Gemeente Lochem


Wie wil zich inzetten voor de Wmo-raad?

De gemeente Lochem nodigt u uit deel te nemen aan de Wmo-raad. De nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) stelt dat de gemeente haar inwoners betreft bij beleidsontwikkeling op het terrein van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Daarom zoekt het college van burgemeester en wethouders betrokken mensen die als vrijwilliger de functie op zich willen nemen van:

onafhankelijk voorzitter Wmo-raad of lid van de Wmo-raad.

Wat doet de Wmo-raad Lochem?
De Wmo-raad adviseert het College van burgemeester en wethouders over het Wmo- beleid van de gemeente. De wet richt zich op mensen met een beperking, senioren, mensen woonachtig in zorginstellingen, mantelzorgers, vrijwilligers, welzijn, geestelijke gezondheidszorg en sociale zekerheid. De Wmo-raad geeft gevraagd en ongevraagd advies. Voor het goed functioneren onderhoudt de Wmo-raad contacten met belanghebbenden op de diverse beleidsterreinen.

Wie zoeken wij?
Hiervoor zijn leden nodig die gezamenlijk voldoende kennis en deskundigheid hebben. Het spreekt voor zich dat kandidaten goede sociale contacten hebben in de samenleving en met (een deel van de) doelgroepen. Daarnaast is het noodzakelijk dat u helder kunt analyseren en adviseren. U heeft goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

Hoe ziet de Wmo-raad eruit?
De Wmo-raad heeft maximaal 15 leden, waaronder een onafhankelijk voorzitter. De Wmo-raad kiest uit haar midden een secretaris en een penningmeester. Elk lid vertegenwoordigt een achterban. Wij zoeken minimaal vier leden met ervaringskennis op het gebied van de diverse beleidsterreinen. De beoogde startdatum is 1 juni 2008.

Wat zijn de faciliteiten?
De Wmo-raad heeft de beschikking over secretariële ondersteuning en krijgt het eerste jaar extra begeleiding in de vorm van een externe adviseur. De leden van de Wmo-raad ontvangen een onkostenvergoeding.

Wat vragen wij van u?
Voorzitter Wmo-raad

* leiding geven aan en vertegenwoordigen van de Wmo-raad
* netwerker

* ervaring in het leiden van vergaderingen
* inzicht op de terreinen zorg en welzijn

* affiniteit met het verbeteren van de positie van de kwetsbaren in de samenleving
* inzicht in maatschappelijke en politiek bestuurlijke verhoudingen
* uitstekende communicatieve eigenschappen
* uitstekend vermogen tot samenwerken

* onafhankelijk van belangenorganisaties of uitvoeringsorganisaties
* kan opvattingen omzetten in adviezen aan het college van B&W
* bij voorkeur inwoner van de gemeente Lochem.

Leden Wmo-raad

* de belangen van de diverse doelgroepen in objectiviteit wegen en beoordelen
* kennis van- affiniteit met de terreinen zorg en welzijn
* enig inzicht in maatschappelijke en politieke verhoudingen
* affiniteit met het verbeteren van de positie van de kwetsbaren in de samenleving
* communicatief vaardig

* in staat tot samenwerking binnen en buiten de Wmo-raad
* bij voorkeur inwoner van de gemeente Lochem.

Bent u geïnteresseerd in een van de functies in de Wmo-raad? Voor informatie over de Wmo-raad kunt u contact opnemen met Theo Hermsen: afdeling Welzijn en Onderwijs: e-mail: t.hermsen@lochem.nl of telefoon: (0573) 28 92 22

Uw sollicitatiebrief kunt u per post sturen aan:

Gemeente Lochem
College van burgemeester en wethouders
t.a.v. T. Hermsen
Postbus 17
7240 AA Lochem

Uw sollicitatiebrief kunt u ook per e-mail versturen naar t.hermsen@lochem.nl.

De sollicitatietermijn sluit op 19 maart 2008. De sollicitatiegesprekken zijn gepland in de week van 24 maart 2008.