Gemeente Nuenen

Uitgebreid zoeken

Digitaal klantdossier (DKD) ingevoerd

Bij de afdeling Sozawe (Sociale Zaken en Welzijn) van de gemeente Nuenen werken we sinds kort met het digitale klantdossier (DKD). Bij het digitale klantdossier gaat over de gegevens die wij, afdeling Sozawe, van onze uitkeringsklanten hebben, maar ook over hoe we op een veilige manier gegevens uitwisselen met het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) of het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Het digitale klantdossier is ontstaan vanwege een nieuwe wet: de Wet Eenmalige Gegevensuitvraag, die per 1 januari 2008 van kracht geworden is. Deze nieuwe wet is in eerste instantie voor u bedoeld.

Steeds dezelfde vragen

Stel: u wilt een uitkering aanvragen. Dan kunt u met drie verschillende instanties te maken krijgen, namelijk het CWI, het UWV en de afdeling Sozawe van de gemeente Nuenen. Alle drie willen ze uw paspoort zien, uw adresgegevens controleren, uw arbeidsverleden nagaan etc. Voorheen moest u aan iedereen dezelfde bewijsstukken verstrekken. Dat hoeft per 1 januari 2008 niet meer! We vragen alleen nog of uw digitale klantdossier klopt. Als het niet klopt, kunt u de juiste gegevens invullen.

Uw Privacy beschermd

Vanaf januari 2008 moeten wij de meeste gegevens per computer uitwisselen. Dat staat in de nieuwe wet. Wij wisselen uw gegevens niet uit via internet, maar we gebruiken speciale, extra beveiligde netwerken. Onbevoegden kunnen daar niet in komen. Overigens zijn wij strafbaar als we uw gegevens voor iets anders dan ons werk gebruiken.

Wilt u uw gegevens controleren? Dan kan dat met uw digitale identiteitsbewijs: DigiD (spreek uit: diegiedee). Als u er nog geen heeft, dan kunt u dat aanvragen op www.DigiD.nl.

U kunt zelf uw eigen gegevens inzien en controleren op www.werk.nl (klik in de linkerkolom op gegevens inzien). Daar kunt u ons ook vragen om uw gegevens te corrigeren.

Ontwikkelingen

Geleidelijk zullen ook andere instanties zoals de belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) zich aansluiten bij het digitale klantdossier. De minister beslist welke instanties zich wanneer aansluiten. Andere instanties zullen zich pas aansluiten wanneer de gegevensuitwisseling voldoende veilig en betrouwbaar is.

Op dit moment kunt u zich met behulp van het digitale klantdossier inschrijven bij het CWI en een WW of een Wwb-uitkering aanvragen. In de toekomst zult u meerdere uitkeringen aan kunnen vragen, maar ook gegevens aan uw uitkeringsinstantie kunnen doorgeven.

Wat kan nu al?

* inschrijven bij het CWI;

* een werkloosheidsuitkering (WW) aanvragen;
* een bijstandsuitkering aanvragen (Wwb);
* inzien welke gegevens uitgewisseld worden (bijvoorbeeld adresgegevens, arbeidsverleden, uitkeringsgegevens);
* onjuiste gegevens laten corrigeren.

Meer weten?

Hebt u vragen over uw digitale klantendossier (DKD)? Bel dan met het landelijke DKD-nummer: 0800 - 294 2226. Dit nummer is gratis.