AutoRai

GM Forum Genève: HydroGen4 presenteert recentste brandstofceltechnologie

(3/6/2008)
Op belangrijke motorshows zoals Frankfurt, Parijs of Genève presenteert General Motors naar goede gewoonte de toekomst van de individuele mobiliteit op een eigen stand. Tijdens de Auto Salon van Genève 2008 zijn de schijnwerpers van het GM Forum gericht op de GM HydroGen4 met de vierde generatie van GMâs brandstofceltechnologie.

De GM HydroGen4 is de Europese versie van de Chevrolet Equinox Fuel Cell, een prototype dat dicht bij het productiemodel van de populaire SUV komt. De eerste van deze brandstofcelvoertuigen worden momenteel op de Amerikaanse wegen getest als onderdeel van GMâs uitgebreide markttestprogramma dat de naam âProject Drivewayâ heeft gekregen. De voertuigen werden uitgeleend aan klanten zodat GM gegevens en feedback kan verzamelen met betrekking tot alle aspecten van het dagelijkse gebruik en het tanken van waterstof. Om ook in Europa ervaring op te doen, zullen in 2008 in totaal tien HydroGen4-modellen worden ingezet in het kader van het demonstratieprogramma Clean Energy Partnership (CEP) in Berlijn. In deze tweede fase van het CEP zullen verscheidene bestuurders met verschillende rijprofielen de HydroGen4 met brandstofceltechnologie gebruiken in plaats van hun gewone auto om de inzetbaarheid in het dagelijkse verkeer na te gaan.

De brandstofcel-stack van de HydroGen4 bestaat uit 440 in serie geschakelde cellen. Het hele systeem produceert een elektrisch vermogen tot 93 kW. Met de hulp van een 73 kW/100 pk sterke synchrone elektromotor accelereert de HydroGen4 in 12 seconden van 0 naar 100 km/u. De voorwielaangedreven auto heeft een topsnelheid van ongeveer 160 km/u.

De HydroGen4 heeft een tanksysteem met drie hogedruktanks met 700 bar, gemaakt van composietmateriaal in koolstofvezel. Die kunnen 4,2 kg waterstof bevatten, goed voor een actieradius van maar liefst 320 kilometer.

âBrandstofcelmotoren met waterstof als brandstof benadrukken het engagement van GM om de auto uit de milieudebatten te halen en onze afhankelijkheid van aardolie te beperken,â aldus Carl-Peter Forster, President van GM Europe. âDe HydroGen4 wordt aangedreven door GMâs meest geavanceerde brandstofcelsysteem en vormt een belangrijke mijlpaal op de weg naar een concurrerende, volledig emissievrije brandstofceltechnologie in de auto. Ten opzichte van zijn voorgangers boekt de HydroGen4 een opmerkelijke vooruitgang op het vlak van dagelijkse bruikbaarheid, dynamiek en duurzaamheid. Bovendien biedt hij hetzelfde comfort- en veiligheidsniveau als een gewone productieauto.â