Provincie Noord-Holland

Datum

5-3-2008

Onderwerp

Meer busvervoer Noord-Holland Noord

Marjan Lansdaal

Vanaf half december neemt het aanbod van busvervoer in het noordelijk deel van Noord-Holland met 20% toe. Bovendien worden nieuwere, milieuvriendelijker lagevloerbussen ingezet die voorzien zijn van goede reisinformatiesystemen. Dit is het resultaat van de aanbesteding van de concessie Noord-Holland Noord door de provincie. Connexxion zal het busvervoer in deze regio verzorgen.

De provincie Noord-Holland heeft bij de aanbesteding de vervoerders uitgedaagd om met zo veel mogelijk extras te komen. De provincie heeft vooraf een basiseisenpakket aangegeven, waarbij de vervoerders veel vrijheid kregen om extra vervoer te bieden. Dit heeft als resultaat dat er bovenop dit basispakket 35% meer vervoer is geboden. Vergeleken met het huidige aanbod betekent dit een toename van ca. 20%. De vele reacties waarin de angst werd uitgesproken dat het openbaar vervoer in het noorden van de provincie afkalft, waren voorbarig. Deze manier van aanbesteden heeft voor de reiziger een aantrekkelijk aanbod opgeleverd, aldus verantwoordelijk gedeputeerde Cornelis Mooij.

Het aanbod
Met name in stedelijk gebied kunnen reizigers vaker per uur reizen met de bus. Zo gaat de frequentie op de verbinding Heerhugowaard-Alkmaar omhoog naar acht keer per uur. In de steden Alkmaar, Den Helder, Hoorn en Schagen wordt het stadsvervoer uitgebreid. Ook nieuwe woonwijken worden door de bus aangedaan. De nachtbus Amsterdam-Alkmaar gaat ook op vrijdagnacht rijden. Diverse verbindingen waar nu alleen in de spits wordt gereden, worden volwaardige buslijnen. Daarnaast komt er een aantal nieuwe verbindingen, zoals tussen Schagen en Winkel, tussen Heerhugowaard en Langedijk, tussen Heiloo en Egmond-Binnen en tussen Venhuizen en Stede Broec.

De Overstapper
De provincie introduceert ook een aanvullend vervoermiddel: de Overstapper. De Overstapper is een vervoermiddel tussen de belbus en OV-taxi en ontsluit een aantal dorpen waar nu geen openbaar vervoer is. De busjes gaan rond vijf openbaar vervoerknooppunten rijden: Anna Paulowna, Schagen, Wieringerwerf, Obdam en Abbekerk. Het gewone OV-tarief is van toepassing.

Schoner
De bussen worden ook schoner. Alle stadsbussen voldoen aan de hoogste milieunorm (EEV), die tot voor kort alleen met aardgasbussen gehaald kon worden. Dat betekent een aanzienlijke afname van de uitstoot van roet en fijnstof. Ook de streekbussen worden schoner: de bestaande streekbussen worden vervangen door lagevloerbussen van enkele jaren oud, met schonere motoren. Door verschillende maatregelen wordt de CO2-uitstoot per gereden kilometer met meer dan 20% verminderd. Alle bussen zijn rolstoeltoegankelijk en zijn voorzien van airconditioning. In de bussen worden de haltes automatisch omgeroepen. Bovendien staat de route-informatie op schermen in de bus, waarop de eerstvolgende halte zichtbaar is. De chauffeur kan tijdens de rit op een speciaal display zien of zijn rit afwijkt van de dienstregeling. Op die manier kan de betrouwbaarheid van de dienstregeling verhoogd worden.

Dalurenkaartje en OV-chipkaart
Bij de introductie van de nieuwe concessie komen er diverse acties voor specifieke doelgroepen. Er komt weer een dalurenkaartje. Net als in de rest van Noord-Holland wordt het tarief voor de OV-chipkaart 10 cent per kilometer.

Aangepaste dienstregeling
Vanwege grootschalige werkzaamheden in Alkmaar wordt tot en met de eerste helft van 2009 een aangepaste dienstregeling gereden. De komende tijd stelt Connexxion deze dienstregeling in overleg met de provincie op.

Aanbesteding OV NH N - kop van NH

Aanbesteding OV NH N - Noordkennemerland

Aanbesteding OV NH N - Westfriesland