jaar weer passagierstrein Veendam - Zuidbroek
Provincie Groningen en Arriva sluiten akkoord: na 60 jaar weer
passagierstrein Veendam - Zuidbroek
14 maart 2008
De provincie Groningen en vervoerder Arriva hebben een akkoord bereikt
over het reactiveren van de spoorlijn Veendam - Zuidbroek. Vanaf de
zomer van 2010 zijn er weer reizigers welkom aan boord van de treinen
op dit traject. Veendam - Zuidbroek is de eerste nieuwe verbinding
voor personenvervoer in Nederland, na het in gebruik nemen van de
Flevolijn (Weesp-Almere) in 1987.
De reizigers kunnen vanaf 2010 twee keer per uur van Veendam naar de
stad Groningen reizen of vice versa. Vroeger was er nog een overstap
in Zuidbroek, maar dat is niet meer nodig. Op het traject Zuidbroek -
Groningen rijden straks vier treinen per uur, omdat de trein van
Nieuweschans naar Groningen ook op dit gedeelte rijdt. Arriva heeft
voor het traject Veendam - Zuidbroek vier nieuwe Spurt-treinen
besteld.
Met de aanschaf van de vier extra treinen, rijden er straks maar
liefst 50 nieuwe treinen van Arriva in Noord-Nederland. En dat is
opmerkelijk: het Rijk droeg de regionale lijnen in 1999 over aan de
provincies, omdat deze lijnen voor de NS onvoldoende rendabel waren.
Inmiddels is er sprake van een enorme reizigersgroei. In de afgelopen
zes jaar steeg het aantal reizigerskilometers op de vier lijnen naar
Groningen gemiddeld met 27% (Nieuweschans 56%, Leeuwarden 28%,
Roodeschool 13%, Delfzijl 9%). De groei in het Openbaar Vervoer met de
trein is dus niet alleen een wens van de provinciale overheid en het
vervoersbedrijf, maar zeker ook van de inwoners van Groningen. Op deze
vraag spelen de beide partijen graag in!
De reactivering van de spoorlijn in 2010 is het resultaat van een
nauwe samenwerking van de provincie Groningen, Arriva, de gemeente
Veendam en spoorbeheerder ProRail. Naast de aanschaf van nieuwe
treinen door Arriva, heeft ProRail toegezegd het spoor geschikt te
willen maken voor passagiersvervoer. Het weer in gebruik nemen van het
stationsgebouw en de omgeving ervan, is een belangrijke bijdrage die
de gemeente Veendam verzorgt.
Kosten
De kosten voor de reactivering Veendam - Zuidbroek zijn op te splitsen
in de aanpassingen van de infrastructuur en de jaarlijkse exploitatie.
De provincie heeft eerder aangekondigd dat kosten voor de
infrastructuur onderdeel uitmaken van Kolibrie (Regiovisie Groningen -
Assen), wat zij heeft ingebracht in het regiospecifiek pakket
Zuiderzeelijn. De jaarlijkse kosten voor de exploitatie bedragen ruim
EUR 4 miljoen (prijspeil 2007). Deze gelden komen uit het budget BDU
Regionaal Spoor, een doeluitkering van het Rijk.
14 maart 2008
Provincie Groningen