Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 6 maart 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk RWS/SDG/NW2008/182/61418 08-VW-B-017 Onderwerp
Resultaten proef Lunetten file-informatie

Geachte voorzitter,

Bijgaand ga ik in op het verzoek van de vaste Commissie van Verkeer en Waterstaat d.d.
1 februari 2008, kenmerk 08-VW-B-017, om de Kamer op de hoogte te stellen van de resultaten van de proef bij Knooppunt Lunetten met file-informatie boven de weg op de A27 en A28 in minuten reistijd. Tevens ga ik in op de mogelijkheden om te bevorderen dat de file-informatie, zoals gegeven door de (publieke) omroepen, in termen van extra reistijd gepubliceerd wordt en niet in kilometers.

Resultaten proef Knooppunt Lunetten
Om de betrouwbaarheid van reistijd te vergroten is bij het knooppunt Lunetten een proef gedaan die bestaat uit het tonen van reistijdinformatie in plaats van kilometerlengte. De informatie is bedoeld voor de weggebruiker uit zuidelijke richting met bestemming Hoevelaken. Hij of zij kan bij knooppunt Rijnsweerd aan de hand van de reistijdinformatie boven de weg zelf de keuze maken om via de A27/A1 te gaan of via de A28.

Naast Lunetten, worden op meerdere locaties reistijden aangeboden op de informatieborden boven de weg. Voorbeelden hiervan zijn lokale trajecten (A13 en Ring Amsterdam), de bermDRIP bij de Hollandse Brug en ook verkeersinformatie op radio en internet via marktpartijen. Ook wordt al op diverse plekken aangegeven met + of ­ of een file toe- of afneemt in lengte. De uiteindelijke overgang naar reistijden komt daarmee binnen handbereik.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71 Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95 Internet www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS

RWS/SDG/NW2008/182/61418

De resultaten uit de evaluatie van de proef geven aan dat voor lokale reisalternatieven zoals op de A27 en A28, het systeem redelijk goede en betrouwbare informatie geeft. Door het grillige verloop van het verkeersbeeld is het echter voor trajecten met veel toe- en afritten veel complexer om reistijdinformatie aan te duiden. Dat komt onder andere als de weggebruiker onder het informatiebord door rijdt, de informatie enkele minuten oud is. Na het passeren van het informatiebord is nog een aantal andere factoren van invloed op de werkelijk benodigde reistijd, zoals bijvoorbeeld het aantal weggebruikers dat via toe- en afritten de snelweg opkomt of verlaat, en het moment van de dag.

Naast Lunetten, worden op meerdere locaties reistijden aangeboden op de informatieborden boven de weg. Voorbeelden hiervan zijn lokale trajecten (A13 en Ring Amsterdam), de bermDRIP bij de Hollandse Brug en ook verkeersinformatie op radio en internet via marktpartijen. Ook wordt al op diverse plekken aangegeven met + of ­ of een file toe- of afneemt in lengte.

Ik ben enthousiast over het geven van reistijdinformatie omdat dit aansluit bij de wensen van de weggebruiker. Ik zal daarom nagaan wat de mogelijkheden zijn om dit landelijk uit te rollen.

Verder streef ik naar een nog verdere aanscherping in de betrouwbaarheid van reistijdinformatie voor de weggebruiker. Om betere en nauwkeuriger verkeersinformatie in te winnen ben ik in samenwerking met wegbeheerders de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) gestart. In de NDW werken deze partijen samen aan een landelijk dekkend systeem voor het inwinnen, verzamelen en verspreiden van verkeersinformatie op de belangrijkste wegen van het rijk, provincie en gemeenten. Daarnaast worden de NDW gegevens vooral gebruikt om verkeersmanagement van A tot B te regelen. Op 3 december 2007 heb ik daarvoor samen met de wethouders, gedeputeerden en bestuurders van een aantal steden, provincies en regio's een samenwerkingsovereenkomst getekend. Met de NDW wordt een impuls gegeven aan het informeren van de weggebruiker met betrouwbare en actuele reistijden. Voor de verspreiding van deze informatie ben ik volop in gesprek met marktpartijen.

File-informatie in termen van extra reistijd en niet in kilometers Op dit moment worden filelengte en reistijd naast elkaar aangeboden (zowel langs de weg als via bijvoorbeeld radio). In Nederland zitten we in een overgangsfase van het aanduiden in filelengte naar reistijden conform de Nota Mobiliteit. Rijkswaterstaat stelt haar basisverkeersgegevens beschikbaar aan service providers. Als het gaat om de verspreiding van file-informatie via diverse mediakanalen ben ik afhankelijk van marktpartijen (waaronder ANWB, Siemens en TomTom).

Rijkswaterstaat heeft geen invloed in de wijze waarop service providers deze informatie gebruiken. Wel is Rijkswaterstaat in gesprek met service providers om bezien of de omslag van het melden van file-informatie in termen van kilometers kan worden gewijzigd naar extra reistijd.


---

RWS/SDG/NW2008/182/61418

In het kader van de uitwerking van de actielijnen uit het Beleidskader Benutten1 ga ik na welke mogelijkheden er zijn om de invoering van reistijdverwachting te versnellen. Deze uitwerking wordt gepresenteerd als onderdeel van de korte termijn agenda van de mobiliteitsvisie later dit jaar.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


1 Vergaderjaar 2007-2008, 31 305, nr. 4

---