Provincie Zuid-Holland

provincie zuid holland

Schone waterstofbus als lijndienst in de Duin-en Bollenstreek

Zuid-Holland wil graag een schone provincie zijn. Eén van de maatregelen die de provincie hiervoor treft, is de introductie van schone bussen in het openbaar vervoer. In de herfst van 2008 start de eerste proef met een hybride waterstofbus, een beduidend schoner alternatief. De bus wordt geleverd door het Belgische bedrijf Van Hool dat hiermee al veel positieve ervaringen heeft opgedaan. Connexxion zal in de provincie Zuid-Holland de bus laten rijden in de Duin- en Bollenstreek, Leiden en Rijnstreek/Midden-Holland. Woensdag 5 maart presenteerden Van Hool en Connexxion deze hybride waterstofbus aan Zuid-Holland.

Waterstof is één van de toekomstbestendige alternatieven voor vervoer. De uitstoot is uitsluitend waterdamp die niet ruikt en geen schadelijke uitlaatgassen bevat (`zero-emmission'). De bus kan op zowel waterstof als electriciteit rijden. Dat maakt dat de bus hybride wordt genoemd. Ander groot voordeel is dat de hybride waterstofbus aanmerkelijk stiller is dan de conventionele bus. De hybride waterstofbus maakt minder geluid en bij de elektrische aandrijving is hij welhaast helemaal geluidsarm. De zuivere waterstof bevindt zich in de waterstoftanks op het dak. De accu's die gebruikt worden als gereden wordt op de elektrische aandrijving, worden gevoed door energie die vrijkomt bij het remmen en optrekken.

Comfortabel en veilig
De bus is ook zeer comfortabel voor passagiers. Buiten de lawaai-arme omgeving, heeft de bus een lage instap bij alle deuren, drie brede deuren en een lage vloer over de hele lengte van de bus, zodat het vervoer middel ook voor minder-validen goed toegankelijk is. De grote panoramische ramen en een elektrische klimaatbeheersing veraangename het verblijf in de bus nog meer. De bus heeft drie assen, is 13,2 meter lang en heeft een draaicirkel van 24 meter. Bovendien ligt het stabiel in de bochten, is goed manoeuvreerbaar en daarmee zeer veilig. De bus kent een actieradius van 350 kilometer en remt en versnelt gelijkwaardig of beter dan de dieselvariant. Dit is de eerste waterstofbus die eenzelfde passagierscapaciteit heeft als zijn dieselbroer ( tot 104 passagiers) en die een gehele dag ingezet kan worden zonder dat tussentijds behoeft te worden bijgetankt.

Meer schone bussen
Naast de pilot met de waterstofbus, kijkt de provincie naar de mogelijkheden om bussen in de regio Drechtsteden op biogas te laten rijden. Een studie naar de haalbaarheid hiervan in het stadsvervoer van Dordrecht is afgerond. Hieruit blijkt dat er zeker mogelijkheden zijn om met biogasbussen in Dordrecht en omgeving te gaan rijden. De volgende stap is het verder uitwerken van het plan op basis van de gegevens uit de haalbaarheidstudie. Naast de schone bussen werkt de provincie Zuid-Holland aan het uitbreiden van aardgasvulpunten voor auto's en stroompunten op de wal voor scheepvaart.

Bron: afdeling Communicatie, 070 - 441 66 22