Simpele loonstrook blijft een complexe zaak


ROTTERDAM, 20080306 -- Complexe wet- en regelgeving levert ook een ingewikkeld opgebouwde salarisstrook op. Dat is de reactie van Dik van Leeuwerden op het bericht dat het loonstrookje in de toekomst eenvoudiger zal worden. Van Leeuwerden is manager van het Kenniscentrum wet- en regelgeving bij salarisspecialist ADP Nederland. `Het loonstrookje is namelijk mede zo ingewikkeld door de wet- en regelgeving die er achter zit.'

Een simpeler en duidelijker wetgeving kunnen Van Leeuwerden en zijn werkgever ADP natuurlijk alleen maar toejuichen. `Al vermeldt de loonstrook natuurlijk wel meer dan alleen de heffingen van de Belastingdienst.`
Van Leeuwerden: 'Alle inhoudingen op het loon, zoals belastingen en premies, moeten op de loonstrook staan. We zijn verplicht dit gespecificeerd te vermelden. De loonstrook kan dus pas eenvoudiger als diverse wetten worden aangepast. Aan de andere kant is de loonstrook ook gecompliceerd doordat werkgevers het personeel op verschillende manieren willen c.q. moeten belonen. De auto van de zaak, onkostenvergoeding, onregelmatigheidstoeslag en extra loon voor overwerk zie je allemaal weer terug op de loonstrook. Ook de inhoudingen van pensioenpremies zijn een complicerende factor. Daarnaast zijn er CAO-, branche- en bedrijfsspecifieke regelingen, zoals de sociale fondsen, WIA-hiaatverzekering en mogelijkheden waarbij arbeidsvoorwaarden worden uitgeruild etc. Door de inhoudingen vanuit de overheid op één hoop te vegen ben je er dus nog niet. Er zullen altijd meerdere inhoudingen te zien blijven op de loonstrook, afhankelijk van met hoeveel regelingen werkgever en werknemer te maken hebben.'

Mooi tegenwicht
Hoewel Staatssecretaris De Jager begin deze week binnen enkele jaren een belangrijke vereenvoudiging van het loonstrookje aankondigde, lijkt dit toch echt `oud nieuws' dat is afgeleid van het Rapport Verkenning Vereenvoudiging Premieheffing (oktober 2007). In het rapport werd o.a. gesteld dat we moeten werken aan één loonbegrip.
Van Leeuwerden vindt de berichtgeving dan ook wat optimistisch: `Natuurlijk verdwijnt per 2009 de inhouding van de ww-premie van de strook. Dat is al met Prinsjesdag 2007 bekend gemaakt. Maar formeel blijft de premie wel bestaan, alleen wordt voor werknemers het percentage in 2009 op nihil gesteld. Maar alle verdere werknemersverzekeringen worden afgedragen door de werkgever. Die zie je dus inderdaad niet op een loonstrook, maar ze moeten wel worden berekend. Vaak ook nog op een per verzekering verschillende manier! Vooralsnog is het dus niet geheel duidelijk waar de lastenverlichting voor de werkgevers zit. `Of de voorstellen zoals die nu worden vermeld in de media ook feitelijk zullen leiden tot minder lasten voor werknemers, is ook nog maar de vraag. Zonder ingrijpende wetswijzigingen zal dit niet kunnen. Als immers wordt overgegaan naar een systeem waarbij slechts 1 vast percentage wordt ingehouden, zal dit voor meer werknemers leiden tot een verplichte aanslag in de inkomstenbelasting. Tenzij er echt over wordt geschakeld naar een zogenoemde `vlaktax'.

Samenhangende ontwikkelingen
De beloofde administratieve lastenverlichting blijft bij dit alles natuurlijk onverminderd actueel. Van Leeuwerden: `Ondernemers wachten nog op het effect van Wet Walvis. Velen moeten binnenkort opnieuw hun jaarloongegevens over 2007 aanleveren, net zoals vorig jaar gedaan moest worden over 2006. Dit omdat de koppeling met de vanaf 2006 nieuw opgezette Polisadministratie nog steeds niet optimaal verloopt. Het grote aantal veranderingen in de wetgeving per 2006 hebben niet alleen de werkgevers, maar ook de automatiseringssystemen van UWV en de Belastingdienst (te) zwaar onder druk gezet. Een andere manier van werken kan natuurlijk de zaak aanzienlijk verbeteren. Het is alleen de vraag of snelle geforceerde doorvoering op dit moment aan te bevelen is. Op dit moment spelen er diverse onderwerpen. Het rapport Integrale Probleem Analyse (IPA) geeft aanbevelingen hoe de loonaangifteketen beter kan functioneren, het rapport Verkenning Vereenvoudiging premieheffing geeft aanbevelingen hoe het loonbegrip kan worden vereenvoudigd. Verder speelt de fiscaaltechnische discussie over `loon in' versus `loon over' en is het MKB een voorstander van een vaste loonsomheffing. Al deze ontwikkelingen kunnen niet los van elkaar worden gezien'.

Geen vereenvoudiging
Van Leeuwerden besluit: ` Het lijkt dus beter om op dit moment het speelveld eens goed te overzien en dan in overleg met werkgevers en andere marktpartijen zoals salarisservicebureaus en salarissoftwareontwikkelaars te komen tot een oplossing die voor de langere termijn houdbaar is. Niet onderschat moet worden dat iedere verandering, ook al leidt deze uiteindelijk tot minder lasten, in de beleving van de gemiddelde salarisadministrateur als een lastenverzwaring wordt gezien. Het resultaat van Walvis tot op heden heeft bij de salarisadministrateurs niet het vertrouwen gewekt dat de veranderingen ook daadwerkelijk tot vereenvoudigingen leiden. `

Over ADP
ADP Nederland
Meer dan een miljoen werknemers in Nederland krijgen iedere maand hun loonstrook van ADP Nederland BV. Hun aantal stijgt ieder jaar. ADP groeit namelijk gestaag en kent steeds meer grote organisaties als klant. ADP Nederland ontwikkelt al 50 jaar systemen en services voor salaris-, benefits- en personeelsadministraties en verzorgt de verwerking daarvan in het eigen, uitstekend beveiligde, computercentrum. In Nederland is ADP is één van de grootste spelers in deze sector. Wereldwijd is ADP marktleider.
ADP, gevestigd in Rotterdam en Capelle aan den IJssel, heeft circa. 550 medewerkers in dienst en had in 2006 (boekjaar 2007) een omzet van 72,3 miljoen euro. ADP beschikt over de SAS70 type 2-mededeling, onontbeerlijk voor bedrijven die willen voldoen aan de Sarbanes-Oxley-wetgeving.
www.adp.nl





Ingezonden persbericht