Gemeente Zoetermeer opent meldpunt voor overbodige regels
Meer duidelijkheid voor burgers en ondernemers
De gemeente Zoetermeer opent een digitaal meldpunt waar burgers en
organisaties melding kunnen maken van in hun ogen onnodig ingewikkelde
of overbodige regels. Het meldpunt is een van de maatregelen die de
gemeente neemt om het doel te halen dat zij zichzelf voor 2010 heeft
gesteld. Tegen die tijd moeten er over vergunningen voor bedrijven 20%
minder vragen worden gesteld en 20% minder bewijsstukken worden
gevraagd. Bij vergunningen voor burgers moet dit zelfs afnemen met
40%.
Meldpunt op internet
Het meldpunt staat op de homepage van de gemeente Zoetermeer
(www.zoetermeer.nl) en luidt: minderregels@zoetermeer.nl. Alle
meldingen die binnenkomen worden opgepakt. In 2007 heeft de gemeente
een aantal vergunningen helemaal afgeschaft en verschillende
verordeningen en vergunningen sterk versimpeld. Zo is bijvoorbeeld de
terrasvergunning afgeschaft en zijn de aanvraag voor de ZoetermeerPas,
de kapvergunning en de aangifte voor een huwelijk vereenvoudigd.
Administratieve lastendruk omlaag
De gemeente onderneemt nog meer om het voor burgers en ondernemers
makkelijker te maken. Zo worden tot medio 2008 alle producten voor
bedrijven (62 stuks) en tien producten gericht op burgers onder de
loep genomen. Hierbij worden steeds vier vragen gesteld: kan het
worden afgeschaft, kan het eenvoudiger, kan het worden samengevoegd en
kan het digitaal. In 2007 heeft de gemeente twaalf producten op deze
manier doorgelicht en waar nodig aangepast.
Gemeente Zoetermeer