Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht/Amsterdam, 12 maart 2008

Autonome groei van thuismarkten essentieel voor winst banken

Simulatie van World Retail Banking (WRB) Report 2008 toont mogelijke daling nettowinst tot 36% tegen 2017

De financiële dienstverlening is een nieuwe fase van hevige concurrentie in langzaam groeiende markten ingegaan. Willen banken de groei van de afgelopen vijf jaar kunnen voeden, dan zullen zij hier adequaat en effectief op moeten inspelen. Met een wereldwijde nettowinst van 1,28 miljard euro in 2006 en een verwachte winst van 1,9 miljard tegen 2017, is voor banken het retailsucces op de thuismarkt essentieel voor de handhaving van hun positie en uitbreiding. Volgens het jaarlijkse World Retail Banking Report dat vandaag door Capgemini, ING en EFMA (European Financial Management and Marketing Association) voor de vijfde keer wordt uitgegeven, zullen banken hun distributiestrategieën moeten vernieuwen om zo een stijging van de retailomzet op hun thuismarkt te realiseren en winstdaling te vermijden.

Door strengere voorschriften voor fusies en overnames, veeleisende aandeelhouders, flexibele technologieën en nieuwe marktspelers neemt de concurrentie toe en moeten de prijzen vaak zakken. Deze structurele veranderingen tarten ook de traditionele retail banking-strategieën, die daardoor gedwongen aangepast moeten worden. Tot nu toe is de retailomzet op de thuismarkt van veel van 's werelds vooraanstaande banken in de afgelopen vijf jaar sneller toegenomen dan de kosten, waardoor de baten- en lastenverhouding aanzienlijk is verbeterd.

"Het rapport formuleert vier kernactiviteiten die het zo effectief mogelijk realiseren van een winstgevende autonome groei van de thuismarkt voor banken mogelijk heeft gemaakt", aldus Bertrand Lavayssière, managing director Global Financial Services van Capgemini. "Wat vooral opvalt is dat de meerderheid van de grote banken zich op een (of meerdere) van deze vier benaderingen hebben gericht om concurrentievoordeel te behalen, door een combinatie van een snelle time-to-market, innovatie en een nauwe relatie met lokale klanten, door multi- channelintegratie en -optimalisatie te bieden, de verkoopproductiviteit te verhogen door bankfilialen

PERSBERICHT

dynamisch aan te sturen, of een multi-brand portfolio te voeren om voor elk marktsegment aantrekkelijke waardeproposities te creëren". Zo is in Frankrijk Crédit Mutuel-CIC hierin geslaagd door eerder dan de concurrentie innovatieve producten aan te bieden in combinatie met een goed klantenbeheer, en in Nederland heeft ING met succes een geïntegreerde multi-channelstrategie met de nadruk op internet toegepast. Het Spaanse La Caïxa heeft de productiviteitsuitdaging succesvol aangepakt door filialen om te zetten in een fijnmazig netwerk van kleine verkooppunten, en de merkportfoliostrategie van HBOS (Halifax en Bank of Scotland) is een uitstekend voorbeeld van hoe een klantenbasis ontwikkeld en uitgebreid kan worden, zonder bestaande klanten van zich te vervreemden.

Managers van 52 banken in 15 landen lieten weten dat zij deze vier pijlers gaan toepassen om toekomstige groei te faciliteren. Maar ook banken die al sterke klantrelaties hebben opgebouwd moeten hun distributiestrategieën vernieuwen, om zo in de huidige verzadigde en langzaam groeiende thuismarkten autonome groei te realiseren. Uit simulatiemodellen met sterkere concurrentie in acht grote Europese landen blijkt dat banken tegen 2017 tot 36% van hun voorziene nettowinst zouden kunnen verliezen. Tegen deze achtergrond komt het onderzoek met drie strategieën om groei te realiseren buiten het traditionele retailmodel om, en om in een steeds sterker concurrerende markt alsnog winst te behalen.

