BIJLAGE
Vragen van de vaste commissie voor verkeer en Waterstaat aan de Minister van Verkeer
en Waterstaat over de toerit naar de tunnels in de A73 te Roermond en Swalmen
1. Klopt het artikel in Dagblad De Limburger?
1. Het artikel is in zoverre juist dat de toerit naar de Roertunnel niet voldoet aan het
uitgangspunt van de tunnelregelgeving dat er in en vlak voor de tunnel zo min
mogelijk verstoring in het verkeer mag zijn door een wijziging in het aantal
rijstroken (art. 10 van het Besluit aanvullende regels veiligheid wegtunnels, Stb.
2006, 248). Het artikel wekt de indruk dat de bestuurders niet zouden zijn
ingelicht over de toerit en de te nemen tijdelijke verkeersmaatregelen. Conform de
afspraak om elkaar goed te informeren en in samenwerking tot oplossingen te
komen, zijn de gemeente en de provincie op 18 januari ingelicht over de tijdelijke
verkeersmaatregelen.
2. Kunt u op de oorzaak van dit probleem ingaan?
2. De planologische besluitvorming rond de A73 is in 2004 gereed gekomen. Op
basis hiervan heeft de aanleg van de tunnel en toeleidende wegen een aanvang
genomen. De gevolgen van het latere Besluit aanvullende regels veiligheid
wegtunnels waren toen nog niet te overzien. Dit Besluit uit 2006 houdt in dat het
aantal rijstroken vlak voor en binnen de tunnels gelijk dient te zijn. De EU-richtlijn
hanteert hierbij als uitgangspunt dat er, voor een tunnel, op een afstand die
binnen 10 seconden wordt afgelegd geen in- of uitvoegbeweging mogelijk
moeten zijn.
Het voorgaande heeft eind 2006 aanleiding gegeven om een onderzoek in te
stellen naar de maatregelen die nodig zijn om de veiligheid van de tunnel op het
niveau van het eerder genoemde Besluit te brengen. In de samenloop van
wijziging van de regelgeving en ontwerp van de tunnel is verondersteld dat een
structurele oplossing met behulp van verkeersmaatregelen mogelijk zou zijn. Toen
duidelijk werd dat dit niet mogelijk was, is actie ondernomen om tot een
toekomstvaste oplossing te komen, namelijk het verleggen van de toerit. Voor
deze toekomstvaste oplossing is, gelet op een overgangsbepaling uit het Besluit,
tot uiterlijk 2014 de tijd. Op basis van bovenstaande heb ik Rijkswaterstaat
opgedragen zo snel als mogelijk deze oplossing te realiseren. Tot deze oplossing is
gerealiseerd, zal de huidige toerit worden gebruikt (inclusief de bijbehorende
verkeersmaatregelen), vanaf het moment van complete openstelling van de
tunnel. Dit betekent dat de huidige toerit nog zeker enige jaren zal worden
gebruikt.
In 2007 is op basis van dit onderzoek door RWS een voorkeursoptie uitgewerkt
voor de te treffen tijdelijke verkeersmaatregelen totdat de toerit verlegd zal zijn.
Daarmee wordt voldaan aan de eisen uit het Besluit uit 2006 en wordt de
verkeersafwikkeling zo min mogelijk beïnvloed. Deze voorkeursoplossing is eind
2007 uitgewerkt en wordt besproken met de Gemeente Roermond en de
provincie Limburg.
3. Kunt u uitleggen hoe het mogelijk is dat - terwijl de fout al was ontdekt - de afrit
toch is aangelegd?
3. Zie het antwoord op vraag 2.
4. Wie is verantwoordelijk voor deze fout?
4. Ik heb samen met de gemeente en de hulpdiensten de eindverantwoordelijkheid
dat deze tunnels verkeersveilig zijn én dat de toerit op kortst mogelijk termijn zal
voldoen aan alle uitgangspunten die inmiddels gelden. In lijn met deze
verantwoordelijkheid zijn verschillende acties ondernomen, zoals beschreven in
antwoord 2. Deze acties heb ik meer vaart gegeven met mijn opdracht aan RWS
om de toerit zo snel mogelijk aan te passen.
Daarnaast is uit het voorgaande duidelijk geworden dat bij grote planwijzigingen
en bij nieuwe regelgeving pro-actiever moet worden nagegaan of dit soort
wijzigingen gevolgen hebben voor lopende planstudies en de aanlegprojecten. Ik
heb RWS gevraagd dit in de projectaanpak en besturing te verankeren.
5. Is het waar dat bij volledige openstelling de afrit niet kan worden gebruikt wegens
het niet voldoen aan de eisen van de (nieuwe) wet tunnelveiligheid?
5. Nee, dat is niet correct. Na de definitieve openstelling kan de verkeersveiligheid
worden gewaarborgd met behulp van een aantal verkeersmaatregelen.
Momenteel wordt met de gemeente en provincie over een oplossing gesproken
die ervan uit gaat dat het verkeer vanaf de toerit naar de rechterrijstrook wordt
geleid. Het doorgaand verkeer wordt voor de toerit op de linkerrijstrook
samengevoegd. Op deze wijze vindt er geen samenvoeging van verkeersstromen
plaats op minder dan 10 seconden voor de tunnelingang en wordt dus aan de
eisen uit de regelgeving voldaan.
Wat de capaciteit betreft op de A73 is berekend dat, indien deze
verkeersmaatregelen worden getroffen, er de komende 3 à 4 jaar geen sprake zal
zijn van structurele verkeersafwikkelingsproblemen voor de noordelijke
tunnelmond. Voor de periode daarna komt de toekomstvaste aansluiting
beschikbaar waarvoor ik RWS de opdracht heb gegeven.
6. Als de afrit na volledige openstelling toch zou worden gebruikt, in hoeverre
ontstaat dan een situatie die onveilig is, c.q. onveiliger is dan in vergelijkbare
situaties bij andere tunnels?
6. Alle inspanningen zijn gericht op volledige openstelling inclusief openstelling van
de toerit. De verkeersveiligheid wordt eerst door middel van verkeersmaatregelen
gewaarborgd en vervolgens door fysieke aanpassing van de toerit.
7. Mocht de afrit inderdaad niet worden opengesteld, bij welke andere tunnels speelt
dan een vergelijkbaar probleem?
7. De toerit wordt opengesteld. Voor toekomstige tunnels wordt de nieuwe
wetgeving in het ontwerp meegenomen. Bij de bestaande tunnels wordt dit
nagegaan.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat