Gemeente Eersel


Gemeente Eersel werkt aan vermindering en vereenvoudiging regelgeving

Ondernemers geen uittreksel KvK meer nodig bij vergunningaanvragen

In het project `Vermindering/vereenvoudiging van regelgeving' wordt gewerkt aan verlaging van administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Een aanzienlijk deel van administratieve lasten wordt veroorzaakt door de indieningsvereisten, dus de papieren die nodig zijn voor het aanvragen van bijvoorbeeld een vergunning. Het uittreksel van de Kamer van Koophandel (KvK) is zo'n indieningsvereiste waarvan de kosten voor de ondernemer ongeveer EUR 50,-- bedragen (het bedrag bestaat deels uit kosten voor het fysieke uittreksel, maar vooral uit uren die een ondernemer besteedt aan het `regelen' ervan). Het college van de gemeente Eersel heeft op 4 maart 2008 besloten, dat bij vergunningaanvragen voortaan geen uittreksel van de KvK meer wordt gevraagd aan ondernemers, maar dat deze gegevens bij de gemeente zelf worden ingezien in het electronische HandelsRegister (HR online) van de KvK. Hierdoor zullen de administratieve lasten voor ondernemers dalen en beschikt de gemeente voortaan ook altijd over de meest actuele gegevens.