleek goed voor een punt en de pole in race twee. Ik kwam goed weg, maar moest toegeven op de topsnelheid, waardoor ik langzaam maar zeker terugviel naar de negende plaats. Je mist met deze auto het koppel dat de diesel Leon's hebben en ook de BMW's hebben net iets meer vermogen en dan kom je er hier net niet aan. Al met al ben ik toch zeer tevreden met deze eerste races", aldus Coronel.

Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Olympia Uitzendbureau, VVS Verzekeringen, Auto Trader en Wielengids.nl,.

Uitslag race 1: Curitiba Brazilië

1.Yvan Muller 15 ronden in 23.47.024 ; 2. Rickard Rydell op 0.763 (beiden SEAT TDi); 3. Augusto Farfus op 1.234; 4. Jorg Muller op 1.512; 5. Andy Priaulx op 6.747 (allen BMW); 6. Gabriële Tarquini op 8.247 (SEAT) en 8. TOM CORONEL (SEAT LEON TFSi) op 16.334.
Uitslag race 2:
1.Gabriële Tarquini 14 ronden in 20.06.577 (SEAT); 2. Andy Priaux op 0.327; 3. Felix Porteiro op 1.202; 4. Jorg Muller op 1.745 (allen BMW); 5. Yvan Muller (SEAT) 5.045; 6. Augusto Farfus (BMW) op 5.360 en 9. TOM CORONEL (SEAT LEON TFSi) op 13.536.