Ingezonden persbericht


Persbericht

Gemeente Groningen beter bereikbaar door chat

Groningen, 12 maart 2008 - Op de website van de gemeente Groningen is het mogelijk om vragen te stellen via chat. Hiermee is Groningen één van de eerste gemeenten in Nederland. Momenteel maken gemiddeld 70 Groningers per dag gebruik van deze mogelijkheid. Een uitkomst voor bijvoorbeeld drukbezette, werkende mensen, vindt de gemeente. De websitebezoekers zijn ook positief. Leverancier LiveCom ziet de vraag naar chat bij gemeenten steeds verder toenemen.

Op websites van grote gemeenten staat zeer veel informatie en de gezochte informatie is soms moeilijk te vinden. Door gebruik te maken van chat kunnen bezoekers rechtstreeks doorgestuurd worden naar de juiste pagina. Ook voor andere vragen is de chat een goede oplossing.

Jetta Post werkt als projectleider voor de gemeente Groningen en is in die hoedanigheid medeverantwoordelijk voor het verbeteren van de dienstverlening en bereikbaarheid. De chattoepassing is één van haar speerpunten. "Het is een laagdrempelige manier om contact te leggen", zegt Post. "Eén muisklik is al genoeg. Bij chatten is er sprake van direct één-op-één contact, waardoor het erg lijkt op verbale communicatie. Chatten is toegankelijk, gemakkelijk en verbluffend eenvoudig. Bovendien is dit communicatiekanaal bij uitstek geschikt voor doven en slechthorenden."

Post vervolgt: "Wat ik persoonlijk goed vind aan chatten, is dat de respons veel sneller is dan bij bijvoorbeeld e-mail. E-mail wordt vaak pas na een paar dagen beantwoord. Bij een brief duurt het nog veel langer. In het geval van chatten krijgt een klant altijd direct een antwoord. Dat krijgt een klant overigens ook als hij telefonisch contact met ons opneemt, maar dat kost geld en chatten is gratis!"

De meeste chatgesprekken worden 's ochtends gevoerd en de meeste vragen gaan over burgerzaken. Van de gebruikers zou 82 procent een volgende keer weer gebruik willen maken van de chat. Eén gebruiker reageert op de vraag naar zijn ervaring met de chat: "Super goed. Ik kon zelf even iets niet vinden. Ik kreeg snel een reactie en vond wat ik zocht."

Leverancier LiveCom vindt de chatapplicatie uitermate geschikt voor gemeenten. "Gemeenten hebben vaak nog een ambtelijk imago. Je gaat er van tevoren al van uit dat het lang gaat duren. De chat bewijst het tegendeel. Je krijgt snel antwoord op je vraag en je kan het gewoon tijdens je werk doen. Simpeler kan niet", aldus directeur Floris van der Veen.

De chat is te bekijken op: https://eloket.groningen.nl/do/portal

Over de gemeente Groningen

De gemeente Groningen is een toonaangevende middelgrote gemeente, die met haar tijd mee wil gaan en wil voldoen aan de wensen en behoeften van burgers. De gemeente wil in 2010 de publieke dienstverlening vanuit het perspectief van de burger vormgegeven hebben en meer kwaliteit en maatwerk bieden. Zo kunnen mensen straks bij alle loketten een aantal basisproducten en -diensten krijgen, waardoor ze niet langer van het spreekwoordelijke 'kastje naar de muur' hoeven te rennen. Het telefonische contact wordt vergemakkelijkt door het verminderen van het aantal telefoonnummers. Daarnaast wil de gemeente nog beter op de behoefte van de burger inspelen door de moderne communicatiekanalen zoals e-mail en het eLoket, voortdurend door te ontwikkelen en uit te breiden. Het aanbieden van een chatservice maakt deel uit van deze ontwikkelingen.

Over LiveCom

LiveCom is in Nederland marktleider op het gebied van live (klant)communicatie en online conversie oplossingen. De conversieoplossingen maken het voor bedrijven mogelijk om online bezoekers te identificeren en pro-actief te benaderen en daarmee de verkoop, de klanttevredenheid en het vertrouwen te verbeteren terwijl gelijktijdig kosten worden bespaard. Klanten waaronder ABN Amro, ANWB, Interpolis, Fortis ASR, OHRA, Postbank en Wehkamp hebben de LiveCom producten en oplossingen geïmplementeerd om het rendement van hun marketing en e-commerce investeringen sterk te verhogen.

De oplossingen van LiveCom kenmerken zich door een gebruiksvriendelijke, volledig web based gebruikers interface en een hoge toegankelijkheid, stabiliteit en betrouwbaarheid. Zo biedt LiveCom de enige live business chat toepassing die iedereen zonder plugins kan gebruiken. Het brede aanbod van verschillende communicatiekanalen en optionele modules zoals video- en spraakcommunicatie, het delen van webformulieren en webpagina's, het meten van bezoekerconversies en integraties met bestaande e-commerce en CRM toepassingen maakt de propositie van LiveCom uniek. Voor meer informatie, zie www.livecom.net.