11-03-2008
Volvo nipte winnaar RODI personenauto's 2007
BOVAG Autodealers roept Volvo voor het derde achtereenvolgende jaar
uit tot winnaar van het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI). De
voorsprong van Volvo is echter kleiner dan ooit. Met het
waarderingscijfer 7,8 bleef de Volvo-importeur zijn achtervolgers
slechts 0,1 punt voor. Lexus en Suzuki delen de tweede plaats met een
7,7. Gemiddeld gaven de merkdealers hun importeurs een 6,1 en dat is
gelijk aan 2006.
Algemene resultaten
Wat kan beter? Dealers zijn nog steeds niet tevreden over hoogte van
marges en bonussen op de verkoop van nieuwe autos. Nieuw in de top 3
van verbeterpunten zijn het vaststellen van de doelstellingen met de
importeur en de voorraadverdeling van uitlopende/overtollige modellen.
Wat is goed? Net als vorig jaar zijn de dealers nog steeds het meest
tevreden over de staat van nieuwe autos bij aflevering, de
bereikbaarheid via e-mail/internet en de bestelprocedure van
onderdelen.
De meest bemoedigende ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar zijn
de kosten van technische opleidingen/trainingen, ondersteuning door
middel van het gebruikte wagenprogramma en
reclame/verkoopondersteuning. De grootste achteruitgang in waardering
zien we bij de snelheid in afhandeling van garantieclaims, de
levertijd van onderdelen en de bestelprocedure van onderdelen.
Content merkwebsites
Dit jaar is voor het eerst een stelling opgenomen waarmee dealers hun
tevredenheid over de inhoud van de merkwebsite van de importeur
kenbaar konden maken. De inhoud van deze site kunnen dealers gebruiken
als vulling voor hun eigen website. Gezien het relatief lage
waarderingscijfer van 6,1 legt dit onderwerp een duidelijk
aandachtspunt tussen dealers en importeurs bloot.
Resultaten merken
Volvo staat dit jaar wederom op de eerste plaats, met een gemiddeld
waarderingscijfer van 7,8. Op de gedeelde tweede plaats staan
nieuwkomer Lexus en stijger Suzuki, die beide een 7,7 scoren. Een
eervolle vermelding is er voor Mercedes-Benz, het merk dat met de
vierde plaats liefst achttien (!) posities hoger staat dan in 2006.
Nissan (3,9) is het eerste merk in de geschiedenis van RODI dat onder
de 4 eindigt. In totaal gaan zeventien merken er in de algemene
waardering op vooruit en dertien merken erop achteruit.
RODI personenautos
Het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) is een onderzoek van
BOVAG Autodealers dat sinds 1987 wordt uitgevoerd. Alle vestigingen
van importeurscontractanten met een sales en/of aftersalescontract,
aangesloten bij BOVAG, worden benaderd middels een schriftelijke
enquête. In 2007 hebben in totaal 1.471 dealers meegewerkt, wat een
algehele respons heeft opgeleverd van 43,4 procent, dat is hoger dan
vorig jaar (42,2 procent). De uitkomsten van RODI leveren goede
aanknopingspunten voor verbetering van de relatie tussen dealer en
importeur.
Bron: Persbericht BOVAG Autodealers
Datum: 11-03-2008
BOVAG