BOVAG

11-03-2008
Volvo nipte winnaar RODI personenauto's 2007

BOVAG Autodealers roept Volvo voor het derde achtereenvolgende jaar uit tot winnaar van het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI). De voorsprong van Volvo is echter kleiner dan ooit. Met het waarderingscijfer 7,8 bleef de Volvo-importeur zijn achtervolgers slechts 0,1 punt voor. Lexus en Suzuki delen de tweede plaats met een 7,7. Gemiddeld gaven de merkdealers hun importeurs een 6,1 en dat is gelijk aan 2006.

Algemene resultaten
Wat kan beter? Dealers zijn nog steeds niet tevreden over hoogte van marges en bonussen op de verkoop van nieuwe autos. Nieuw in de top 3 van verbeterpunten zijn het vaststellen van de doelstellingen met de importeur en de voorraadverdeling van uitlopende/overtollige modellen.

Wat is goed? Net als vorig jaar zijn de dealers nog steeds het meest tevreden over de staat van nieuwe autos bij aflevering, de bereikbaarheid via e-mail/internet en de bestelprocedure van onderdelen.
De meest bemoedigende ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar zijn de kosten van technische opleidingen/trainingen, ondersteuning door middel van het gebruikte wagenprogramma en
reclame/verkoopondersteuning. De grootste achteruitgang in waardering zien we bij de snelheid in afhandeling van garantieclaims, de levertijd van onderdelen en de bestelprocedure van onderdelen.

Content merkwebsites
Dit jaar is voor het eerst een stelling opgenomen waarmee dealers hun tevredenheid over de inhoud van de merkwebsite van de importeur kenbaar konden maken. De inhoud van deze site kunnen dealers gebruiken als vulling voor hun eigen website. Gezien het relatief lage waarderingscijfer van 6,1 legt dit onderwerp een duidelijk aandachtspunt tussen dealers en importeurs bloot.

Resultaten merken
Volvo staat dit jaar wederom op de eerste plaats, met een gemiddeld waarderingscijfer van 7,8. Op de gedeelde tweede plaats staan nieuwkomer Lexus en stijger Suzuki, die beide een 7,7 scoren. Een eervolle vermelding is er voor Mercedes-Benz, het merk dat met de vierde plaats liefst achttien (!) posities hoger staat dan in 2006. Nissan (3,9) is het eerste merk in de geschiedenis van RODI dat onder de 4 eindigt. In totaal gaan zeventien merken er in de algemene waardering op vooruit en dertien merken erop achteruit.

RODI personenautos
Het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) is een onderzoek van BOVAG Autodealers dat sinds 1987 wordt uitgevoerd. Alle vestigingen van importeurscontractanten met een sales en/of aftersalescontract, aangesloten bij BOVAG, worden benaderd middels een schriftelijke enquête. In 2007 hebben in totaal 1.471 dealers meegewerkt, wat een algehele respons heeft opgeleverd van 43,4 procent, dat is hoger dan vorig jaar (42,2 procent). De uitkomsten van RODI leveren goede aanknopingspunten voor verbetering van de relatie tussen dealer en importeur.
Bron: Persbericht BOVAG Autodealers
Datum: 11-03-2008