SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08


Persbericht SERV

Ondern. zkt. ondern. (kl/gr, pr/s pr) met goede praktijk ontwikkeling/beheer competenties

Brussel, 11 maart 2008

De SERV zoekt 101 goede praktijken van competentieontwikkeling en beheer. Competenties zijn immers essentieel in de arbeidsmarkt van vandaag en onontbeerlijk in die van morgen. Door de goede voorbeelden te delen kunnen ondernemingen elkaar helpen en inspireren. Als de praktijk door de SERV weerhouden wordt, krijgt hij ondermeer aandacht op het VIA-atelier Talent van 16 mei. Op de website http://www.serv.be/goedevoorbeelden staat een folder en een invulformulier.

Of de onderneming groot (gr) of eerder klein (kl) is, of actief in de profit (pr) of de social profit (s pr) speelt geen rol. De SERV zoekt voorbeelden die aan drie voorwaarden voldoen. Ten eerste moet het uiteraard gaan om competentieontwikkeling of competentiebeheer. Ten tweede moet de praktijk ontstaan zijn uit een moderne sociale dialoog tussen werkgever en werknemers en/of hun vertegenwoordigers, en dit tot voldoening van beide partijen. Dit kan bijvoorbeeld via het wettelijke gestructureerde sociaal overleg. Ten derde moet het voorbeeld inspirerend en vernieuwend zijn. De SERV zoekt voorbeelden waarvan anderen iets kunnen leren.

Als de praktijk door de SERV weerhouden wordt, krijgt de onderneming heel wat aandacht. Er komt een vermelding op de SERV-website, in het SERV-bericht en in de publicaties van de sociale partners. Wie voor 1 mei 2008 een voorbeeld indient en geselecteerd wordt, krijgt bovendien aandacht op het atelier Talent, dat op 16 mei 2008 plaatsvindt in het kader van Vlaanderen in Actie (VIA).

De Vlaamse Regering en de Vlaamse sociale partners onderschreven in het voorjaar van 2007 de Competentieagenda 2010. Het verzamelen van goede voorbeelden van competentieontwikkeling en competentiebeleid in ondernemingen is één van de engagementen van de sociale partners in de CA 2010.

De demografische evoluties en de economische conjunctuur maken het noodzakelijk dat meer mensen aan de slag gaan en aan de slag blijven. Het ontwikkelen en beheren van de competenties zijn hierbij cruciaal. Kennis en kunde zijn onschatbaar voor een onderneming. Daarom maken heel wat ondernemingen werk van het ontwikkelen en het beheren van de competenties van hun medewerkers. Daarbij gebruiken zij soms nieuwe en innoverende systemen en methodieken.

Omdat ondernemingen het best leren van andere ondernemingen, vraagt de SERV nu de onderneming de goede praktijken te delen en zo anderen te helpen. Maar ook zich door anderen te laten helpen, inspireren. De sociale partners zijn immers overtuigd dat ondernemingen heel wat van elkaar kunnen leren. Door te delen ontstaat een schat aan ervaringen voor de verdere uitbouw van het competentiebeleid.

Meer informatie vindt u op www.serv.be/goedevoorbeelden. Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be

SERV l Wetstraat 34-36 l 1040 Brussel l Tel: 02.20.90.111 l Fax: 02.21.77.008 l serv@serv.be l www.serv.be