Symantec

Kinderen blijven kwetsbaar en de meeste ouders in Europese landen doen niets aan ouderlijk toezicht op de computer van hun kinderen

Volwassenen en kinderen zijn op het internet vaak (>50%) slachtoffer van digitale aanvallen
ZALTBOMMEL, 5 maart 2008 - Symantec, de ontwikkelaar van de Norton beveiligingssoftware, heeft het allereerste Norton Online Living Report (NOLR) gepubliceerd, een uitgebreid rapport over de internetgewoontes van kinderen en volwassenen in acht landen wereldwijd. In het rapport, het eerste van deze omvang, komt naar voren dat mensen over de hele wereld persoonlijk contact leggen op het internet: ruim de helft (52%) van de volwassen internetgebruikers zegt online vrienden te hebben gemaakt en de helft (46%) van deze groep geeft aan dergelijke vriendschappen minstens zo op prijs te stellen als vriendschappen buiten internet. Daarnaast wordt internet veel gebruikt om te daten, voor sociale netwerksites en om spelletjes en games te spelen. Ook blijkt uit het onderzoek dat de meeste volwassenen (85%) en kinderen (52%) op internet ooit het slachtoffer geworden zijn van een digitale aanval (variërend van spam tot inbraakpoging) en zich zorgen maken om hun veiligheid op internet.

Het beeld dat ouders hebben van de activiteiten van hun kinderen op internet stemt niet overeen met de realiteit. Hoewel de meeste ouders zich bewust zijn van de gevaren van internet voor hun kinderen, onderschatten ze de risico's en zijn er nog veel minder ouders die tot daadwerkelijke maatregelen overgaan, zoals het instellen van ouderlijk toezicht op de computer. Zo geeft één op de vijf kinderen uit het onderzoek toe op internet dingen te doen die de ouders niet zouden goedkeuren. In Duitsland zegt slechts 2% van de ouders te vermoeden dat hun kind op internet wel eens door een vreemde is benaderd, terwijl maar liefst 24% van de kinderen aangeeft dat dat wel eens is gebeurd.

Voornaamste bevindingen van het Norton Online Living Report

Communicatie:

* Een groot aantal volwassen internetgebruikers is per maand minstens één uur kwijt aan het versturen van sms-berichten per mobiele telefoon (Duitsland: 60%, Frankrijk: 60%, VS: 39%, Verenigd Koninkrijk: 79%, Australië: 69%, Brazilië: 61%, China: 75%, Japan: 25%)

* 41% van de Amerikaanse volwassen internetgebruikers en 46% van de Amerikaanse kinderen die internet gebruiken, kijkt of download (vaak, regelmatig of incidenteel) films via internet
* Datzelfde geldt voor maar liefst 97% van de volwassen internetgebruikers in China en 96% van de Chinese kinderen die internet gebruiken

* 86% van de volwassen internetgebruikers in China plaatst wel eens een bericht op een persoonlijk blog (VS: 20%, Verenigd Koninkrijk: 19%, Australië: 17%, Duitsland: 13%, Frankrijk: 18%, Brazilië: 44%, China: 86%, Japan: 39%).

Sociaal contact:

* Bijna de helft (45%) van de volwassen internetgebruikers in de VS heeft online vrienden gemaakt (VS: 45%, Verenigd Koninkrijk: 42%, Australië: 54%, Duitsland: 45%, Frankrijk: 31%, Brazilië: 77%, China: 84%, Japan: 38%). Van die gebruikers ziet 60-80% internetvrienden ook offline (VS: 67%, Verenigd Koninkrijk: 72%, Australië: 65%, Duitsland: 86%, Frankrijk: 84%, Brazilië: 83%, China: 76%, Japan: 55%).

* Ongeveer de helft (44%) van de volwassen internetgebruikers in de VS vindt internetvriendschappen minstens even bevredigend als vriendschappen buiten internet (VS: 44%, Verenigd Koninkrijk: 43%, Australië: 52%, Duitsland: 35%, Frankrijk: 25%, Brazilië: 60%, China: 49%, Japan: 33%).

* Wel 4 op de 10 volwassen internetgebruikers (10-44%, verschillend per land) gaan op internet vol vertrouwen sociaal contact aan met vreemden (VS: 21%, Verenigd Koninkrijk: 28%, Australië: 29%, Duitsland: 21%, Frankrijk: 16%, Brazilië: 10%, China: 44%, Japan: 13%).

* 88% van de Chinese kinderen op internet heeft online vrienden gemaakt, net als bijna driekwart (74%) van de Braziliaanse kinderen op internet (VS: 35%, Verenigd Koninkrijk: 44%, Australië: 44%, Duitsland: 31%, Frankrijk: 32%, Brazilië: 74%, China: 88%, Japan: 20%).

