AutoRai

De nieuwe Volvo XC60: de veiligste en de mooiste

(3/4/2008)
De nieuwe Volvo XC60 betreedt vol zelfvertrouwen het op dit moment snelst groeiende segment van de automarkt. Hij gaat gehuld in een koets die een opwindende mix is van een gespierde cross country en een sportieve coupé.

âHet is niet alleen de allerveiligste Volvo tot nog toe. Als je het mij vraagt, is het ook de opwindendste. Geen verkeerde combinatie, toch?', aldus Fredrik Arp, president en CEO van Volvo Cars. De XC60 beleeft zijn wereldpremière in maart tijdens de Salon van Genève. De eerste exemplaren arriveren komende herfst bij de Europese dealers.

Het Small Premium Utility-segment groeit snel. Binnen enkele jaren kunnen kopers uit minstens tien crossover-modellen kiezen. In 2009 is dit segment naar verwachting met 75 procent gegroeid, tot 443.000 eenheden. âOm die zware concurrentie succesvol te kunnen aangaan, dien je je nek uit te steken en een auto te bouwen die boven het maaiveld uitsteekt. De bijzondere aantrekkingskracht van de XC60 is te danken aan de combinatie van een gedurfd sportief design en een reeks intelligente veiligheidsvoorzieningen die de bestuurder helpen ongelukken te vermijden', aldus Arp.

Wereldprimeur
Het grote nieuws op het gebied van veiligheid is de wereldprimeur van City Safety - een uniek systeem dat de bestuurder helpt botsingen bij lage snelheid - het type botsing waarvan veelvuldig sprake is in stadsverkeer en files - te voorkomen of de gevolgen van zo'n botsing te beperken. Wanneer de auto tegen de voorligger dreigt te botsen en de bestuurder niet reageert, zal de auto uit zichzelf remmen. âVolvo is de eerste autofabrikant ter wereld die een dergelijke voorziening standaard aanbiedt.

City Safety onderstreept dat de XC60 de veiligste auto is die Volvo ooit heeft gebouwd. De auto zit boordevol kennis en technologie op het gebied van veiligheid, zowel als het gaat om het voorkomen van ongelukken als om het beschermen van alle inzittenden in geval van een ongeluk', aldus Fredrik Arp.

Echte rijdersauto
Bij zijn introductie is de Volvo XC60 leverbaar met keus uit de zescilinder T6-turbobenzinemotor met 285 pk en twee vijfcilinder turbodiesels: de D5 met 185 pk en de 2.4D met 163 pk. Vierwielaandrijving (AWD) met Instant Traction is standaard op alle versies. âMet zijn compacte afmetingen - de XC60 is 20 centimeter korter dan de XC70 en lager dan de XC90 - gaat de XC60 verder op de door Volvo ingeslagen weg van kleinere modellen met een hoog brandstofrendement. Vanaf 2009 bieden we ook een voorwielaangedreven 2,4-liter dieselversie aan die voldoet aan de Euro5-normen. De motor levert een vermogen van 163 pk en laat een CO2-uitstoot noteren van circa 170 g/km', zo onthult Fredrik Arp. De afstemming van het onderstel is echt sportief, zonder in te boeten aan comfort. Vergeleken met de grotere XC90 is de XC60 veel meer een rijdersauto.

Doelgroep met oog voor technologie
Met de XC60 richt Volvo zijn vizier op een doelgroep die hoge eisen stelt op gebied van design, merkidentiteit en hoogwaardige technologie bij het kiezen van lifestyle-producten.

Je zou met een knipoog kunnen zeggen dat het om consumenten gaat die opgegroeid zijn met de microchip als natuurlijke aanvulling op hun ontbijt. Consumenten die gewend zijn aan de onvoorstelbaar snelle ontwikkelingen in de wereld van de elektronica. Elke verjaardag opnieuw kregen ze cadeaus met een steeds hogere capaciteit in een almaar kleinere verpakking.

Wanneer het op het kiezen van een auto aankomt, kiezen deze consumenten dezelfde benadering als wanneer ze andere lifestyle-producten aanschaffen. Dat houdt in dat alle kenmerken bij voorkeur in een aantrekkelijke en intelligente verpakking geïntegreerd moeten zijn. âJe zou kunnen zeggen dat dit wel eens de volgende auto zou kunnen zijn van de huidige C30-rijder. Hij is net zo sportief en opwindend, maar nóg capabeler. Een allround model voor singles die in de stad wonen en voor jonge gezinnen die in het weekend graag eropuit gaan', aldus Arp. âWij mikken hoofdzakelijk op lifestyle in plaats van op leeftijd. Met de XC60 breiden we ons modellengamma uit om nog meer klanten met een actieve urban lifestyle aan te trekken. Net als de Volvo C30 speelt de XC60 een belangrijke rol in de geplande groei van ons merk.'

Gelijke verdeling over Europa en Noord-Amerika
De verkoopdoelstelling voor de nieuwe XC60 bedraagt 67.000 eenheden per jaar. De distributie naar Europa en Noord-Amerika kent een ongewoon uniforme verdeling: circa 40 procent elk voor beide werelddelen. De resterende 20 procent is bestemd voor de rest van de wereld. In het piekjaar 2010 zijn de grootste afzetmarkten de VS, Duitsland, Groot-Brittannië, Rusland en China. âDit model spreekt van nature erg aan in Noord-Amerika. In Europa zal de auto vooral om zijn sportieve uitstraling in combinatie met zijn compacte afmetingen worden gekocht. De XC60 biedt ruimte, ook al is hij 20 cm korter dan de XC70', vertelt Fredrik Arp. Hij vervolgt: âHet feit dat zowel China als Rusland tot de vijf grootste afzetmarkten voor de XC60 behoren, bewijst dat deze groeimarkten nu echt groot worden. Beide afzetmarkten zullen in de toekomst nog aan belang winnen.'

De Volvo XC60 wordt gebouwd in de Volvo-fabriek in het Belgische Gent. In de tweede helft van dit jaar start de verkoop in Europa. In Noord-Amerika komt de XC60 begin 2009 op de markt.