Time : 14:46:52
Date : 04 March 2008

RESULTATEN WIJNENQUÊTE HELPEN DELHAIZE OM BETER IN TE SPELEN OPVERWACHTINGEN VAN DE KLANT Een vrouwelijkere aanpak en meer aandacht voor de combinatie van wijn en gerechten

Delhaize België heeft een ware passie voor wijn. Daarom heeft Delhaize eind 2007 een enquête gehouden onder haar wijnklanten om na te gaan hoe ze nog beter kan inspelen op hun verwachtingen en wensen. Delhaize heeft zo de gewoontes van haar klanten op het vlak van wijnconsumptie en wijnaankoop herontdekt en heeft een aantal interessante trends kunnen blootleggen. De nieuwe wijnkaart die Delhaize op 28 februari heeft uitgegeven, is aangepast op basis van de conclusies van de enquête. De selectie van wijnen werd daarin op een vrouwelijkere manier voorgesteld en ingedeeld volgens de momenten waarop we graag wijn drinken. Ook de opleiding van de wijnraadgevers wordt aangepast op basis van de resultaten van de enquête.

Beter inspelen op de verwachtingen van de klanten

Delhaize België heeft al meer dan 125 jaar wijnervaring en gaat permanent na hoe het nog beter tegemoet kan komen aan de verwachtingen van haar wijnklanten. Van september tot november 2007 heeft Delhaize in samenwerking met het trendonderzoekbureau BeXpertise een kwalitatieve studie uitgevoerd om een beter zicht te krijgen op de gewoontes en het aankoopgedrag van haar wijnklanten.

Uit de enquête kwamen drie groepen van wijnconsumenten naar voor. De "beginners" drinken gemiddeld één keer per week wijn, met vrienden en op feestjes. De "liefhebbers" drinken alleen, voor het plezier, of samen met vrienden en familie. Een vierde van deze groep drinkt dagelijks wijn. Tenslotte zijn er de "kenners", die heel regelmatig wijn drinken. Meer dan een vierde van deze groep drinkt dagelijks wijn.

Elk van deze groepen beschouwt wijn als meer dan louter een product. Ze verbinden wijn met plezierige momenten en, indien het met mate gedronken wordt, gezondheid.

Het wijnassortiment van Delhaize valt bij elk van de drie groepen in de smaak. De "beginners" laten zich bij de keuze van de wijn vaak leiden door het uitzicht van de fles en het etiket. De "liefhebbers" maken snel een keuze uit het assortiment en kiezen vaak voor wereldwijnen. De "kenners" kopen complexere wijnen van betere kwaliteit.

Ruim 70% van de wijnaankopen gebeurt door vrouwen. Bij de keuze van een fles wijn, gebruiken vrouwen en mannen andere criteria: beide bepalen eerst de kleur van de wijn die ze wensen te kopen. Maar vervolgens kijken de mannen eerder naar het land of de streek van herkomst, terwijl de vrouwen zich laten leiden door de combinatie van de wijn bij het gerecht dat ze in gedachten hebben, de prijs en het etiket.

De nieuwe wijnkaart, met aanpassingen op basis van de resultaten van de enquête

Delhaize België wil een professionele partner van de wijnconsument zijn en zal haar aanpak en wijncommunicatie dan ook beetje bij beetje aanpassen op basis van de resultaten van de enquête.

Er komen aanpassingen in de opleiding van de wijnraadgevers. Tijdens speciale opleidingssessies zullen ze aan de hand van concrete oefeningen leren hoe ze beter kunnen inspelen op de verwachtingen van hun wijnklanten. Ze zullen leren om proactiever te werk te gaan en op de klanten af te stappen. Daarnaast zal ook meer de klemtoon komen te liggen op de combinatie gerecht/wijn in de informatie die ze aan de klanten geven.

Het magazine De Leeuw, met een oplage van 500.000 exemplaren, zal bij de voorgestelde recepten duidelijkere wijnsuggesties doen.

De nieuwe wijnkaart, die sinds 28 februari beschikbaar is, hanteert een nieuwe, vrouwelijkere toon. De wijnen die voor dit jaar geselecteerd werden, worden voorgesteld volgens typische momenten waarop ze gedronken kunnen worden. De lezers zullen wijnen ontdekken om te delen, om cadeau te doen maar ook wijnen voor ontspannende momenten of grote gebeurtenissen. Het gaat om wijnen die zowel bij beginners als bij kenners in de smaak zullen vallen en die het budget van elkeen respecteren.

De lente-actie, van 28 februari tot 28 maart

De lancering van de nieuwe wijnkaart wordt gevierd met degustatieweekends in de Delhaize-supermarkten. Bij die gelegenheid kunnen de wijnraadgevers hun klanten de nieuwe selectie van wijnen voorstellen. De klanten kunnen bovendien genieten van een actie 5+1 gratis op alle wijnen in het assortiment, en dat van 28 februari tot 28 maart. Een brochure over de geschiedenis van de wijn en beschrijving van de wijnketen bij Delhaize ligt ter beschikking van de klant.

Delhaize België, grootste wijndistributeur van het land

Met 1.300 referenties, waarvan 500 exclusief te koop op www.delhaizewineworld.com, biedt Delhaize het grootste assortiment wijnen in de Belgische grootdistributie.

De wijnafdeling van Delhaize heeft in 2007 uitstekende resultaten opgetekend: er gingen 50 miljoen flessen wijn, schuimwijn en champagne over de toonbank. Dat maakt Delhaize tot de grootste wijndistributeur van het land. De wijnmarktaandelen van de distributeur nemen jaar na jaar toe. In 2007 kwam 1 op de 4 flessen die in de Belgische grootdistributie verkocht worden van bij Delhaize.

Twee derde van de wijnen in het Delhaize-assortiment worden gebotteld in de eigen bottelarij van Delhaize, die al 125 jaar in Sint-Jans-Molenbeek gevestigd is. Met meer dan 25 miljoen liter wijn gebotteld in 2007 is Delhaize de grootste wijnbottelaar van België.

Over Delhaize België

Eind 2007 bestond het netwerk van Delhazie België uit 738 winkels, waarvan 699 in België, 34 in het Groothertogdom Luxemburg, 4 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland) en 1 in Frankrijk. Met haar verschillende winkelformaten (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2007 een zakencijfer van 4,4 miljard euro. In 2006 had Delhaize België een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming heeft 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Group, dat actief is in acht landen op drie continenten. Eind 2007 telde het netwerk van Delhaize Group meer dan 2.550 winkels. De Groep stelt 138.000 mensen te werk.


* source : AC Nielsen

Persinformatie
Sandrine Blin - Communication Specialist - tel. 02/412.83.16 - Sblin@delhaize.be

Stefaan Wauters - Buying Director - Tel. 02/464 88 03
-Swauters@delhaize.be

Hilde Vanneste - Director Customer Care - Tel. 02/412 20 26 - HVanneste@delhaize.be