Provincie Groningen

jaar weer passagierstrein Veendam - Zuidbroek Provincie Groningen en Arriva sluiten akkoord: na 60 jaar weer passagierstrein Veendam - Zuidbroek 14 maart 2008

De provincie Groningen en vervoerder Arriva hebben een akkoord bereikt over het reactiveren van de spoorlijn Veendam - Zuidbroek. Vanaf de zomer van 2010 zijn er weer reizigers welkom aan boord van de treinen op dit traject. Veendam - Zuidbroek is de eerste nieuwe verbinding voor personenvervoer in Nederland, na het in gebruik nemen van de Flevolijn (Weesp-Almere) in 1987.

De reizigers kunnen vanaf 2010 twee keer per uur van Veendam naar de stad Groningen reizen of vice versa. Vroeger was er nog een overstap in Zuidbroek, maar dat is niet meer nodig. Op het traject Zuidbroek - Groningen rijden straks vier treinen per uur, omdat de trein van Nieuweschans naar Groningen ook op dit gedeelte rijdt. Arriva heeft voor het traject Veendam - Zuidbroek vier nieuwe Spurt-treinen besteld.

Met de aanschaf van de vier extra treinen, rijden er straks maar liefst 50 nieuwe treinen van Arriva in Noord-Nederland. En dat is opmerkelijk: het Rijk droeg de regionale lijnen in 1999 over aan de provincies, omdat deze lijnen voor de NS onvoldoende rendabel waren. Inmiddels is er sprake van een enorme reizigersgroei. In de afgelopen zes jaar steeg het aantal reizigerskilometers op de vier lijnen naar Groningen gemiddeld met 27% (Nieuweschans 56%, Leeuwarden 28%, Roodeschool 13%, Delfzijl 9%). De groei in het Openbaar Vervoer met de trein is dus niet alleen een wens van de provinciale overheid en het vervoersbedrijf, maar zeker ook van de inwoners van Groningen. Op deze vraag spelen de beide partijen graag in!

De reactivering van de spoorlijn in 2010 is het resultaat van een nauwe samenwerking van de provincie Groningen, Arriva, de gemeente Veendam en spoorbeheerder ProRail. Naast de aanschaf van nieuwe treinen door Arriva, heeft ProRail toegezegd het spoor geschikt te willen maken voor passagiersvervoer. Het weer in gebruik nemen van het stationsgebouw en de omgeving ervan, is een belangrijke bijdrage die de gemeente Veendam verzorgt.

Kosten
De kosten voor de reactivering Veendam - Zuidbroek zijn op te splitsen in de aanpassingen van de infrastructuur en de jaarlijkse exploitatie. De provincie heeft eerder aangekondigd dat kosten voor de infrastructuur onderdeel uitmaken van Kolibrie (Regiovisie Groningen - Assen), wat zij heeft ingebracht in het regiospecifiek pakket Zuiderzeelijn. De jaarlijkse kosten voor de exploitatie bedragen ruim EUR 4 miljoen (prijspeil 2007). Deze gelden komen uit het budget BDU Regionaal Spoor, een doeluitkering van het Rijk.

14 maart 2008