Dagelijks leven:

* Gamen op internet is enorm populair: bijna driekwart (74%) van de volwassen internetgebruikers in de VS en ruim 9 op de 10 (96%) van de Amerikaanse kinderen op internet spelen wel eens online.
* Bijna alle Chinese volwassenen en kinderen op internet (respectievelijk 95% en 99%) spelen games of spelletjes op internet.

* Meer dan de helft van de van de volwassenen (56%) en kinderen (56%) op internet uit de VS download wel eens muziek
* China en Brazilië staan bovenaan wat betreft het downloaden van muziek.

* 97% van de volwassenen en 98% van de kinderen in China op het internet download muziek

* 88% van de volwassenen en 89% van de kinderen in Brazilië op het internet download muziek.

* Ongeveer twee derde (66%) van de volwassenen en 7 op de 10 kinderen (70%) in de VS bezoeken wel eens sites waarop videofragmenten kunnen worden gedeeld.

Informatie:

* Internet is even vaak als, of zelfs meer dan, de `reële wereld' geraadpleegd als informatiebron voor nieuws. De meeste volwassen internetgebruikers besteden ten minste één uur per maand aan het lezen van nieuws op websites/blogs en in gedrukte media.
* Meer dan 9 op de 10 kinderen op internet uit de VS (94%), Duitsland (93%), Frankrijk (93%) en China (93%) doen onderzoek via internet.

* Advies over cosmetica en mode is in de hele wereld populair: 82% van de volwassen internetgebruikers in China kijkt op internet voor tips (VS: 32%, Verenigd Koninkrijk: 35%, Australië: 34%, Duitsland: 36%, Frankrijk: 39%, Brazilië: 69%, China: 82%, Japan: 49%).

Winkelen:

* Bijna alle internetgebruikers kopen wel eens iets online (VS: 90%, Verenigd Koninkrijk: 96%, Australië: 84%, Duitsland: 93%, Frankrijk: 89%, Brazilië: 81%, China: 86%, Japan: 90%).
* Internetgebruikers in de hele wereld winkelen met veel vertrouwen op internet (VS: 63%, Verenigd Koninkrijk: 78%, Australië: 55%, Duitsland: 46%, Frankrijk: 53%, Brazilië: 40%, China: 55%, Japan: 33%).

* Bijna de helft (48%) van de Chinese internetgebruikers deelt zonder zorgen persoonlijke informatie met anderen, tegenover slechts 5% van de Japanse internetgebruikers.

Bankieren:

* Internet wordt minder voor persoonlijke financiën gebruikt dan om te winkelen, maar de meerderheid van de internetgebruikers heeft wel eens online een financiële transactie uitgevoerd.
* Ongeveer 4 op de 5 volwassen internetgebruikers internetbankieren wel eens of betalen wel eens rekeningen online (VS: 79%, Verenigd Koninkrijk: 85%, Australië: 81%, Duitsland: 78%, Frankrijk: 84%, Brazilië: 68%, China: 87%, Japan: 74%).

* China heeft het hoogste percentage internetgebruikers dat online bankiert of rekeningen betaalt: bijna 9 op de 10 (87%); in de VS gaat het om 8 op de 10 (79%) internetgebruikers.

Bescherming:

* Hoewel de meeste ouders zich bewust zijn van de gevaren van internet voor hun kinderen, onderschatten de meesten de risico's en zijn er nog veel minder die tot daadwerkelijke maatregelen overgaan, zoals het instellen van ouderlijk toezicht op de computer (VS: 48%, Verenigd Koninkrijk: 37%, Australië: 40%, Duitsland: 23%, Frankrijk: 32%, Brazilië: 32%, China: 39%, Japan: 5%).

* Slechts 5% van de Japanse volwassen internetgebruikers stelt ouderlijk toezicht in.

* Veel ouders en kinderen bespreken openlijk de activiteiten van de kinderen op internet, wat er mogelijk toe leidt dat volwassenen de veiligheid van hun kinderen online overschatten (VS: 50%, Verenigd Koninkrijk: 44%, Australië: 59%, Duitsland: 45%, Frankrijk: 54%, Brazilië: 59%, China: 71%, Japan: 22%).

* De meeste ouders beschouwen internet als minder veilig voor kinderen dan voor volwassenen (VS: 88%, Verenigd Koninkrijk: 78%, Australië: 86%, Duitsland: 83%, Frankrijk: 77%, Brazilië: 80%, China: 69%, Japan: 44%) en de meeste kinderen beschouwen internet als gevaarlijker voor zichzelf dan voor volwassenen (VS: 69%, Verenigd Koninkrijk: 61%, Australië: 63%, Duitsland: 61%, Frankrijk: 63%, Brazilië: 60%, China: 34%, Japan: 48%).
* In de VS en Australië ligt het percentage ouders dat internet als minder veilig voor kinderen dan voor volwassenen beschouwt het hoogst (respectievelijk 88% en 86%), terwijl dat percentage in Japan het laagst ligt, op iets minder dan de helft (44%).
* Ouders onderschatten hoe vaak hun kinderen op internet door vreemden worden benaderd of voor de gek worden gehouden; in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk ligt dat percentage het hoogst.

* In de VS zegt slechts 6% van de ouders te vermoeden dat hun kind op internet wel eens door een vreemde is benaderd, terwijl maar liefst 16% van de kinderen aangeeft dat dat wel eens is gebeurd.

Diversen:

* De meeste volwassenen (85%) en kinderen (52%) op internet zijn ooit het slachtoffer geworden van een digitale aanval (variërend van spam tot inbraakpoging) en maken zich zorgen om hun veiligheid op internet.

* Ruim 8 op de 10 volwassen internetgebruikers voelen zich zonder beveiligingssoftware niet veilig op internet (VS: 89%, Verenigd Koninkrijk: 88%, Australië: 92%, Duitsland: 95%, Frankrijk: 94%, Brazilië: 91%, China: 81%, Japan: 93%).

* Meer dan een derde (34%) van de internetgebruikers in de VS heeft wel eens creditcardgegevens verstrekt op internet (het hoogste percentage wereldwijd), tegenover iets meer dan 1 op de 10 Braziliaanse internetgebruikers (13%).

* Het Verenigd Koninkrijk volgt de VS met 29% op de voet als het gaat om het percentage internetgebruikers dat creditcardgegevens deelt met vreemden, gevolgd door Australië (27%), Duitsland (19%), Frankrijk (28%), Brazilië (13%), China (15%) en Japan (21%).
* Wereldwijd hebben de meeste volwassen internetgebruikers beveiligingssoftware geïnstalleerd (VS: 71%, Verenigd Koninkrijk: 82%, Australië: 84%, Duitsland: 85%, Frankrijk: 75%, Brazilië: 85%, China: 75%, Japan: 61%), maar slechts weinigen doen meer, zoals het regelmatig wijzigen van wachtwoorden (VS: 22%, Verenigd Koninkrijk: 30%, Australië: 38%, Duitsland: 25%, Frankrijk: 21%, Brazilië: 51%, China: 39%, Japan: 13%) of het uitsluitend bezoeken van vertrouwde sites (VS: 48%, Verenigd Koninkrijk: 45%, Australië: 48%, Duitsland: 32%, Frankrijk: 49%, Brazilië: 75%, China: 53%, Japan: 56%).

* Ruim een derde van de volwassenen in alle landen bezoekt wel eens sites voor volwassenen en/of pornografische sites, in Brazilië en China zelfs meer dan de helft (VS: 38%, Verenigd Koninkrijk: 35%, Australië: 36%, Duitsland: 35%, Frankrijk: 46%, Brazilië: 55%, China: 51%, Japan: 37%).

Over het onderzoek
Het onderzoek voor het Norton Online Living Report is tussen 12 november en 17 december 2007 in acht landen (VS, Verenigd Koninkrijk, Australië, Duitsland, Frankrijk, Brazilië, China en Japan) namens Symantec uitgevoerd door Harris Interactive, waarbij 4687 volwassenen van 18 jaar en ouder en 2717 kinderen tussen 8 en 17 werden ondervraagd die minstens één uur per maand gebruikmaken van internet. De resultaten zijn gewogen voor het aantal volwassenen en kinderen op internet per land. Het onderzoek bestond uit interviews van 15 minuten met volwassenen en interviews van 5 minuten met kinderen. In alle landen werden dezelfde vragen gesteld en tussen de vragenlijsten voor volwassenen en kinderen bestond enige overlap. De gegevens uit de acht verschillende landen worden gebruikt om licht te werpen op een aantal verrassende culturele verschillen en overeenkomsten op het gebied van technologiegebruik.

Over Symantec
Symantec is een toonaangevende wereldwijde aanbieder van infrastructuursoftware die bedrijven en consumenten vertrouwen geeft in een onlinewereld. Het bedrijft helpt klanten hun infrastructuur, informatie en interacties te beschermen met software en services die risico's voor hun veiligheid, beschikbaarheid, compliance en prestaties bestrijden. Naast het hoofdkantoor in Cupertino, Californië, beschikt het bedrijf over vestigingen in ruim 40 landen. Meer informatie is te vinden op www.symantec.be. Meer informatie over het Norton Online Living Report vindt u op
www.norton.com/onlineliving, waar u ook het volledige rapport kunt opvragen

Voor meer informatie :
Symantec
Vanessa Loury
0033 1 41 38 57 81
vanessa_loury@symantec.com

Pleon voor Symantec
Cindy Schoonbeek
0031 20 487 40 00
cindy.schoonbeek@pleon.com