Gemeente Zoetermeer

Gemeente Zoetermeer opent meldpunt voor overbodige regels

Meer duidelijkheid voor burgers en ondernemers
De gemeente Zoetermeer opent een digitaal meldpunt waar burgers en organisaties melding kunnen maken van in hun ogen onnodig ingewikkelde of overbodige regels. Het meldpunt is een van de maatregelen die de gemeente neemt om het doel te halen dat zij zichzelf voor 2010 heeft gesteld. Tegen die tijd moeten er over vergunningen voor bedrijven 20% minder vragen worden gesteld en 20% minder bewijsstukken worden gevraagd. Bij vergunningen voor burgers moet dit zelfs afnemen met 40%.

Meldpunt op internet

Het meldpunt staat op de homepage van de gemeente Zoetermeer (www.zoetermeer.nl) en luidt: minderregels@zoetermeer.nl. Alle meldingen die binnenkomen worden opgepakt. In 2007 heeft de gemeente een aantal vergunningen helemaal afgeschaft en verschillende verordeningen en vergunningen sterk versimpeld. Zo is bijvoorbeeld de terrasvergunning afgeschaft en zijn de aanvraag voor de ZoetermeerPas, de kapvergunning en de aangifte voor een huwelijk vereenvoudigd.

Administratieve lastendruk omlaag

De gemeente onderneemt nog meer om het voor burgers en ondernemers makkelijker te maken. Zo worden tot medio 2008 alle producten voor bedrijven (62 stuks) en tien producten gericht op burgers onder de loep genomen. Hierbij worden steeds vier vragen gesteld: kan het worden afgeschaft, kan het eenvoudiger, kan het worden samengevoegd en kan het digitaal. In 2007 heeft de gemeente twaalf producten op deze manier doorgelicht en waar nodig aangepast.