Radboud Universiteit Nijmegen
Kinderopvang moet ook aandacht hebben voor ontwikkeling kind
Kinderopvang moet ook aandacht hebben voor de ontwikkeling van
kinderen. Vroege stimulering van kinderen, ook in een
kinderdagverblijf, is belangrijk voor hun cognitieve ontwikkeling, zo
blijkt uit recent onderzoek waarover ontwikkelingspsychologe prof.
Marianne Riksen-Walraven spreekt op het congres van het Cito op 6 en 7
maart.
Het Cito in Arnhem houdt op 6 en 7 maart een internationale
conferentie over Early Childhood Education, onderwijs aan jonge
kinderen. Marianne Riksen-Walraven, hoogleraar
Ontwikkelingspsychologie aan de Radboud Universiteit, is een van de
hoofdsprekers. Ze is in gezelschap van Nobelprijswinnaar prof. James
J. Heckman, staatssecretaris van onderwijs Sharon Dijksma, en Jef van
Kuyk van het Cito. Sharon Dijksma opent het congres.
Interesse van jonge kinderen voor hun omgeving
Marianne Riksen spreekt over de kwaliteit van contacten tussen ouders
en kinderen en leidsters in de kinderopvang en kinderen. Zeker voor de
allerjongste kinderen wordt opvang in een kinderdagverblijf vooral
gezien als 'verzorging' en niet als een mogelijkheid om de
ontwikkeling van de kinderen te bevorderen. Uit onderzoek blijkt dat
pedagogisch medewerkers in kinderdagverblijven in hun omgang met 0-
tot 2-jarigen over het algemeen weinig aandacht besteden aan
ontwikkelingsstimulering. 'Dat is jammer', meent prof. Riksen, 'want
ook tijdens de dagelijkse verzorgingssituaties doen zich talloze
gelegenheden voor om de interesse van jonge kinderen voor hun omgeving
en voor anderen te wekken en te versterken.'
Riksen wijst op recent onderzoek dat laat zien dat dit soort
'ontwikkelingsstimulering' in kinderdagverblijven kan bijdragen aan de
cognitieve ontwikkeling van kinderen, zelfs al in het eerste
levensjaar.
Riksen deed verschillende langetermijnstudies naar dit onderwerp.
Verder begeleidde ze projecten rond de contacten tussen opvoeders en
kind in verschillende culturen (Japan, Indonesië, Suriname en
Nederland) en in verschillende risicogroepen, zoals doof-blinde
kinderen en kinderen van depressieve moeders.
Nobelprijswinnaar prof. James J. Heckman verzorgt een lezing over `The
benefits of investing in the very young'. Heckman kreeg in 2000 zijn
Nobelprijs in de categorie Economic Sciences. Hij is een prominent
geleerde die de invloed van sociale programma's onderzoekt. Zijn
onderzoeken geven politici belangrijke nieuwe inzichten, onder meer op
het gebied van onderwijs.