Controle op bijstandsfraude bij specifieke groep klanten
Om fraude met uitkeringen zo goed mogelijk te voorkomen en te
bestrijden voert de gemeente risicogroepenbeleid. Dit houdt in dat bij
klanten die tot een zogenaamde risicogroep behoren extra gecontroleerd
wordt of zij wel terecht een uitkering ontvangen. Op grond van dit
beleid gaat
de afdeling Sociale Zaken vanaf maart 2008 intensief onderzoek
uitvoeren naar de rechtmatigheid van de uitkering bij klanten met
inkomsten uit parttime werk. Er wordt vooral gecontroleerd of de door
de klant opgegeven uren en inkomsten kloppen met de feitelijk gewerkte
uren en ontvangen inkomsten. Ook wordt er bij elke klant beoordeeld of
hij/zij mogelijkheden heeft om (eventueel bij de zelfde werkgever)
meer te werken of op een andere wijze uit te stromen naar regulier
werk. Daarbij kan een specifiek traject of een loonkostensubsidie aan
de orde zijn.
Als daartoe aanleiding is krijgt de klant de verplichting om een
registratie bij te houden van de gewerkte uren. Ook kunnen controles
op de werkplek worden uitgevoerd.
De betreffende klanten ontvangen hierover binnenkort een brief van
Sociale Zaken.
Melden van fraude met bijstandsuitkering
Als u denkt dat iemand fraudeert met een bijstandsuitkering, kunt u
een brief sturen aan de Taakgroep Bijzonder Onderzoek van de afdeling
Sociale Zaken, Postbus 133, 2900 AC Capelle aan den IJssel. Ook kunt u
elke werkdag rechtstreeks bellen met deze taakgroep op tel: 2848406.
Indien u dit wenst, kunt u uw melding anoniem doen. Uw informatie
wordt zeer zorgvuldig en strikt vertrouwelijk behandeld.
Meer informatie
Indien u nog vragen heeft, kunt u op werkdagen tussen 8.00 en 12.00
uur contact opnemen met de informatielijn van de afdeling Sociale
Zaken, tel: 2848457.
Gemeente Capelle a/d IJssel