Ingezonden persbericht


Persbericht

Centrale Lotto computer functioneert goed

Rijswijk, 11 maart - Een oneffenheid in de software van het servicesysteem van De Lotto was er de oorzaak van dat De Lotto dit weekend helaas mevrouw Annie Brouwer uit Purmerend niet kon feliciteren als nieuwe Lotto-miljonair. De centrale computer werkte correct die gaf wel de juiste getallenreeks.

Zaterdagavond leefde zij twee uur in de veronderstelling dat zij een miljoen had gewonnen. Rond half acht vulde zij op internet de Lotto reeks getallen in van haar lot. Als trekkingsuitslag verscheen 6 maal het getal 33 op het scherm met daaronder de mededeling dat zij winnaar was van een miljoen. Om half tien - het moment waarop de trekkingsuitslag officieel bekend wordt - werd duidelijk dat zij met haar lot geen prijs had gewonnen.

De oorzaak van de fout zat in het servicesysteem dat De Lotto aanbiedt aan haar spelers. Deze service staat overigens los van het centrale computersysteem van De Lotto. De moedercomputer is heilig en wordt jaarlijks door een externe partij gecontroleerd om te voldoen aan de eisen van de overheid. Die controle is net nog uitgevoerd en bleek 100% betrouwbaar. Daarnaast biedt De Lotto haar spelers een extra service aan om snel via internet te kunnen zien of zij een prijs hebben gewonnen. Daar is afgelopen weekend iets misgegaan. Directeur Tjeerd Veenstra van De Lotto: 'een heel vervelend voorval. De oorzaak zit in de omvangrijke aanpassing die afgelopen weekend is doorgevoerd in ons prijzensysteem. Het startbedrag van de Jackpot is verhoogd en kan nu oplopen tot 30 miljoen euro. Ook de wekelijkse verhoging van de Jackpot - als hij niet valt - is aangepast en stijgt nu wekelijks sneller. In de moedercomputer werden alle gegevens correct verwerkt. Deze mevrouw is - hoe onfortuinlijk ook - helaas dit weekend tegen een oneffenheid in de software van het informatiesysteem van de spelers aangelopen. Onze technici zijn er onmiddellijk mee aan de slag gegaan en het probleem is inmiddels verholpen. We hebben deze mevrouw uitgenodigd bij ons op kantoor en zullen haar teleurstelling op gepaste wijze compenseren.'

De Lotto adviseert alle spelers die een lot in de winkel kopen altijd weer naar de Lotto-winkelier terug te gaan om te kijken of zij een prijs hebben gewonnen. Als er een prijs is gevallen op de getallenreeks, krijgen zij een prijsbewijs waarmee zij bij De Lotto hun prijs kunnen incasseren.


- Einde bericht -

Nadere informatie:

De Lotto
Dianthe Robers, manager marketing PR
Telefoon: 06-29292498