Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 6 maart 2008

Waalse Minister-president Demotte bezoekt Transport en Logistiek Nederland

Vanochtend heeft de Waalse Minister-president Demotte tijdens een officieel bezoek aan Nederland een bezoek gebracht aan Transport en Logistiek Nederland (TLN). De onderwerpen van gesprek waren vooral samenwerking, de ecocombi en kilometerbeprijzing.

Transport en logistiek is één van de vijf economische focuspunten in Wallonië en vormt daarmee de aanleiding om TLN te bezoeken en een aantal actuele onderwerpen te bespreken. Wallonië zoekt vooral samenwerking met Nederland om Luik op de kaart te zetten en de mogelijkheden van de trilogiport de Liège onder de aandacht te brengen. In het licht van een aantal ontwikkelingen zoals verzadigde infrastructuur, de verwachte groei van containerstromen en het afsluiten van de waterwegverbinding Parijs met het Noorden (bassin de Seine) gaf de Waalse delegatie aan een strategie te willen opbouwen waarbij gebruik wordt gemaakt van de kansen die Luik biedt. Hiertoe zullen partijen in de toekomst nader gaan samenwerken, waarbij het waar mogelijk gebruik maken van spoor en binnenvaart nadrukkelijk de aandacht heeft.

Een ander belangrijk dossier dat werd besproken is de ecocombi. Algemeen voorzitter van TLN, Alexander Sakkers, benadrukte de voordelen van de ecocombi op grote verbindingswegen, bijvoorbeeld van haven naar bedrijfsterrein. Twee ecocombi's kunnen evenveel lading meenemen als drie gewone combinaties. Bij grootschalige invoering zullen er dus minder vrachtauto's rondrijden en dat biedt winst op het gebied van het aantal voertuigbewegingen, milieu, files en veiligheid. TLN volgt de ontwikkelingen met een mogelijke Belgische proef met grote belangstelling.

Tenslotte spraken de delegaties over een zeer actueel onderwerp in Nederland en België namelijk de introductie van kilometerbeprijzing. Alexander Sakkers: 'in Nederland hechten wij aan het principe dat de gebruiker niet méér, maar anders gaat betalen, waarbij het niet gaat om belastingheffing maar om het bestrijden van de file problematiek. Daarom moet de kilometerbeprijzing gelden voor de vrachtauto én de personenauto en moeten de opbrengsten terugvloeien naar weginfrastructuur.' Wallonië is bezig zich te oriënteren op welke wijze de weginfrastructuur via een bepaalde systematiek van kilometerbeprijzing geïntroduceerd kan worden. Minister-president Demotte en Sakkers vonden het beiden belangrijk om op Beneluxnivo hierover met elkaar te overleggen. Alexander Sakkers benadrukte dat het onwenselijk is dat er straks in de Benelux verschillende heffingssystemen zijn.


---

Bijlage: foto, fotobijschrift: Minister-president Demotte van Wallonië (l) en Alexander Sakkers, algemeen voorzitter TLN (r)

Bel voor meer informatie naar de afdeling Communicatie, Esther Vorenkamp, T 079 3636115 of M 06 51806340