Utrecht, 5 maart 2008
NS start proef met elektrische scooter en Tuk Tuk
· Coureur Tom Coronel en Jeltje van Nieuwenhoven geven startsein
Vandaag start NS in Den Haag een proef met verhuur van een elektrische scooter. Ook
gaat NS daar een samenwerking aan met Tuk Tuk Company. Beide proeven duren drie
maanden. NS wil hiermee nieuwe manieren verkennen en stimuleren om van en naar het
station te komen. OV-Ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven en coureur Tom Coronel
geven samen het startsein. Met een treinkaartje of abonnement kunnen reizigers
goedkoper met de Tuk Tuk reizen. Voor de NS-scooter is een abonnement nodig op de OV-
Fiets.
Mensen kunnen zelf al met OV, taxi, auto, fiets of te voet van en naar het station. Sommige
bestemmingen zijn echter minder goed bereikbaar met het OV. Het laatste stukje duurt dan veel
langer dan nodig. NS investeert daarom in voorzieningen die reizigers helpen van en naar het
station te komen. NS richt zich met proeven in Den Haag op jongeren, toeristen en zakelijke
reizigers die een taxi te duur vinden en fietsen of lopen naar hun bestemming te ver vinden.
"Het draait allemaal om keuzevrijheid," zegt Boukje Bügel, Commercieel Directeur van NS Reizigers.
"Iedereen reist met een eigen doel en bestemming. Wij creëren zoveel mogelijk keuzes voor
klanten om hun bestemming te bereiken en we creëren een individuele vrijheid om je eigen route
te bepalen en plannen om te kunnen gooien." NS lanceerde eerder al de OV-Fiets en de deeltaxi.
Goedkope Tuk Tuk
De westerse variant op de Aziatische Tuk Tuk is zuiniger en schoner dan de schoonste en zuinigste
benzineauto. NS is voor de proef een samenwerking aangegaan met de Tuk Tuk Company. NS-
klanten met een geldig vervoerbewijs krijgen 1,- korting op een ritje met een Tuk Tuk. Reizigers
kunnen de Tuk Tuk gewoon aanhouden op straat, maar ook bestellen vanuit de trein via 0900 99
33 99 (55 ct per gesprek). De proef met deze nieuwe service duurt drie maanden. Daarna wordt
bekeken of de service al dan niet op grotere schaal ingezet wordt.
Scooteren van en naar het station
Ook de proef met de NS-scooter duurt drie maanden. Reizigers kunnen de scooter voor 12,50
huren als zij een OV-fiets abonnement hebben. Ze mogen dan 20 uur gebruik maken van de
scooter. Op dit moment zijn er zes beschikbaar in de fietsenstalling van Den Haag Centraal. Het
gaat om een elektrische en dus milieuvriendelijke, stille variant. Een helm meenemen in de trein is
ook niet nodig. Het gaat om snorscooters waarbij een helm niet verplicht is. Een geldig
bromfietsrijbewijs is wel verplicht.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting, 030-2357070.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de
treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename
en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de
treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud
van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
Over Tuk Tuk Company
De Tuk Tuk Company is het eerste bedrijf in Europa dat Tuk Tuks succesvol inzet als vervoersmiddel. In de zomer van
2007 is de Tuk Tuk Company gestart in Amsterdam, Den Haag en Zandvoort. Het bedrijf heeft in haar eerste halfjaar
meer dan 100.000 klanten vervoerd. Vanaf mei 2008 is de Tuk Tuk Company in samenwerking met de Rotterdamse
Taxi Centrale ook actief in Rotterdam. De Tuk Tuk Company is een jong en dynamisch bedrijf dat Nederland en
Europa kennis laat maken met de mogelijkheden van snel, goedkoop en leuk vervoer. Voor meer informatie
www.tuktukcompany.nl
NS persvoorlichting, 030-2357070
---- --
Nederlandse Spoorwegen