Raet voert groot onderzoek naar HR Outsourcing uit

06/03/2008 09:00

Raet

Persbericht

6 maart 2008

Samenwerking cruciaal voor welslagen HR Outsourcing
Raet voert groot onderzoek naar HR Outsourcing uit

Uit het onderzoek 'Optimalisering van HR dienstverlening met behulp van BPO' dat IDC in opdracht van Raet onder tweehonderd HR managers en CFO's heeft uitgevoerd, blijkt dat outsourcing van HR-activiteiten een steeds grotere rol gaat spelen. Terwijl op dit moment 23% van de organisaties op kleine dan wel grote schaal gebruik maakt van outsourcing, is de helft van die groep op zoek naar verdere mogelijkheden van outsourcing. Nog eens 19% van de organisaties oriënteert zich nu voor de eerste keer. De rol en visie van zowel de HR-manager als de CFO bleken hoe dan ook cruciaal bij uitbesteding van HR-activiteiten.

Belangrijke rol CFO en HR-manager
Uit het onderzoek kwam naar voren dat de CFO en HR manager een cruciale rol spelen bij het besluit tot HR Outsourcing. Over de voordelen van HR Outsourcing zijn de CFO en de HR Manager het eens, maar ook blijken veel tegenstellingen. De CFO hecht weinig waarde aan het vrijmaken van tijd en ruimte voor de kerntaken van HR. De financiële man of vrouw hecht veel meer waarde aan ruimte voor innovatie en kwaliteitsverbeteringen. Hij (of zij) heeft een beperkt vertrouwen in het huidige HR-management om deze kwalitatieve verbeteringen te realiseren en vertrouwt meer op kennis van buiten.

Samenwerking tussen CFO en HR cruciaal
Hoewel de ondervraagden vinden dat de HR-manager de leidende rol dient te hebben op het gebied van outsourcing van HR-activiteiten, speelt de CFO eveneens een zeer belangrijke rol. Peter Vermeulen, Research Director IDC Benelux: "Het is van het grootste belang dat de HR-manager al in een vroeg stadium wordt betrokken bij het outsourcingstraject. Het is vervolgens een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de directie en het HR-management om te zorgen voor consensus en draagvlak binnen de uitbestedende organisatie. Het is daarbij belangrijk dat veel aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op HR en de rol van outsourcing daarin. Dat betekent dat verschillende stakeholders - lees de CFO en HR manager - op één lijn moeten worden gebracht. Als outsourcing niet wordt gezien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid, ontbreekt de voorwaarde voor succes. Dan wordt outsourcing veelal tot een kostenbesparende operatie gereduceerd, worden noodzakelijke innovaties niet gerealiseerd en raken de afnemers na verloop van tijd ontevreden."

Gefaseerd beginnen
Wat verder blijkt uit het onderzoek is dat de CFO en de HR manager het wel eens zijn over de te verwachten uitdagingen van HR Outsourcing. Beide partijen zien in dat het aansturen van een derde partij niet vanzelfsprekend is en vrezen het verlies van kennis. Vermeulen: "Outsourcing betekent dat ook de outsourcer en de insourcer moeten werken aan hun onderlinge relatie. Het komt namelijk op vertrouwen aan. Welke afspraken worden vastgelegd, hoe wordt aan een goede relatie gebouwd en hoe worden eventuele conflicten opgelost? Het uitbesteden van specifieke taken kan een goede leerschool bieden voordat outsourcing op grote schaal wordt toegepast.

Dat is ook de feitelijke praktijk bij Raet, Cees van den Heijkant, CEO Raet: "Veel klanten besteden eerst de relatief autonome salarisadministratie uit en creëren hiermee in korte tijd draagvlak voor business process outsourcing (BPO) doordat kwaliteit en continuïteit geborgd blijken te zijn, in combinatie met een aantoonbare kostenverlaging." Hij vervolgt: "Overigens is het wel opvallend dat organisaties het verlies aan controle zwaar laten wegen, terwijl in de praktijk nà uitbesteding juist de aandacht voor de aansturende en controlerende rol bij organisaties regelmatig verslapt. Outsourcing biedt in de visie van Raet de mogelijkheid om juist méér controle mogelijk te maken doordat resultaten en doelen helder én meetbaar zijn gemaakt en er vervolgens maandelijks wordt gerapporteerd."

Over IDC
IDC is één van 's werelds meest gerenommeerde marktanalyse- en adviesadviesbureaus op het gebied van informatietechnologie en telecommunicatie. Daarnaast organiseert IDC seminars voor professionals binnen dit vakgebied. IDC helpt IT-professionals, managers en investeerders gedegen strategische beslissingen te nemen als het gaat om IT-aankopen en business strategie. Meer dan 775 IDC analisten in 50 landen verzorgen lokale, regionale en wereldwijde expertise en inzicht in trends en kansen binnen de technologiemarkten. Al meer dan 40 jaar biedt IDC strategische inzichten waarmee het klanten ondersteunt in het behalen van hun belangrijkste bedrijfsdoelstellingen. IDC is een onderdeel van IDG, gespecialiseerd in technologie media, onderzoek en evenementen. Voor meer informatie: www.idc.com

Over Raet
Raet is de grootste kennisintensieve 'state-of-the-art' IT-dienstverlener in Nederland voor HR-, payroll- en employee-benefit oplossingen. Ze neemt haar klanten werk uit handen door slimme online applicaties, aangeboden via het 'Software as a Service'-model, de hoogwaardige implementatie hiervan en outsourcingsdiensten. In de HR-oplossingen van Raet worden bijna anderhalf miljoen medewerkers onderhouden. Raet verzorgt maandelijks ruim twee miljoen salaris- en pensioenberekeningen voor de zakelijke markt, de non-profit markt en de markt voor pensioenen en uitkeringen. Met een marktaandeel van 35 procent is Raet marktleider. De 640 medewerkers van Raet bieden in totaal circa 4.000 organisaties hoge kwaliteit en continuïteit.





http://www.reat.nl