Elektrische tram tussen Zwolle en Kampen
Een elektrische tram tussen Zwolle en Kampen is een serieuze optie, zo
blijkt uit het aanvullende onderzoek van de Stuurgroep `Bereikbaarheid
Zwolle-Kampen'. Deze trams zijn stiller, schoner en makkelijker
verkrijgbaar dan dieseltrams.
De Stuurgroep `Bereikbaarheid Zwolle-Kampen' is positief over de
eerste uitkomsten van het onderzoek naar de mogelijkheden van
vertramming van de Kamperlijn. In hun advies aan de colleges van
Gedeputeerde Staten van Overijssel en burgemeester en wethouders van
de beide gemeenten stellen zij daarom voor om de elektrische
tramvariant nader uit te werken. Hierbij gaat het om het maken van een
ontwerp voor een tramverbinding tussen Zwolle en Kampen op het huidige
traject. Naar verwachting nemen de colleges nog voor juli 2008 een
definitief besluit over de ontwikkelingsmogelijkheden van de
Kamperlijn en de financiering van de plannen.
Eind 2007 nam de Stuurgroep het besluit tot een aanvullend onderzoek
naar een tramverbinding tussen Zwolle en Kampen. Uit een eerste
onderzoek tussen een trein- en tramvariant bleek al dat de tram meer
voordelen en kansen biedt als het gaat om de aanleg van meer haltes,
de inpassing van deze haltes in de omgeving en een eventuele
doortrekking van de lijn naar de Zwolse binnenstad.
De aanvullende studie richtte zich op het doortrekken van de
verbinding naar de stationspleinen en de Zwolse binnenstad en een
mogelijke elektrificatie. Doortrekken van een tramlijn naar de
stationspleinen in Zwolle en Kampen is nu niet aan de orde, maar is
volgens het rapport in de toekomst wel mogelijk. Verder blijkt uit het
aanvullend onderzoek naar de inzet van diesel- of elektrische trams
dat elektrische trams stiller en schoner zijn dan dieseltrams. Ook is
de keuze in elektrische trams veel groter dan in dieseltrams. Dit
laatste maakt het makkelijker om ook bij langdurige uitval van
materieel over reserve trams te beschikken. Dieseltrams zijn duurder
in aanschaf, onderhoud en energiegebruik. Daar staat tegenover dat
voor een elektrische tram op het gehele traject een bovenleiding
aangelegd moet worden. Dit maakt de elektrische tram op het huidige
traject, met de toekomstige 20-minutendienst zo'n 300.000 euro duurder
per jaar dan dieseltrams. Hiermee liggen de exploitatiekosten van een
elektrische tram op hetzelfde niveau als die van de huidige
dieseltreinen, wanneer deze in de toekomst via een 20-minuten
dienstregeling zouden gaan rijden.
De onderzoeken naar de tramverbinding tussen Zwolle en Kampen zijn
geïnitieerd en gefinancierd door ProRail. Het idee voor een
tramverbinding komt voort uit de ProRail prijsvraag 2006 waarin
gezocht werd naar mogelijkheden om op regionale lijnen meer reizigers
tegen lagere kosten te vervoeren. Indien de colleges van GS en B&W met
het advies van de Stuurgroep instemmen, dan stellen de provincie en
gemeenten samen met ProRail een plan voor de realisatie op. Ook zal
met het ministerie van Verkeer en Waterstaat worden overlegd over de
betrokkenheid van het Rijk bij de uitvoering en over de noodzakelijke
verlenging van de huidige concessie van NS. Deze loopt in december
2009 af.
De Stuurgroep `Bereikbaarheid Zwolle-Kampen' bestaat uit gedeputeerde
Klaasen, de wethouders Cnossen uit Zwolle en Markusse uit Kampen en
regiodirecteur De Vries van ProRail.
Provincie Overijssel