Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Brief aan de Tweede Kamer over verloop cao-overleg sector
Politie
11 maart 2008
Op 27 februari 2008 heeft een spoeddebat plaatsgevonden met betrekking
tot de cao-ontwikkelingen in de sector Politie. In dit debat heb ik de
Kamer toegezegd nadere schriftelijke informatie te verstrekken in
relatie tot aldaar besproken onderwerpen waaronder de CPB-rapportage.
Behalve dat ik met deze brief u de toegezegde informatie aanreik, wil
ik u informeren over het verloop van het cao-overleg op 7 maart 2008.
Verloop cao-overleg van 7 maart 2008
Het bemiddelingsresultaat van 13 februari jl. (te Doorn) is door drie
vakorganisaties afgewezen. Ik heb daarbij een beroep gedaan op de
wederzijdse verantwoordelijkheid. Vasthouden aan het eindbod, waarvoor
vanuit de optiek van mijn onderhandelingspositie goede argumenten
waren, zou onvermijdelijk tot langdurige en zwaardere acties hebben
geleid. Acties waarmee de samenleving niet is gediend en die naar mijn
overtuiging zeer schadelijk zijn voor het imago en gezag van de
politie. Ik heb de vakbonden gewezen op de gemeenschappelijke
verantwoordelijkheid die partijen in deze dragen. Ook de vakbonden
zullen een aanzienlijke beweging moeten maken ten opzichte van de
actiedoelen.
Om de hier voor geschetste situatie te voorkomen heb ik aangegeven
bereid te zijn nog een ultieme beweging te maken mits dit zou leiden
tot een akkoord dat door de vakbonden positief aan de leden zou worden
voorgelegd.
In de loop van het overleg die avond heb ik informeel de kaders
geschetst waarlangs dit resultaat naar mijn mening bereikt kan worden.
Deze kaders waren gebaseerd op een raadpleging van de individuele
bonden afzonderlijk die avond.
Zoals u inmiddels via de media heeft kunnen vernemen hield het door
mij geschetste mogelijke onderhandelaarsakkoord op 7 maart jongstleden
de volgende verbetering ten opzichte van het bemiddelingsresultaat in:
- naast de al geboden loonstijging van 3,5% in 2008 en 3,3% in 2009,
een loonstijging voor iedereen van 3,25% in 2010.
- 2,2% van de loonsom in 2010 voor het waarderen van politiespecifieke
verzwarende elementen via een nieuw
functiewaarderingssysteem/functiehuis. 1% van deze ruimte door middel
van inverdieneffecten te realiseren.
- voor iedereen een bruto toelage van 1200 euro per jaar voor alle
politieambtenaren in 2008 en van 600 euro in 2009, naast de al geboden
brutotoelages van 1200 euro en 600 euro tot en met schaal 9 in 2008
respectievelijk 2009.
Totale kosten van dit voorstel zijn 350 miljoen structureel en 220
miljoen incidenteel. Ter vergelijking de kosten van het
bemiddelingsresultaat (Doorn): 320 miljoen structureel en 80 miljoen
incidenteel.
De bonden zagen geen mogelijkheden om binnen deze kaders tot een
akkoord te komen. Zij hebben vervolgens een gezamenlijk eisenpakket
geformuleerd. De meerlasten daarvan bedragen meer dan 100 miljoen euro
structureel ten opzichte van de door mij geschetste uiterste kaders.
Deze kloof, tegen de achtergrond van het door twee vakbonden gestelde
ultimatum, heeft ertoe geleid dat het overleg is gestrand.
Partijen zijn uit elkaar gegaan. De vakorganisaties hebben
aangekondigd acties te voeren. Ik zal de inhoud van de acties
nauwlettend (laten) volgen en waar nodig en mogelijk rechterlijke
maatregelen daartegen inroepen.
Naar mijn mening heb ik hiermee alles gedaan om tot een oplossing te
komen. Ik ben nog steeds bereid om langs de door mij geschetste lijnen
tot een akkoord te komen, waarbij binnen het pakket en de budgettaire
kaders een zekere uitruil bespreekbaar is.
Voor de goede orde merk ik op dat door mij geen nieuw bod is gedaan.
