Gemeente Elburg

plaats voor iedereen

Geslaagde werkconferentie "Elburg maakt plaats voor iedereen"

Op 6 maart jl. waren ruim 100 mensen in gemeenschapscentrum 't Huiken bijeen om samen na denken over de toekomst van de woonservicegebieden in Elburg. Onder de bezoekers waren leden van wijkcomité's, vrijwilligers, zorgverleners, verhuurders, geïnteresseerde burgers, politici en belangenbehartigers.

Voorzitter Henk Mouwe leidde de bijeenkomst.

Het eerst onderdeel was een bijdrage van Henk de Vries, o.a. oud-voorzitter van de Seniorenraad, over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat de Wmo noodzakelijk was werd wel duidelijk, maar of het de burger ook iets goeds heeft gebracht moest nog in het midden gelaten worden.

Vervolgens waren er 4 workshops, in 2 rondes.

Yvonne Ruijgrok, preventiemedewerker bij Meerkanten, leidde "Waar bemoei jij je mee", over de vraag hoe je als samenleving en dus ook als burger, omgaat met zorgelijke situaties in je omgeving. Duidelijk werd dat we weer moeten leren het gesprek met elkaar aan te gaan.

Hein de Graaf van St. Vraagwijzer probeerde antwoorden te vinden op vragen rondom informatieverstrekking. Waar houdt het een keer op? Wordt het niet teveel? Geeft de overheid de informatie wel op een goede manier? Is de overheid wel het beste informatiekanaal naar de burger? Er kwamen heel wat tips hoe het nog beter kan!

Op het scherpst van de snede werd in de workshop van Anne-Marie van Bergen van Movisie gesproken over samenwerking. Geen automatisch gegeven in zorg- en welzijnsland. Zou in deze sectoren de Senseo-formule (het bij elkaar brengen van partijen die niet logisch met elkaar verbonden zijn, ten behoeve van een duidelijke vraag van de consument) ook kunnen werken? Aan het eind groeit het bewustzijn dat we in Elburg wel in huis hebben wat de mensen nodig hebben. Het komt er op aan samen te werken om het op een goede manier aan te bieden.

Maaike van der Saag en Henk Beltman proberen de aanwezigen te verleiden tot uitspraken over kwaliteit van dienstverlening. Ze presenteren 10 geboden voor cliëntgerichtheid. Aanwezigen worden gestimuleerd om met de ogen van de ander (bijv. de zorgverlener met de ogen van de zorgvrager) te kijken naar kwaliteit, hoe kan de kwaliteit van dienstverlening bevorderd worden?

Tussendoor worden er broodjes genuttigd.

Het intermezzo wordt ingevuld door Toneel Totaal, een groep van inwoners met een verstandelijke beperking. Met veel expressie vermaken ze de zaal met een busreis naar de Arena in Amsterdam en een raadspel, waarin allerlei handelingen nagebootst worden.

De uitsmijter is van Jaap Peters, o.a. auteur van het boek `De intensieve menshouderij'.

Hoe zit dat eigenlijk met al dat ge-organiseer en al dat `managen'. Komen we verder met regels en het organiseren van schotten en functies, met SMART-afspraken en targets?

`Waar er aandacht is, zijn de regels overbodig" zegt Jaap.

Een mooi motto om mee verder te werken!

Aan het eind zijn er tevreden signalen!

Binnenkort vindt u op deze site een uitgebreider verslag van de werkconferentie.