AutoRai

GM Hybridesysteem van de volgende generatie aangekondigd in Genève

(3/10/2008)
Als een nieuw essentieel onderdeel van zijn algemeen globaal beleid om het brandstofrendement te verbeteren en het olieverbruik en de uitstoot van CO2 te verlagen kondigde Rick Wagoner, CEO van General Motors, vorige week de tweede generatie van GMâs hybridesysteem aan, dat door een nieuwe, krachtigere lithium-ionaccu zal worden aangedreven.

Hitachi Vehicle Energy Ltd., een dochtermaatschappij van het in Tokio gevestigde Hitachi Ltd., zal een geavanceerde lithium-ionaccu leveren waarmee het GM hybridesysteem van de volgende generatie bijna driemaal krachtiger wordt dan het systeem dat het vervangt. Auto's en vrachtwagens zullen met het systeem hun algemeen brandstofverbruik naar verwachting tot 20 procent zien dalen, afhankelijk van motor en gebruik.

âDit nieuwe systeem is alweer een belangrijke stap voorwaarts in onze brede strategie om het brandstofverbruik en de uitstoot van voertuigen te verlagen,â zei Wagoner op de 78ste Internationale Auto Salon van Genève.

Het GM hybridesysteem van de volgende generatie bouwt voort op de succesvolle hybridetechnologie van riem-wisselstroomdynamo-starter, die op dit ogenblik wordt aangeboden in de Saturn Vue, Saturn Aura en Chevrolet Malibu. "Door deze beproefde technologie verder te ontwikkelen," zei Wagoner, "zal GM in staat zijn het GM hybridesysteem op een meer rendabele manier te produceren en ruimer aanwezig te zijn in GM's wereldwijde gamma."

âOm een reële gunstige impact te hebben op olieverbruik, olie-invoer en CO2-uitstoot, moeten de geavanceerde technologieën voldoende betaalbaar blijven om serievoertuigen aan te drijven,â zei hij. âWe zijn van plan om deze hybridetechnologie van de volgende generatie wereldwijd aan te bieden voor al onze merken en op alle markten, te beginnen met Noord-Amerika in 2010, en we verwachten dat we uiteindelijk meer dan 100.000 stuks per jaar aan de man zullen kunnen brengen.â

Het GM hybridesysteem van de volgende generatie zal een aanvulling vormen op het veelgeprezen Two-Mode hybridesysteem van GM als onderdeel van het gamma van geavanceerde krachtbronnen van de onderneming. Het Two-Mode hybridesysteem werd voor het eerst in 2007 toegepast in de Chevrolet Tahoe en de GMC Yukon en zal dit jaar worden aangeboden in de grote SUV Cadillac Escalade en de grote pick-ups Chevrolet Silverado en GMC Sierra. De eerste voorwielaangedreven toepassing van het Two-Mode hybridesysteem zal in de Saturn Vue Green Line in 2009 voor het eerst op de markt worden gebracht.

Dankzij het hoger vermogen van de lithium-ionaccu zal het GM hybridesysteem van de volgende generatie kunnen worden toegepast in een groot aantal wereldwijd aangeboden krachtbronnen, waaronder atmosferische motoren, nieuwe turbomotoren met hoog rendement, biobrandstofmotoren en dieselmotoren.

Deze technologie wordt aan het publiek voorgesteld in de Saab 9-X BioPower Hybrid concept-car, die nu zijn debuut maakt op de Auto Salon van Genève. De concept-Saab stoot slechts 117 g CO2/km uit met een verwacht gemiddeld benzineverbruik van slechts 4,9 l/100 km.

Het GM hybridesysteem van de volgende generatie optimaliseert het brandstofrendement en vermindert de uitstoot door:

⢠de motor in vrijloop uit te schakelen
⢠kortstondig op uitsluitend elektrische aandrijving over te schakelen
⢠met een krachtige elektromotor het motorrendement te verbeteren ⢠de brandstoftoevoer nog meer af te sluiten tijdens het vertragen ⢠regeneratief remmen te optimaliseren om meer energie terug te winnen
⢠de hybride accu op een intelligente wijze weer op te laden

Voor extra energiebesparing kan ook voor een geavanceerde 6-trapsautomaat worden gekozen, afhankelijk van het gebruik van het voertuig.

Het huidige GM hybridesysteem werd in 2006 voor het eerst op de markt gebracht met de Saturn Vue Green Line SUV, die in de VS de goedkoopste hybride SUV blijft met een aanbevolen verkoopprijs vanaf 25.995 dollar. Shanghai GM maakte in januari bekend dat de Buick LaCrosse Eco-Hybrid berline de eerste toepassing van het huidige GM hybridesysteem in de regio Azië-Stille Oceaan wordt.

Voor het einde van 2008 zal GM in Noord-Amerika acht en wereldwijd negen hybridemodellen aanbieden. Gedurende de volgende vier jaar zal GM 16 nieuwe hybridevoertuigen op de markt brengen.