Provincie Overijssel

Bijzonder transport geslaagd

foto1.jpg (630 Kb)

Op vrijdag 29 februari paste dit betonnen casco net door de brug.

Passen de betonnen casco's in de meeste gevallen met voldoende ruimte aan beide zijden door de doorvaartopeningen van de bruggen, deze keer bleef er aan stuur- en bakboord van het casco krap 9 centimeters aan manouvreerruimte over. De bemanning van de "Wiljo" en de "Frankenwarte", de duw- sleepschepen op de foto, zijn bekenden op het kanaal Almelo de Haandrik. In Hardenberg worden casco's voor woonarken gebouwd die over water, afgeleverd worden door heel Nederland. Zodoende bevaren zij enkele keren per jaar het kanaal. De bemanning heeft dus al ervaring met de smalle doorvaartopeningen bij de bruggen.

Het transport vond plaats onder toezicht en met begeleiding van de inspectie scheepvaart. Vooraf werd de voorwaarde gesteld dat er een sleepschip mee zou varen om, indien nodig, extra bij te sturen. Normaal gesproken volstaat een duwschip, maar gezien de breedte van het casco was een extra sleper geen overbodige luxe. De meeste transporten blijven binnen de standaard afmetingen van 6,60 meter breed. Dit keer ging het om een casco van 6,75 breed, terwijl de smalste doorvaart 6,92 cm breed is. De inspectie scheepvaart is dan aanwezig om eventueel aanwijzingen te geven en wanneer zich een schade of calamiteit voordoet, direct actie's te kunnen ondernemen.

cimg0022.jpg (2207 Kb)

cimg0024.jpg (2242 Kb)

Met wat hulp op de kop van het casco, wordt het transport langzaam aan door de doorvaartopening gemanouvreerd, waarna het casco vlotjes doorglijdt.