LEI

De beleving van vers varkensvlees uit de supermarkt

14 mrt 2008
Onderdeel: LEI

De huidige beleveniseconomie vraagt om aandacht voor de emotionele component van voedselkeuze. Voor de consument is tegenwoordig niet alleen de voedingswaarde belangrijk, maar ook de belevingswaarde. Producenten en retailers moeten hier rekening mee houden. In het licht van de zoektocht naar een optimale inrichting van consumentgebaseerde voedingsketens heeft het LEI een belevingsonderzoek uitgevoerd. De centrale vraag was welke wensen, ervaringen en associaties mensen hebben bij vers varkensvlees, in relatie tot de supermarktformule van de zaak waar het vlees gekocht wordt.
In zes groepsdiscussies konden consumenten hier op creatieve wijze mee aan de slag. Het blijkt dat vers varkensvlees enerzijds wordt gezien als een traditioneel, gewoon, simpel stukje vlees dat een bepaalde klasse mist, en anderzijds als authentiek en stevig: je wordt er sterk van. Het beeld dat men heeft van het vlees wordt mede bepaald door de kleur van de verpakking, maar ook door de supermarktformule. Als producent of supermarktketen is het belangrijk om een totaalconcept van het product, de verpakking, de presentatie, de grootte van het assortiment en het beeld van de supermarktformule aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de consument.

Presentatie Sessies vlees supermarkt percepties1

Contact

Siet Sijtsma
siet2.sijtsema@wur.nl
0317-484791