Midden-Drenthe betrekt inwoners bij visievorming BredeSchool

vrijdag 07 maart 2008

Het project Brede Scholen in Midden-Drenthe gaat deze maand van start. De inwoners van de veertien kernen van Midden-Drenthe worden betrokken bij de visievorming van het concept BredeSchool.

De stuurgroep BredeScholen heeft een procesbegeleider aangetrokken om de visie- en planvorming van het project in de kernen te begeleiden. Alle dorpen waar een school staat worden benaderd. Als eerste zijn de dorpen Hijken en Hoogersmilde aan de beurt omdat daar de visievorming al is begonnen vanuit de wens tot samenwerken in een nieuw schoolgebouw. Bij het project gaat het om een brede, goed georganiseerde samenwerking van een of meerdere scholen met externe partners. Dat kan vanuit één gebouw maar dat hoeft niet. De situatie kan per dorp verschillen. Aangesloten wordt op de processen op het gebied van samenwerking die al lopen in de dorpen. Een externe procesbegeleider zal in verschillende rondes de plaatselijke organisaties spreken en daarbij ook de ouders betrekken. Tijdens een startbijeenkomst wordt de opzet van het project gepresenteerd.

Rollen verdeeld
De stuurgroep BredeScholen bestaat uit vertegenwoordigers van de schoolbesturen voor primair onderwijs en de gemeente. In lijn met de nota Naar BredeScholen in Midden-Drenthe, die in januari door de gemeenteraad is vastgesteld, trekken de schoolbesturen het project inhoudelijk. De gemeente stelt middelen beschikbaar, faciliteert en zorgt ervoor dat ook de zorg, zoals het schoolmaatschappelijk werk en logopedie, een plek krijgt in de BredeScholen. Daarnaast bewaakt zij het proces. De kosten van de procesbegeleiding zijn gedekt via de regeling dagarrangementen en combinatiefuncties van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen.