De beleving van vers varkensvlees
uit de supermarkt
14 mrt 2008
Onderdeel: LEI
De huidige beleveniseconomie vraagt om aandacht voor de emotionele
component van voedselkeuze. Voor de consument is tegenwoordig niet
alleen de voedingswaarde belangrijk, maar ook de belevingswaarde.
Producenten en retailers moeten hier rekening mee houden. In het licht
van de zoektocht naar een optimale inrichting van consumentgebaseerde
voedingsketens heeft het LEI een belevingsonderzoek uitgevoerd. De
centrale vraag was welke wensen, ervaringen en associaties mensen
hebben bij vers varkensvlees, in relatie tot de supermarktformule van
de zaak waar het vlees gekocht wordt.
In zes groepsdiscussies konden consumenten hier op creatieve wijze mee
aan de slag. Het blijkt dat vers varkensvlees enerzijds wordt gezien
als een traditioneel, gewoon, simpel stukje vlees dat een bepaalde
klasse mist, en anderzijds als authentiek en stevig: je wordt er sterk
van. Het beeld dat men heeft van het vlees wordt mede bepaald door de
kleur van de verpakking, maar ook door de supermarktformule. Als
producent of supermarktketen is het belangrijk om een totaalconcept
van het product, de verpakking, de presentatie, de grootte van het
assortiment en het beeld van de supermarktformule aan te laten sluiten
bij de belevingswereld van de consument.
Presentatie Sessies vlees supermarkt percepties1
Contact
Siet Sijtsma
siet2.sijtsema@wur.nl
0317-484791
LEI