Persbericht

Contactpersoon voor de redactie:

Jeroen Coenen
Corporate Marketing Manager HP Nederland
Tel. 0651 580879
jeroen.coenen@hp.com

Nieuwe strategie van HP Labs leidt tot snellere uitrol van innovatieve toepassingen
Consolidatie van onderzoek speelt in op nieuwe trend in IT: "Everything as a service"

AMSTELVEEN, 6 maart 2008 - HP lanceert een nieuwe strategie van HP Labs, de geavanceerde R&D-eenheid van het bedrijf. De vernieuwde inrichting van HP Labs betekent een betere balans tussen verkennend onderzoek en een ondernemende aanpak. Technologische doorbraken kunnen hierdoor sneller worden vertaald in commerciële toepassingen voor consumenten en zakelijke klanten. Dit heeft HP vandaag bekendgemaakt.

De nieuwe HP Labs bestaan nu uit 23 verschillende labs, verdeeld over zeven locaties wereldwijd. Deze worden geleid door Prith Banerjee, sinds augustus 2007 senior vice president research en director van HP Labs. Gezamenlijk richten de Labs zich op vijf hoofdgebieden: de informatie-explosie, dynamic cloud services, content transformatie, intelligente infrastructuur en duurzaamheid. Met de nieuwe inrichting hoopt de organisatie het komende decennium te kunnen blijven inspelen op de meest complexe uitdagingen van haar klanten.

Consolidatie van onderzoeksprojecten
HP Labs streeft naar 20 tot 30 grote onderzoeksprojecten, in plaats van de 150 kleinere projecten in het verleden. Deze keuze is gemaakt op basis van inzichten verkregen uit nieuwe, uitgebreide relaties die zijn aangegaan met universiteiten, partners, klanten en investeringsmaatschappijen.
Onderzoekers uit de Labs zullen ontdekkingen omzetten in commerciële producten. Dit gebeurt onder het toeziend oog van een nieuwe 'review board' van HP techneuten en executives. Leden van het 'review board' zullen de meest veelbelovende onderzoeksgebieden selecteren en businessplannen ontwikkelen voor projecten die nog aan het begin staan van de research lifecycle.
"HP Labs levert al sinds lange tijd innovaties die de manier waarop consumenten technologie gebruiken heeft veranderd," zegt Mark Hurd, HP chairman en chief executive officer. "De stappen die we vandaag zetten versterkt de Labs en verzekert dat HP gericht is op baanbrekend onderzoek dat tegemoet komt aan consumentenbehoeften, maar ook nieuwe groeimogelijkheden voor het bedrijf creëert."

Vijf hoofdgebieden voor HP Labs
In eerste instantie zal de onderzoeksgroep zich richten op de volgende vijf gebieden:
O Informatie-explosie: overnemen, analyseren en leveren van de juiste informatie aan individuen en organisaties zodat zij hierop in kunnen spelen.
O Dynamic Cloud Services: ontwikkelen van web platforms en cloud services die op een dynamische manier zijn gepersonaliseerd: gebaseerd op de locatie, voorkeuren, kalender en communities van de gebruiker.
O Content transformatie: in staat stellen van een vloeiende transformatie van content van analoog naar digitaal, van device naar device, en van digitale content naar fysieke producten.
O Intelligente infrastructuur: ontwerpen van slimmere en veiligere devices en netwerken, als ook schaalbare architecturen die samenwerken om individuen en organisaties te verbinden met rijke, dynamische content en diensten.
O Duurzaamheid: creëren van technologieën, IT infrastructuur en new business modellen die geld besparen en minder belastend zijn voor het milieu.

Toekomst van IT: op maat gemaakte diensten
HP Labs ondersteunt de strategie van HP om in te spelen op een enorme verandering die gaande is in de IT industrie: 'Everything as a Service'. Deze visie houdt in dat de IT-industrie verschuift naar een model waarin een nieuwe categorie van dynamic cloud services gepersonaliseerd wordt en op de hoogte is van de context van de gebruiker - inclusief locatie, voorkeuren, kalender en communities. HP doet investeringen in al haar groepen om deze verandering in de industrie te leiden.
"De volgende stroom van diensten zal inspelen op de behoeften van mensen, gebaseerd op real time begrip van de locatie en voorkeuren van de individuen," zegt Shane Robison, HP executive president en chief strategy and technology officer. "Om deze nieuwe, rijke ervaringen te kunnen aanbieden, zal de IT-industrie significante uitdagingen op elk gebied van IT moeten adresseren - van toepassingen en het netwerk tot de distributie van content. HP Labs is nu opgelijnd om de focus op deze complexe problemen te verscherpen, zodat zowel de klanten als HP zelf voordeel hebben van deze verandering."

Nieuwe initiatieven voor meer innovatie
HP heeft daarnaast drie nieuwe initiatieven aangekondigd om open innovatie en de technologische overgang te stimuleren:
Ten eerste introduceert het bedrijf HP IdeaLab, een webbased service die inzicht geeft in verschillende 'early stage' innovaties die voortkomen uit de HP Labs. HP IdeaLab is ontwikkeld om open feedback van consumenten en de ontwikkelaars te stimuleren. Het biedt een rijk web forum dat gebruikers actief betrekt bij en onderdompelt in de technologische omgeving van HP Labs. De site www.hp.com/idealab zal in eerste instantie zes projecten bevatten en wordt later uitgebreid met nieuwe initiatieven.

Ten tweede heeft HP Labs een 'Open Innovation Office' ontwikkeld, bedoeld om de strategische samenwerking van HP Labs met de academische wereld, overheid en de commerciële sector te verdiepen. Dit office zorgt ervoor dat gezamenlijke inspanningen resulteren in onderzoek met grote impact, dat tegemoet komt aan wetenschappelijke en zakelijke doelstellingen van HP en de partners.
Als onderdeel van dit initiatief zal een 'Entrepreneur in Residence Program' ontwikkeld worden om investeerders en hun portfoliobedrijven in een vroeg stadium toegang te geven tot onderzoek van HP Labs. HP krijgt zodoende inzicht in opkomende markttrends en mogelijkheden voor business development.

Ten derde heeft HP Labs 'Technology Tranfer Office' ontwikkeld, dat de transfer van onderzoek naar producten en services via meerdere routes versnelt. Dit office zal zich richten op drie primaire kanalen: productontwikkeling binnen HP's business groups, overeenkomsten met derde partijen op het gebied van intellectueel eigendom en de venture capital community.

Banerjee, senior vice president research en director van HP Labs zegt: "Onze nieuwe aanpak op het gebied van open innovatie en technologische overgang stelt onderzoekers van HP in staat om gebruik te maken van 's werelds grootste onderzoekstalenten, zowel binnen het bedrijf als daarbuiten. Dit is een innovatieblauwdruk voor corporate onderzoek. Het zorgt ervoor dat HP Labs de academische community en de IT-industrie kan leiden naar de volgende IT-golf."

Om de nieuwe focus op HP Labs te benadrukken is een eenduidige merkidentiteit voor de Labs ontwikkeld. Naast het hoofdkantoor in Palo Alto, Californië (Verenigde Staten) heeft HP ook Labs in Bangalore (India), Beijing (China), Bristol (Engeland), Haifa (Israël), St. Petersburg (Rusland) en Tokio (Japan).

Over HP
HP maakt het gebruik van technologie eenvoudiger voor al haar klanten - van de individuele consument tot de grootste multinational. Met een breed portfolio op het gebied van printing, personal computing, software, services en IT infrastructuur behoort HP tot 's werelds grootste IT-bedrijven. HP behaalde wereldwijd een omzet van $ 107,7 miljard over de laatste vier kwartalen, eindigend op 31 januari 2008. Meer informatie over HP (NYSE: HPQ) is te vinden op www.hp.nl.

© 2007 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.

01/2008