"Banken moeten tegenwoordig diversifiëren om groei te bestendigen",aldus Patrick Desmarès, secretaris-generaal van EFMA. "De `Better Sell-strategie', die meer doelgerichte waardeproposities voorstelt, de `Larger Offer-strategie', die het pakket uitbreidt met niet-financiële producten en alternatieve diensten en `Indirect Business-modellen', waarin de afzet via andere distributeurs centraal staat, zijn het meest winstgevend gebleken.

Voorbeelden van bedrijven die de `Better Sell-strategie' hebben toegepast zijn USAA (United Services Automobile Association) die zich richt op de militaire gemeenschap in Amerika, en Boursorama Banque in Frankrijk die self-directed klanten bedient via een winstgevend, voordelig internetaanbod. Deutsche Bank is een voorbeeld van een bank die een `Larger Offer-strategie' toepast en in hun Q110-kantoren een scala aan dagelijkse producten en diensten biedt, van kwaliteitseten tot kinderoppas. Virgin Money, ten slotte, is een succesvol voorbeeld van een nieuwe speler op de markt die met een `Indirect Business-model' werkt en disintermediair handelt. Dit bedrijf slaat een stap in

PERSBERICHT

de keten over door gevestigde merken te gebruiken voor de verkoop van financiële producten. Door financiële producten door dergelijke spelers te laten verkopen, verdienen banken hier op hun beurt ook aan. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van verschillende businessmodellen uit het rapport die een potentiële meerwaarde kunnen hebben voor traditionele retailbanken die streven naar groei op de hogere inkomensmarkt.

Felix Potvliege, hoofd Strategy & Business, Development of Retail Banking bij ING Groep concludeert: "De best presterende ondernemingen zullen gebruik gaan maken van een combinatie van verschillende businessmodellen om zo de volgende fase in retail banking vorm te geven. Wat voorheen van invloed was op de bedrijfsprestaties zal opnieuw afgestemd en gerangschikt moeten worden om in deze nieuwe context te passen."

World Retail Banking Report 2008
Het vijfde, jaarlijkse World Retail Banking Report is gezamenlijk opgesteld door Capgemini, EFMA en ING, en richt zich op retail banking-thuismarkten. Het rapport verkent de middelen die 's werelds vooraanstaande banken hebben toegepast en het analyseert alternatieve distributiestrategieën die autonome groei kunnen realiseren in verzadigde en langzaam groeiende thuismarkten. De bevindingen zijn gebaseerd op interne analyses en diepte-interviews met 52 bankmanagers in 15 landen. Bovendien biedt het rapport een uitgebreide tariefanalyse van retailbanken in Europa, Noord- Amerika en Zuidoost-Azië, op basis van verzamelde gegevens van 194 banken in 126 landen. Voor een exemplaar van het World Retail Banking Report 2008: www.capgemini.com/wrbr08.

EINDE PERSBERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren. Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.

Over ING

PERSBERICHT

ING is een van oorsprong Nederlandse, wereldwijd actieve financiële instelling die bankdiensten, verzekeringen en diensten voor vermogensbeheer levert aan ruim 60 miljoen particulieren, bedrijven en instellingen in meer dan 50 landen. ING bestaat uit een brede groep toonaangevende bedrijven, die hun klanten steeds vaker onder de merknaam ING tegemoet treden. Het veelzijdige personeelsbestand omvat circa 120.000 mensen. Voor meer informatie www.ing.com. Over EFMA (European Financial Management and Marketing Association) EFMA is de belangrijkste organisatie van banken, verzekeringsmaatschappijen en financiële instellingen in Europa. Op een not-for-profit basis bevordert EFMA innovatie en best practices op de retailmarkt voor financiële producten door het debat onder de actoren te stimuleren, ondersteund door een uitgebreid pakket aan informatieservices en ruime gelegenheid voor rechtstreekse contacten. EFMA is in 1971 opgericht en verenigt inmiddels meer dan 2.460 verschillende merken op de wereldwijde markt voor financiële dienstverlening, waaronder 80% van de grootste bankgroepen in Europa. Voor meer informatie www.efma.com.