Ingezonden persbericht


Published: 08:00 06.03.2008 GMT+1 /HUGIN /Source: LBI International AB /AEX: LBI /ISIN: SE0000495293

Nieuwe strategische roadmap LBi om potentieel volledig te benutten


- Ambitie om hét bureau van het digitale tijdperk te worden

LBI International AB ("LBi"), de internationale full-service digitale dienstverlener, maakt vandaag de nieuwe strategische roadmap bekend, zoals die is gepresenteerd door de recent benoemde CEO Luke Taylor.

De volledige presentatie van deze strategische roadmap kan worden gedownload via www.lbi.com

Luke Taylor, CEO: "LBi is een wereldwijd opererend bureau op het gebied van marketing en technologie waar inzicht, expertise en creativiteit worden samengebracht voor merk- en zakelijke oplossingen. Klanten geven de voorkeur aan één bureau dat alle digitale activiteiten kan beheren. Dat kan variëren van het bouwen van websites en het doorlopend verzorgen van nieuwe creatieve content, tot (online) klantenwervingstrategieën en zelfs reputatiemanagement. Wereldwijd nemen de bestedingen aan digitale marketing elk jaar toe. Om hiervan beter te profiteren zullen wij ons business model meer op de behoeften van klanten dienen af te stemmen. Wij streven ernaar om een voorloper te zijn in onze sector en hét bureau te worden van het digitale tijdperk."

Om beter te kunnen voldoen aan de vraag van klanten heeft LBi de volgende strategische prioriteiten gedefinieerd:


1. Het bouwen van kenniscentra en uitbreiding van het full-service aanbod in de belangrijkste hub markets: de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Azië

LBi zal haar full-service aanbod en de kenniscentra in haar twee belangrijkste markten, Groot-Brittannië en de oostkust van de Verenigde Staten, verder uitbreiden, aangezien internationale opdrachten van belangrijke multinationals bij uitstek in die gebieden worden verstrekt.

Met name in de Verenigde Staten dient de kennis en omvang van de diensten op het gebied van media en search te worden uitgebreid om een meer marketing-geörienteerd en geïntegreerd full-service dienstenpakket te kunnen aanbieden aan de bestaande klanten. Daarnaast zal in de Verenigde Staten op autonome basis expertise worden ontwikkeld in social media marketing en content syndication om beter aan de vraag van klanten te kunnen voldoen.

Met de recente overname van Netrank, een specialist in search engine optimisation, is het dienstenaanbod van LBi in Groot-Brittannië bijna compleet. Meer expertise op het gebied van paid search, zal op autonome basis worden verworven.

Het afgelopen jaar heeft LBi ook een full-service dienstverlening in India opgezet, een markt die zich naar verwachting tot de derde hub market zal ontwikkelen. Het doel is om het eerste bureau te zijn dat het volledige spectrum van digitale diensten op de Aziatische markt kan aanbieden. LBi heeft recentelijk doorlopende zogeheten 'agency of record' opdrachten verkregen in Azië, die zich uitstrekken van display media, pay per click en campagneontwikkeling tot de bouw van digitale platforms en beheerdiensten.

In alle drie hub markets dient de business development infrastructuur verder te worden uitontwikkeld en beter te worden afgestemd, zodat LBi effectief en consistent over de hele wereld kan inspelen op kansen die zich voordoen. Met deze activiteiten is LBi in staat de kwaliteit en samenstelling van de klantenportfolio te verbeteren door zich meer te richten op een selecte groep belangrijke opdrachtgevers die over de volle breedte het dienstenaanbod van LBi afnemen.


2. Optimaal inzetten van lokale best-in-class dienstverlening, expertise en tariefstructuren voor internationale klanten

LBi zal in toenemende mate de per land variërende tariefstructuren en expertise inzetten om economisch voordeel voor haar klanten te genereren, onafhankelijk van waar ze zijn gevestigd. Om dit te realiseren zullen een nieuw en passend incentive-model en organisatie ontwerp worden ontwikkeld.

LBi zal zich meer gaan richten op de verspreiding van haar dienstverlening voor grote internationale opdrachtgevers over meerdere landen. Hierdoor kan lokaal worden geprofiteerd van de voordelen van centrale inkoop. Vanwege haar wijdverbreide en specialistisch dienstenaanbod kan LBi klanten wereldwijd oplossingen bieden tegen tarieven die aanzienlijk lager liggen dan de lokale tarieven in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Tot deze specialistische diensten behoren onder meer de dienstverlening op het gebied van rich media in Kopenhagen (Denemarken), de IDTV praktijk in Milaan (Italië) en de technologische diensten in Mumbai (India). Hiermee is LBi in staat een uiterst aantrekkelijk, economisch gedifferentieerd aanbod te creëren.


