Ingezonden persbericht

Sterke verkopen op TEFAF Maastricht:

geen tekenen van teruggang kunstmarkt

Maastricht, zaterdag 8 maart 2008 - Met een recordaantal van 9.535 bezoekerrs zette de Private View op donderdagavond de toon voor TEFAF 2008. Dit aantal is 10% meer dan vorig jaar. Het evenement, uitsluitend voor genodigden, is allesbehalve enkel een sociaal gebeuren. Een aantal deelnemers, vooral in de secties Antiquiteiten & Objects d´Art en Moderne Kunst, beleefden hun drukste opening tot nu toe. De eerste drie dagen werden er goede zaken gedaan. Tot en met zaterdag trok de beurs circa 25.000 bezoekers. TEFAF is nog t/m zondag 16 maart in het MECC in Maastricht.

Dit keer zijn het niet de traditionele tulpen, maar 175.000 anemonen die de beursvloer opfleuren, bijna driekwart van het wereldaanbod aan anemonen in de eerste helft van maart. Op zaterdagmiddag meldde Maastricht/Aachen Airport 136 vluchten van privé-jets. Ben Janssens, voorzitter van de beurs, zei dat de respons van verzamelaars opvallend positief was, ondanks de verminderde stabiele economische situatie.

Oude meesters
De sectie Oude meesters biedt het beste wat op dit gebied nu te koop is. Een Amerikaanse verzamelaar kocht van Koetser Gallery (Zürich) een winterlandschap met figuren op het ijs van Hendrick Avercamp. De vraagprijs voor het schilderij, dat sinds 1950 in dezelfde collectie heeft gezeten, lag rond ¤1,6 miljoen. Johnny van Haeften (Londen) verkocht diverse schilderijen, waaronder Gezicht op de Haarlemmermeer met bliksemschicht bij storm, en Winterlandschao met de Kindermoord in Bethlehem van Pieter Breughel de Jonge. Het Nationaal Museum in Stockholm kocht bij David Tunick (New York) Alpenlandschap van Lambert Doomer. Een gezicht op Haarlem vanaf het Spaarne van Gerrit Berckheyde verwisselde bij Salomon Lilian (Amsterdam) voor meer dan ¤1 miljoen van eigenaar. Een verzamelaarr van impressionisten kocht voor rond ¤1,3 miljoen bij Noortman Master Paintings (Maastricht) Bateau de pêche arrivant vent arrière van Edouard Manet.

Moderne Kunst
Hauser & Wirth (Zürich, Londen) had een uitstekende opening. Zo ging een schilderij van Willem de Kooning voor rond $5 miljoen naar een Amerikaanse verzamelaar. The Magic Flame, een doek van Jackson Pollock, werd verkocht bij een vraagprijs van $8 miljoen. Galerie Thomas (München) draaide eveneens een goede beurs, mede door de verkoop van Two Women in White/Gardens in Dresden van de Duitse expressionist Ernst Ludwig Kirchner. Leslie Smith verkocht aan het Joods Historisch Museum van Max Lieberman een straatscène in de jodenbuurt in Amsterdam. Gallery Delaive (Amsterdam) verkocht voor ¤240.000 de kleiinste Picasso van de beurs, een gouache getiteld The photographer, evenals Manque de Communication, met 330 x 700 cm de grootste Karel Appel, vraagprijs ¤275.000.>

Antiquiteiten & Works of Art
In deze sectie werden op alle gebieden goede resultaten geboekt. Kunstkammer Georg Laue (München) verkocht uit de speciale expositie met 45 kunstkabinetjes uit de 16de-18de eeuw het meest bijzondere exemplaar, door Melchior Baumgartner in Augsburg rond 1650 gemaakt van ivoor, ebbenhout, email, zilver en halfedelsteen. Vanderven & Vanderven ('s-Hertogenbosch), specialist in Chinese toegepaste kunst, maakte een ongelooflijke opening mee en verkocht 44 voorwerpen, in prijs variërend van ¤1.000 tot ¤250.000. Eén verzamelaar nam er twaalf, waaronnder een ongewone fat lady. Succes boekte eveneens Aronson Antiquairs (Amsterdam). Deze specialist in Delfts aardewerk verkocht onder meer drie vroeg-Haarlemse schotels uit de collectie Fentener van Vlissingen. Een verzamelaar verwierf een paar zeldzame Hoppesteyn pelgrimsflessen voor ¤160..000. Een Amerikaan kocht van Wijermars Antiquairs (De Wijk) La Pudique, een terracottafiguur van Aristide Maillol uit 1900. Bij Somlo Antiques (Londen) bemachtigde een verzamelaar voor ¤20.000 een door Andy Warhol ontworpen horloge, dat, met een gezicht op New York als achtergrond, op vijf klokjes verschillende tijdzones aangeeft. Warhol zelf was een verwoed horlogeverzamelaar. Een zilveren theeservies van Josef Hoffmann, in opdracht gemaakt voor Adolf en Suzanne Stoclet in Brussel, ging van de stand van Yves Macaux (Brussel) naar Amerika.

Klassieke Oudheden & Egyptische kunst
Rupert Wace (Londen) verkocht een marmeren portret van de Romeinse keizerin Faustina, 2de eeuw. Het beeld was sinds de 19de eeuw in bezit van een verzamelaar in Zuid-Amerika. Gordian Weber (Keulen) vond een liefhebber voor een prachtige Romeinse torso van de Aphrodite Anadyomene uit de eerste eeuw. Kunsthandel Mieke Zilverberg (Amsterdam) verkocht haar meest bijzondere mummiemasker met gouden gezicht en ingelegde ogen.

Verluchte Manuscripten en zeldzame boeken
Een van de hoogtepunten in deze sectie is een getijdenboek, versierd met miniaturen van Simon Bening, de beroemdste verluchter uit het begin van de 16de eeuw in Brugge. Günther-Antiquariat (Hamburg) verkocht dit topstuk aan een Duitse verzamelaar.

TEFAF Showcase
Dankzij dit nieuwe initiatief kunnen jonge kunsthandelaren met de presentatie van hun collectie ervaring opdoen op TEFAF. Tegelijkertijd krijgen bezoekers een indruk van enkele van de meest veelbelovende jonge kunsthandelaren en antiquairs. Patrick Didier Claes uit Brussel, die etnografica brengt, boekte enorm succes door twaalf van de veertien objecten te verkopen. Ook de vintage foto's van Serge Plantureux (Parijs), de juwelen van Otto Jacob en de Japanse wapenrustingen die Robert Winter brengt, mochten rekenen op een warm onthaal.

AXA Art, hoofdsponsor van TEFAF
Kunstverzekeraar AXA Art toont op TEFAF kwetsbare kunstobjecten om te onderstrepen hoe belangrijk het is collecties te beschermen en preventief te conserveren. Voor verzamelaars die hierover advies willen hebben introduceert AXA Art in februari 2008 een online blog.