Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 6 maart 2008                                                   |
|                                                                      |
|In 2008 verhoogt Utrecht inspanning voor re-integratie                |
|Vorig jaar besteedde de gemeente Utrecht bijna E 50 miljoen aan de    |
|re-integratie van haar klanten. Voor 2008 wordt E 54 miljoen ingezet. |
|Het extra geld is bedoeld om bijstandsklanten die een grote afstand   |
|tot de arbeidsmarkt hebben aan het werk te helpen, maar ook om        |
|niet-uitkeringsgerechtigden, zoals herintredende vrouwen, te          |
|stimuleren. Hiermee boort de gemeente Utrecht een nieuwe groep        |
|potentiële werknemers aan.                                            |
|                                                                      |
|In 2007 zijn in Utrecht ruim 2.300 klanten met een uitkering gestart  |
|met een re-integratietraject. Meer dan de helft van deze groep heeft  |
|een grote afstand tot de arbeidsmarkt. In 2008 wil de gemeente ook een|
|re-integratietraject aanbieden aan vijfhonderd                        |
|niet-uitkeringsgerechtigden. Vorig jaar waren dit er nog 120.         |
|                                                                      |
|Re-integratieconferentie                                              |
|Wethouder Marka Spit van Sociale en Economische Zaken opende          |
|gistermiddag de  re-integratieconferentie van de gemeente Utrecht in  |
|Mammoni. Daarna presenteerden ruim 35 Utrechtse re-integratiebedrijven|
|tijdens een informatiemarkt hun aanbod aan raadsleden en              |
|vertegenwoordigers van adviesorganisaties en maatschappelijke         |
|organisaties. Men kon ook diverse workshops volgen.                   |
|                                                                      |
|"Onze klanten zijn mensen met uiteenlopende wensen, mogelijkheden en  |
|ambities. We hebben nu een passend aanbod voor verschillende groepen  |
|klanten beschikbaar.  Dat moet helpen om meer Utrechters aan het werk |
|te helpen." Overigens is Utrecht wat dat betreft goed op weg. Het     |
|percentage mensen dat uit de bijstand raakt ligt hier met 15% boven   |
|het landelijk gemiddelde van 9%", aldus wethouder Spit.               |
|                                                                      |
|Veelzijdigheid                                                        |
|Bezoekers waren onder de indruk van de veelzijdigheid van het aanbod  |
|en de verschillende mogelijkheden om klanten te bemiddelen naar een   |
|betaald werk. Er werden werkgelegenheids-projecten uit verschillende  |
|sectoren gepresenteerd. In de zorgsector starten bijvoorbeeld op 10   |
|maart twaalf bijstandsgerechtigden met een betaalde baan in de        |
|thuiszorg. Zij hebben de hiervoor ontwikkelde opleiding met succes    |
|afgerond.                                                             |
|                                                                      |
|'Mijn weg naar werk'                                                  |
|Tijdens de conferentie werd ook de film 'Mijn weg naar werk' vertoond.|
|De film toont de diversiteit en de persoonlijke aanpak van het        |
|Utrechtse re-integratiebeleid door de ogen van de klant. In de film   |
|vertellen klanten hoe belangrijk het opdoen van werkervaring en het   |
|werken in teamverband met collega's voor hen is. Hiermee illustreren  |
|zij de resultaten van het het Sociaal Cultureel Planbureau. Uit hun   |
|onderzoek is gebleken dat mensen vooral een baan willen vanwege de    |
|sociale contacten en het zinvol bezig zijn.                           |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht,     |
|Bestuurscommunicatie, Annemieke Vermeulen, 286 11 55.                 |
|                                                                      |
|Bijlage(n)                                                            |
|Foto wethouder Spit op re-integratieconferentie op 5 maart 2008       |

---- --