3. Ontwikkeling van aanbod op lokale Europese markten

De markt voor LBi's diensten wordt steeds meer volwassen en consolideert. Het is dan ook van belang de dienstverlening continu aan te passen en een nog sterkere nadruk te leggen op marketing en rendement op investering. Het is voor LBi van groot belang om zowel de bepaling als het management van de online klantenwervingstrategie voor al haar grote klanten te verzorgen. Om dit te realiseren is het noodzakelijk de planning en het creatieve vermogen in diverse markten verder te verbeteren. Daarnaast zal LBi de lokale research diensten verder ontwikkelen om beter inzicht te verkrijgen in het gedrag van klanten in lokale markten.

De diensten op het gebied van performance marketing van het recentelijk overgenomen OX2 zullen worden aangewend voor de uitrol van het data dashboard platform bij grote klanten. Dit platform combineert acquisitie-specifieke metingen met zakelijke activiteiten en conversie-gerelateerde KPI's, waardoor de besluitvorming over investeringen in het digitale kanaal zal verbeteren.

Door deze ontwikkelingen zullen de voorspelbaarheid en stabiliteit van de omzet verbeteren, waarbij een steeds groter deel van de omzet afkomstig zal zijn van doorlopende relaties met belangrijke klanten, in plaats van meer risicovolle eenmalige fixed fee projecten. Hernieuwde aandacht voor cross selling bij bestaande relaties zal de kosten voor kostbare new business development drukken en de marges verder verbeteren.


4. Het realiseren van één wereldwijd merk met een consistente aanpak en dienstverlening om een sterkere positionering als het internationaal leidende digitale bureau te bewerkstelligen

LBi zal moeten communiceren vanuit één merk en één visie om zo de kwaliteit en het belang van haar diensten nog beter onder de aandacht te brengen. LBi levert een complex aanbod aan diensten waarin inzicht, creativiteit en technologie worden samengebracht Succes is afhankelijk van een cultuur die effectieve samenwerking over de verschillende disciplines heen ondersteunt. Een sterke visie, duidelijk gedefinieerde processen en een incentive-model dat samenwerking bevordert zijn hiervoor noodzakelijk. Om meer als één geïntegreerde onderneming te opereren, zal een kennismanagement infrastructuur worden geïntroduceerd waarmee een grotere consistentie wordt bereikt in de advisering in alle belangrijke markten, zowel per sector als per klantensegment. Een eenduidige boodschap voor de markt en gedeelde processen zullen overal in de organisatie worden uitgedragen en de efficiency en margeverbetering verder positief beïnvloeden.

Operationeel actieplan 2008
Op basis van de hier genoemde vier strategische prioriteiten heeft LBi een gedetailleerd operationeel actieplan opgesteld voor 2008. Dit plan is gericht op de verdere uitbouw, aanpassing en afstemming van het LBi business model, op een wijze die beter aansluit bij de behoeften van klanten, en daarmee een meer solide basis vormt voor structurele margeverbetering en waardecreatie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Luke Taylor, CEO, LBI International AB
+44 7976 619 022, luke.taylor@lbi.com Eva Ottosson, Group Communications Manager, LBI International AB +46 709 41 21 40, eva.ottosson@lbi.com

Over LBi
LBi is een internationaal leidend, digitaal full service bureau dat haar klanten marketing en technologie oplossingen biedt. De onderneming biedt werk aan ongeveer 1.500 professionals die voornamelijk gevestigd zijn in de belangrijke Europese en Amerikaanse steden waaronder Amsterdam, Atlanta, Berlijn, Brussel, Kopenhagen, Londen, Madrid, Milaan, Mumbai, München, Parijs, New York en Stockholm. Door middel van interdisciplinaire teams creëert LBi innovatieve multi-channel oplossingen voor haar nationaal en internationaal opererende zakelijke klanten. Dit wordt gerealiseerd door de unieke combinatie van strategie ontwikkeling en creatief ontwerp met behulp van specifieke industrie expertise en inzet van de nieuwste digitale technologieën. Aandelen van LBi worden verhandeld op Euronext in Amsterdam en OMX Nordic Midcap segment in Stockholm (symbool: LBI).

LBi Strategic roadmap

Presentation