Uitgangspositie voor de onderhandelingen is mijn eindbod van 13
februari 2008.
Rapportage Centraal Planbureau
Op mijn verzoek heeft het CPB de inkomensgevolgen van het formele
eindbod van 13 februari jl. in beeld gebracht. Ik voeg de rapportage
hierbij.
De analyse van het CPB is overigens uitgebreider dan de eerder door
BZK gepresenteerde berekeningen. BZK heeft enkel het effect van de
loonheffing meegenomen. De CPB analyse is uitgebreider en preciezer en
sluit aan bij de systematiek van de koopkrachtplaatjes. Naast het
effect van de loonheffing zijn ook de effecten van de premies voor
sociale zekerheid, zorg en pensioen meegenomen. Hierdoor treden er
verschillen op tussen de CPB en de BZK berekeningen. Hoewel de
berekeningswijze van CPB en BZK niet helemaal met elkaar vergelijkbaar
zijn, resteert wel het beeld dat over de hele periode de CPB cijfers
over de gehele linie beter uitvallen dan BZK eerder had aangegeven.
Het CPB constateert bovendien dat het nominaal beschikbare inkomen van
politieambtenaren in de schalen 5 tot en met 11 zich ruwweg tussen
modaal en 2 keer modaal bevindt.
Inkomensgevolgen eindbod
Het CPB concludeert dat met het eindbod politiemensen in de jaren 2008
en 2009 er ruwweg 100 tot 200 euro netto per maand bij krijgen ten
opzichte van 2007. Dit is nog exclusief de 3,25% in 2010 die in het
eindbod was gereserveerd voor het nieuwe loon- en functiegebouw, en
waarvan het CPB - door onzekerheid over belasting- en premietarieven
in 2010 en de onzekere verdeling over de schalen - geen uitspraak kan
doen. Door de eenmalige uitkeringen in 2008 en 2009 wordt een groot
deel van deze loonsstijging `naar voren getrokken'.
Loonstrookjes politie niet direct vergelijkbaar
Daarnaast concludeert het CPB dat de loonstrookjes van de politie niet
zonder meer vergeleken kunnen worden met werknemers in andere
sectoren, aangezien bij de politie bijvoorbeeld de betaling van de
door de werknemer te betalen ziektekostenpremie (zowel de wettelijke
nominale premie als de aanvullende verzekering) via de
salarisadministratie loopt en daarmee het netto bedrag op de
loonstrook beïnvloedt. Daarnaast kent de sector politie bijvoorbeeld
een hogere eindejaarsuitkering dan gemiddeld in vergelijkbare sectoren
bestaat, een werkweek van standaard 36 uur terwijl 38 uur in de
marktsector meer gebruikelijk is en ruime mogelijkheden om vervroegd
te stoppen met werken. Om een goede vergelijking van de huidige
inkomenspositie van de politie met andere sectoren te kunnen maken
moet daarom bij het nettobedrag op de loonstrook, naast de
ziektekostenpremie(s), zo'n 150 euro netto per maand bij de lage
schalen tot 400 euro netto bij de hoge schalen worden opgeteld.
Aanvullende informatie toegezegd in het spoeddebat
In het spoeddebat heb ik toegezegd aan u te verstrekken:
- Het rapport van het bureau Eprom Organisatie Adviseurs dat onderzoek
heeft gedaan naar de kwaliteit van het functiewaarderingssysteem van
de sector Politie. Dit gaat hierbij.
- Een exemplaar van de brief waarin de heer Schouwenaars,
korpsbeheerder van het regiokorps Zeeland, heeft aangegeven zich niet
te scharen achter de opvatting van de heer Cohen over het formele
eindbod.
Ik verkeerde in de veronderstelling deze brief zelf te hebben
ontvangen. Het gaat echter om een brief die door de heer Schouwenaars
is verzonden aan de voorzitter van de ACP regio Zeeland. Ik beschik
niet over deze brief.
DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,
Mevrouw dr. G. ter Horst
Bestanden
* Onderzoeksrapport actualisatie Fuwa Pol 2007 | Pdf-icoon
Pdf-bestand
* CPB rapportage Inkomenseffecten van het eindbod voor de
politie-cao | Pdf-icoon Pdf-bestand
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties